AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #1 Skrevet 20. juli 2013 Etter flere innleggelser og blodprøver hver dag + veneflonbytte hver 3 dag, så er blodårene mine blitt særs vrange. De ruller unna, de sprekker, de "forsvinner" når de skal stikke, de er blitt "harde"på typiske stikksteder - hva enn det betyr. Jeg hater nåler og har angst for veneflon-innleggelser nå. Det jeg lurer på er hvor lang tid vil det ta, evt hva kan jeg gjøre for å ordne opp i dette? De klarer ikke å treffe blodårene når de skal ta blodprøver og jeg ender opp som en oppstukket, gråtende nålepute. Anonymous poster hash: c70d1...642
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #2 Skrevet 20. juli 2013 Dette må du spørre lege om. Anonymous poster hash: 1ad27...a25
Silfen Skrevet 20. juli 2013 #3 Skrevet 20. juli 2013 Ta i bruk bein og sånt no, så får armene slappet litt av. 1
Victoria- Skrevet 20. juli 2013 #4 Skrevet 20. juli 2013 Stikkstedene bør ha leget seg såpass at de ikke er ømme før du får et nytt stikk samme sted. På meg har det tatt rundt en uke etter veneflon-uttak og et par dager etter blodprøver. Hvem er det som setter venefloner på deg? Siden du har "vanskelige" årer bør en erfaren sykepleier gjøre dette. Gjerne anestesi-sykepleier. Det beste jeg kan komme på du kan gjøre selv er å forberede innstikksted ved å holde en varmepute eller lignende noen minutter på huden i forkant av stikket. Et alternativ til veneflon og den "vanlige" måten å ta blodprøver på er sentralt venekateter. Indikasjonene kan f.eks. være behandling ved kreftsykdom og andre alvorlige lidelser som må behandles over tid. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #5 Skrevet 20. juli 2013 Det er noe herk når man skal ta blodprøver og få veneflon over lengre tid, for da blir man som du beskriver nå. Tar de i bruk årene oppover armen også? Hva med bena? Om du skal forstette behandling som trenger en venøs tilgang så kan du jo høre med legen angående SVK, da legger man inn en tilgang ved halsen og den kan ligge inne i flere uker. Men det er jo et inngrep og gjøres bare om man trenger en venøs tilgang over lengre tid. Anonymous poster hash: b75dc...260
Gjest Blomst83 Skrevet 21. juli 2013 #6 Skrevet 21. juli 2013 Et forslag fra en som har blitt stukket ganske mye i løpet av veldig kort tid nå,og ser ut som en nålpute.Sykepleieren som var inne hos meg i dag så på armen,og sa at jeg går og henter barnenål med en gang.Og for meg så hjalp det i hvert fall.Om det hjelper for deg vet jeg ikke,men det skader jo ikke å spørre;)
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #7 Skrevet 21. juli 2013 Et forslag fra en som har blitt stukket ganske mye i løpet av veldig kort tid nå,og ser ut som en nålpute.Sykepleieren som var inne hos meg i dag så på armen,og sa at jeg går og henter barnenål med en gang.Og for meg så hjalp det i hvert fall.Om det hjelper for deg vet jeg ikke,men det skader jo ikke å spørre;) Det spørs hva som skal inn og hvor fort det skal inn. Noen ganger så trenger man en større nål, men det er ikke noe veien for å høre med sykepleieren. Men en barnenål gir et stikk og arrvev den også, men noe mindre såklart. Anonymous poster hash: b75dc...260
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #8 Skrevet 21. juli 2013 Ta i bruk bein og sånt no, så får armene slappet litt av. Man skal ikke legge veneflon i vener i beina pga fare for blodpropp. Det er arrvev som gjør de vanskeligere å treffe. Noen sykepleiere/helsepersonell er flinkere enn andre til å stikke, andre får aldri "feelingen". Om de skulle stikke deg over så lang periode og så ofte, burde de kanskje vurdert sentralt venekateter.Anonymous poster hash: 817a0...aec
