Gå til innhold

Noen her med lavt stoffskifte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig fått svar på en blodprøve jeg tok tidligere, den viste at stoffskiftet mitt er unormalt. Jeg må inn senere til nye prøver hvor de skal sjekke ordentlig hva som er galt med meg, mer informasjon har jeg ikke fått.

Har lest en del på nett og funnet ut at det virker som lavt stoffskifte da jeg har veldig mange symptomer på det. Vil da tippe at jeg må begynne på medisiner.

Men jeg er veldig skeptisk når det kommer til medisiner på grunn av bivirkninger jeg har sett hos et familiemedlem(dog det ikke er for samme sykdom). Jeg vet jo ikke enda om jeg faktisk er syk, men vil likevel få litt mer informasjon av mennesker som faktisk har sykdommen.

Hva slags medisiner må jeg gå på om jeg er syk? Bivirkninger? Må jeg passe ekstra godt på ting jeg kanskje ikke har tenkt så mye på før?

Og vil jeg legge på meg? Er livredd for at vekta skal gå med opp enn den har gjort nå i det siste(3-4 kg på svært kort tid).

Er kjempe frustrert nå den lille tiden jeg må vente på nye blodprøver. Jeg vet jo ingen ting!



Anonymous poster hash: d28c5...04e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi! Sykt, akkurat som jeg skulle ha skrevet det selv! Har også nettopp tatt blodprøve og den viste at jeg var på grensen til lavt stoffskifte. Skulle også få en ny time for å se nærmere på det. Kan derfor ikke hjelpe deg noe, men kommer til å følge denne tråden likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tyroxin mot lavt stoffskifte som er det hormonet du har for lite av. Dette gir i riktig dosering ingen bivirkninger. Du kan ikke sammenlikne med medikamenter mot andre sykdommer. Du legger ikke på deg av at stoffvekselhormon.

Anonymous poster hash: 0cde6...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evelynita

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for et års tid siden.

Går på levaxin, dette er ikke "medisin" som du tenker på det og får masse bivirkninger, les AB #3.

Dessuten er vekta det minste problemet. Det verste er at jeg kan bli sinnsykt fort sliten til tider, og kan være ganske "lat" til tider..og ubehandlet kan du ble relativt dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan vel tenke sånn at det viktigste er at jeg blir bedre. Akkurat nå er ikke situasjonen så veldig bra. Sover ekstremt lenge, blir til tider sliten bare av en liten tur ut av huset, er mye dårlig i magen og alt er bare galt!
Får vel legge vekk den her ''skrekken'' for medisiner og heller se på det som noe positivt. Men i mellomtiden før jeg får tatt blodprøven får jeg prøve å ikke ta sorgene på forskudd.

Boudicca: Godt det ikke bare er meg :) Du får oppdatere når du vet mer!



Anonymous poster hash: d28c5...04e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke legge på deg av levaxin, tvert i mot vil du få høyere stoffskifte slik at det er lettere å ikke gå opp i vekt enn det er nå som du går med ubehandlet lavt stoffskifte :) Men belag deg på at det kan ta tid å finne riktig dose, og du blir ikke nødvendigvis kvitt alle symptomene du har nå.

Det er ikke noe du kommer til å trenge å tenke så mye på. En pille om dagen, med hormoner kroppen din ikke lager nok av selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har hatt det i over 10 år nå. 20 kg vektoppgang, men dette var før jeg fikk diagnosen og medisiner. Dog har jeg ikke gått de ned igjen. Du får nok levaxin om det viser seg at du har lavt, de aller fleste blir bedre av dette. Jeg ble ikke det, gikk over på NT for 1 år siden snart og har det mye bedre. Utfordringene for meg er at jeg blir utrolig fort sliten, økt søvnbehov, dårlig hukommelse ( bomull i hodet) og fryser mye. Men alt dette er veldig individuelt. Mange merker ikke noe særlig til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...