Gå til innhold

Dette med å lese hundens signaler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en Chihuahua, den typen som er oppdratt som en hund, som går tur på sine egne bein hver dag, og som aldri har sittet i en veske.

Min hund er bitteliten, men han har likevel en velfungerende hjerne, og er langt i fra dum.

I dag møtte vi en dame som hadde hund selv. Det er ikke snakk om å sette seg ned, treffe hunden på hundens nivå, rekke frem en hånd og se om han vil snuse. Neida.

Det første hun gjør når hun ser min hund, er å hyle "Å, SÅÅÅ SØØØØØØT!!!!", før hun napper tak i bikkja, slenger han opp på armen, og tvinger han til å kose med henne.

Hunden min hater slik behandling, han vil på ingen måte løftes, dulles med eller bæres av vilt fremmede.

Etterhvert roer det seg, for hunden begynner å knurre når damens barn kommer bort og også vil tafse på han, og veiver med hendene over hodet på han. Så de setter seg ned, og da går det greiere.

Helt til damen skal gå, da har hunden en stund fått være i fred når den verste iveren har lagt seg.

Da skal damen si hadet, og uten forvarsel, napper hun tak i bakparten på hunden, hun vil ha han opp på armen for å kose.

Det resulterer jo i at hunden min, som skvatt så han nesten hoppa i taket, hylte høyt av skrekk.

Jeg prøvde flere ganger underveis å forklare at han blir redd, at han trenger litt tid, men at det går bra etterhvert om man tar det litt med ro med han.

For han liker mennesker, men han liker ikke slik voldsom behandling.

Det er ikke første gang jeg opplever slik behandling av min lille hund.

Det er kanskje ikke så rart at mange Chihuahua'er blir nervøse heller, når mange, også de som ikke eier en selv, tror at det er slik man skal behandle dem.

Så en oppfordring er: Møt hunden på hundens nivå, og les signalene. Du hadde heller ikke likt om noen slang deg opp på armen, nistirret deg inn i øynene, og rufset deg i håret når du aldri hadde sett dem før.



Anonymous poster hash: 518f6...f44
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

:murvegg: Hvorfor kan ikke folk i det minste lære seg det mest grunnleggende? Ser jo ofte at såkalte hundevante, går rett på og klapper hundene oppå hodet også. Hvor behagelig er det?

Jeg setter meg alltid ned, lar den snuse på meg, og så klør jeg den gjerne på bringa om den virker ok på meg etter lukting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er håpløse. Vi har hatt valp i to uker nå, og vi ser så mye rart. Folk som tårner over den lille valpen og gnir ham hardt i kinnene, klyper ham i labben eller klapper ham hardt på hodet. En gal dame la til og med ned blomstene hun holdt på bakken så han skulle "snuse på dem", han begynte selvfølgelig å bite på dem, hun ble sur og tok dem opp igjen og dyttet dem i ansiktet på ham mens hun sa "du må ikke ta blomstene mine!". Så nappet hun raskt til seg båndet hans (sic!!) og dro ham rundt i ring! Det sykeste er at hun sa hun hadde hatt hund før. Folk er så frekke, de bare kommer bort og begynner å klappe ham, ofte på en truende måte, uten å spørre om lov en gang. Barn er ofte litt flinkere, både til å spørre og ikke oppføre seg truende.



Anonymous poster hash: c6443...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hund er i laget av glass og den tåler å bli tatt på, båret på og kost med..

historien din minner meg om den dama jeg treffer når jeg går tur før jeg fikk hund, der jeg må rapportere om det er noen hunder på veien hun skal gå for da blir hennes hund så frustrert.. javel?ja? holde seg hjemme da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:murvegg: Hvorfor kan ikke folk i det minste lære seg det mest grunnleggende? Ser jo ofte at såkalte hundevante, går rett på og klapper hundene oppå hodet også. Hvor behagelig er det?

Jeg setter meg alltid ned, lar den snuse på meg, og så klør jeg den gjerne på bringa om den virker ok på meg etter lukting.

Ja, det er ofte det er mennesker som sier de har hund selv, og har hatt hund "i alle år", som oppfører seg slik.

Merkelig oppførsel, de eier jo ikke respekt for hunden, de bare holder på akkurat slik det faller dem inn, totalt uten å se hvordan hunden reagerer på behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som ikke kjenner sitt eget beste.

Jeg har en schæfer som er svart/grå i pelsen. Kan se ut som en ulv, og enkelte holder avstand. Ikke at de trenger det, men jeg har forståelse for det.

Han er snill, men kjefter hardt om han tror noen er en trussel mot meg. Barn vil jeg ikke utsette ham for, siden han er en brukshund, ikke en ren kosehund. Han er ikke sosial, og oppsøker ikke folk med mindre jeg tar ham med.

Skjedd to ganger bare i sommer, at mødre har tatt med barna for å "hilse på fine boffen". Barna løper først og moren etter mens hun roper at "barna er bare snille, de vil bare kose". Javel, kjære mamma, det er ikke at barna dine ikke er snille jeg er bekymret for.

Har da sagt klart i fra at jeg ikke vil. Og selv om hunden ikke skjønner hva jeg sier, skjønner han måten jeg snakker på. Så han sier ifra, og skremmer både barn og mor.

Så får jeg stygge blikk og kommentarer om at jg bør ha kontroll på hunden... Sukk...

Anonymous poster hash: 1f9c2...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Er ikke bare hunder hvor folk oppfører seg helt nepe.

En gang hadde jeg ridd hjem til noen venner med ponnien min. Gikk da av hesten men holdt henne, mens jeg drakk litt saft. Så kommer det en bil med noen gjester og dama løper ut av bilen og roper "hest!!" og uten å spørre setter hun foten i stigbøylen og prøver å gå opp på hesten min. Ponnien gikk jo så klart rett til værs, for dama satte jo skotuppen rett i sia på henne. Jeg dreit å hvordan dama hadde det der hun sprella på bakken. Jeg var mer opptatt av å sjekke hvordan hesten min hadde det. Hvordan kan man tro at man bare kan slenge seg opp på en fremmed hest uten engang å spørre?? Men hadde hun spurt, hadde hun fått nei ;) hun var alt for stor for min ponni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

uff sånne mennesker... folk burde klare å tenke lenger enn det. men neeeida... å de som går bort til fremmede hunder utenfor en butikk (ville ikke satt fra meg hund der, men uansett) å begynner å niiiikose og dulle med hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Er ikke bare hunder hvor folk oppfører seg helt nepe.

En gang hadde jeg ridd hjem til noen venner med ponnien min. Gikk da av hesten men holdt henne, mens jeg drakk litt saft. Så kommer det en bil med noen gjester og dama løper ut av bilen og roper "hest!!" og uten å spørre setter hun foten i stigbøylen og prøver å gå opp på hesten min. Ponnien gikk jo så klart rett til værs, for dama satte jo skotuppen rett i sia på henne. Jeg dreit å hvordan dama hadde det der hun sprella på bakken. Jeg var mer opptatt av å sjekke hvordan hesten min hadde det. Hvordan kan man tro at man bare kan slenge seg opp på en fremmed hest uten engang å spørre?? Men hadde hun spurt, hadde hun fått nei ;) hun var alt for stor for min ponni.

:hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...