Gjest Blomst83 Skrevet 21. juli 2013 #9 Skrevet 21. juli 2013 Det spørs hva som skal inn og hvor fort det skal inn. Noen ganger så trenger man en større nål, men det er ikke noe veien for å høre med sykepleieren. Men en barnenål gir et stikk og arrvev den også, men noe mindre såklart. Anonymous poster hash: b75dc...260 Ja så klart så spørs det hva som skal inn.Ja barnenål gir også stikk og arrvev,men stikket gjør ikke like vondt.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #10 Skrevet 21. juli 2013 Dette må du spørre lege om. Anonymous poster hash: 1ad27...a25 Nå valgte jeg å spørre her, siden jeg ikke har tenkt å besøke lege på en stund om kroppen spiller på lag. Ta i bruk bein og sånt no, så får armene slappet litt av. Det er uaktuelt. Stikkstedene bør ha leget seg såpass at de ikke er ømme før du får et nytt stikk samme sted. På meg har det tatt rundt en uke etter veneflon-uttak og et par dager etter blodprøver. Hvem er det som setter venefloner på deg? Siden du har "vanskelige" årer bør en erfaren sykepleier gjøre dette. Gjerne anestesi-sykepleier. Det beste jeg kan komme på du kan gjøre selv er å forberede innstikksted ved å holde en varmepute eller lignende noen minutter på huden i forkant av stikket. Et alternativ til veneflon og den "vanlige" måten å ta blodprøver på er sentralt venekateter. Indikasjonene kan f.eks. være behandling ved kreftsykdom og andre alvorlige lidelser som må behandles over tid. Blodprøver tas på samme sted som regel, og når man er innlagt i 2-3 uker flere ganger, så blir det som regel arrvev. Jeg har hatt anestesileger, anestesisykepleiere og vanlige sykepleiere som har satt/forsøkt å sette veneflon på meg - sist gang sprakk blodåren nok en gang. Jeg har SVK inneliggende nå og har ikke blitt stukket for verken blodprøver eller veneflon på en stund, menjeg lurer fortsatt på hvor lang tid det tar før blodårene blir som før. For de prøvde å ta blodprøve og på å sette inn veneflon ene dagen jeg ikke hadde SVK, men etter 4 stikk så sa jeg at det var nok, da var det 2 forsøk på hver. Det er noe herk når man skal ta blodprøver og få veneflon over lengre tid, for da blir man som du beskriver nå. Tar de i bruk årene oppover armen også? Hva med bena? Om du skal forstette behandling som trenger en venøs tilgang så kan du jo høre med legen angående SVK, da legger man inn en tilgang ved halsen og den kan ligge inne i flere uker. Men det er jo et inngrep og gjøres bare om man trenger en venøs tilgang over lengre tid. Anonymous poster hash: b75dc...260 De kan ikke stikke meg i hendene, så de har kun forsøkt oppover armene. Blodårene ruller unna eller sprekker. Man skal ikke legge veneflon i vener i beina pga fare for blodpropp. Det er arrvev som gjør de vanskeligere å treffe. Noen sykepleiere/helsepersonell er flinkere enn andre til å stikke, andre får aldri "feelingen". Om de skulle stikke deg over så lang periode og så ofte, burde de kanskje vurdert sentralt venekateter.Anonymous poster hash: 817a0...aec Jeg skal ikke stikkes i verken hender eller føtter, så det er nå så.. SVK har jeg. Og tydeligvis en del arrvev også. TS Anonymous poster hash: c70d1...642
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #11 Skrevet 24. juli 2013 Kjenner igjen problemet. Selv ble jeg stukket i så mange ganger i løpet av 6 uker at ingenting nesten fungerer på armene. Det er nå gått over 1 år men enda kunne jeg ikke stikkes i armene da jeg lå for en ny operasjon. Så lurer også på dette, for legene gir uriktige svar! Anonymous poster hash: 3a739...722
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå