Gå til innhold

Spørsmål om shetland sheepdog


Angelfeather

Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer sterkt å kjøpe en shetland sheepdog som (nesten) førstegangshund. Har derfor noen spørsmål som jeg håper å få svar på.

1. Hvor mye mosjon vil dere si en sheltie trenger? Holder det med ca 15-20min morgenstur, 30-60min hovedtur og 15-20min kveldstur? I tillegg kommer også korte tisseturer samt mental trening, og lengre turer i helgene.

2. Kan sheltien holde seg i ro inne - eller er den full av energi hele tiden? Da sikter jeg ikke til at det er en hund som dilter etter bena hele tiden, da dette ikke gjør meg noen ting.

3. Er det noen forskjell på tispe og hannhund? Iht energinivå, lynne, osv.

4. De neste 4 årene studerer jeg hjemmefra, men vil etterpå gå ut i full jobb. Vil en sheltie klare denne overgangen?

5. Tar også gjerne imot andre tips og erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring selv med sheltie, men naboen hadde en tispe. Rolig og fin, men veldig glad i å gå tur og agility. Hørte aldri hun bjeffet. Dog var hun sta.

Med riktig tilvenning og alenetrening vil alle hunder uansett rase klare seg en arbeidsdag. Men du MÅ trene fra den er valp, og ikke begynne alenetrening når den har blitt voksen, for det kan bli vanskelig.

Mitt inntrykk er at dette er stor hund i liten kropp som trenger gode turer og hjernetrim, og liker å jobbe, men også sofagriser som er kosete og snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Har tilbragt en hel dag med en sheltie nå. Når han er av, så er han nesten komatøs. Men når han er på, så er han lynkjapp og ivrig. Perfekt liten hund. Men de ønsker å bruke hue. Agillity er perfekt trening for disse små og kjappe hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Sheltie er en tøff liten hund :D du komemr til å elske den, og den vil elske deg om du gir den nok hodetrim :P de blir ikke utmattet av turer, så hvis du har plass til å trene agility så gjør det så ofte som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...