Gå til innhold

Kan utleiere nekte meg å ha husdyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer svært på om utleiere kan nekte de som leier husdyr.. Har funnet ut litt, og ifølge loven skal de hvis være svært gode grunner for at de kan nekte eller kaste ut noen om de har husdyr, selvom det sto i kontrkaten at det ikke var tillatt..

Noen som har god peiling på dette?

Anonymous poster hash: 11bf1...285
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er jo de som eier det. De kan vel si nei om de ikke ønsker dyrelukt og andre ting dyr mulig kan forårsake.

• Liker 1
Skrevet

De kan nekte deg det med mindre gode grunner taler for at du skal få ha dyr.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei de kan ikke nekte deg det om du har en god grunn (f.eks at du ønsker selskap i et dyr, eller at du har dyr fra før av som du er glad i).

Ulempen de har med at du har dyr, skal være større enn grunnen din til at du vil ha dyr. Slike grunner kan være allergi i et kollektiv.

Anonymous poster hash: dc77a...6bf
AnonymBruker
Skrevet

Den loven gjelder bare om man leier kommunale boliger.

Anonymous poster hash: 6b230...ce3
Skrevet

Nei de kan ikke nekte deg det om du har en god grunn (f.eks at du ønsker selskap i et dyr, eller at du har dyr fra før av som du er glad i). Ulempen de har med at du har dyr, skal være større enn grunnen din til at du vil ha dyr. Slike grunner kan være allergi i et kollektiv. Anonymous poster hash: dc77a...6bf

Jeg trodde det måtte mer tungtveiende grunner til? Som foreksempel førerhund eller "resept" fra legen pga depresjoner o.l? Godt mulig jeg tar feil. Dette er bare noe jeg har hørt. Står det noe sted det du sier? Nysgjerrig :)

• Liker 1
Skrevet

Tja, de kan jo si opp kontrakten de har med deg, for eksempel.

• Liker 6
Gjest gjest17
Skrevet

Det trodde jeg og. Eventuelt at du ikke får leie bolig hos vedkommende.

• Liker 2
Skrevet

Det trodde jeg og. Eventuelt at du ikke får leie bolig hos vedkommende.

Selv om utleier per definisjon ikke kan nekte husdyrhold med mindre det er tungtveiende grunner for dette (og hva slike grunner er står ikke definert i lovverket, så her er det flere tolkningsmuligheter), står de fritt til å si opp leieboer når det måtte passe dem, og kontrakten regulerer oppsigelsestiden. Så i verste fall blir det mye flytting på TS fremover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-2

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

------------

Så hva vil "gode grunner! si?

Anonymous poster hash: 04af6...a32
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

står de fritt til å si opp leieboer når det måtte passe dem, og kontrakten regulerer oppsigelsestiden.

De må ha en gyldig oppsigelsesgrunn, dersom de har et godt dyrehold (det er selvfølgelig en forutsetning) skal det veldig mye til for å bli kastet ut pga dyr.

Det lønner seg uansett å være ærlig og ha et godt forhold til huseier, men det er mange som leier ut som gir en lang f* i loven og prøver seg på depositum inn på egen konto, ikke overnattingsbesøk, ikke dyr, øker husleia som de føler og ditt og datt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så hva vil "gode grunner! si?

gode grunner kan være at man har selskap i dyret, bruker hunden til jakt, dyr i jobbsammenheng (terapidyr, vekterhund, førerhund, toller med hund osv). De fleste dyr i dag har man fordi det er selskap i dem.

Husk at ulempen skal være større, og at det er utleier som må argumentere for dette. (Igjen dette forutsetter et godt dyrehold, har du en hund du lar drite inne, eller starter en valpefabrikk i sokkelleiligheten er det selvfølgelig en stor ulempe)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skal være svært gode grunner for at du kan ta inn et dyr.

Jeg tolker loven slikhen at man kan ta inn dyr hvis man er ensom eller blir avhengig av et til daglige gjøremål. Til ulempe vil det være for huseier hvis han er veldig allergisk (han eller slekt som bruker boligen normalt), hvis de er livendes redd dyr.. Noen mener gnagere tiltrekker seg rotter, så hvis de har hatt rotteproblemer. Hvis du ikke rydder opp etter dyret og holder det rent.

Anonymous poster hash: 1901c...c5a
  • Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Ja han kan nekte deg å ha dyr. å står det i kontrakten at det ikke er lov så bryter du den kontrakten ved å ta inn et dyr, så det vil da si at han har all rett til å kaste deg ut :) er mange som er greie med det at de feks ikke vil ha hund, men katt er greit med tanke på at en hund kan klore opp dører osv. så da går det mer på slitasjen et dyr kan gjøre. i kontrakten min står det at dyr ikke er tillat, men fikk lov å ha katt ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det har de vel ikke lov til uten grunn, vel? At jeg har dyr uten lov er jo ikke en god grunn, om det står i loven at utleiere ikke kan nekte leiere å ha husdyr uten en god grunn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skal være svært gode grunner for at du kan ta inn et dyr.

Ikke i følge loven. Dersom man har lyst på dyr for selskapets skyld, og utleier ikke "har lyst" så er ikke dette god nok grunn til å nekte dyr. Dersom utleier er redd for skade på leiligheten, i form av tissing på tepper, gnaging på vegger og den slags, er heller ikke det en god nok grunn til å nekte, da det faktisk må skje først.

Ja han kan nekte deg å ha dyr. å står det i kontrakten at det ikke er lov så bryter du den kontrakten ved å ta inn et dyr, så det vil da si at han har all rett til å kaste deg ut

Utleier må også følge loven, dersom et punkt i kontrakten sier at det ikke er lov til å ha dyr, er dette ugyldig og IKKE oppsigelsesgrunn da kontrakten ikke kan være dårligere enn loven.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til marihøna1991

- Men om etter loven de ikke kan nekte folk som leier å ha husdyr, så gjelder det vel ikke om det står i kontrakten? Eller jeg helt på bærtur nå? Mente å ha lest noe om det skjønner du

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke skriver en søknad til utleier om dyr kan du kastes ut jo.

Anonymous poster hash: 1901c...c5a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder dette når man leier hos privatpersoner også? f.eks i ett borretslag, men utleieren er en privatperson..?

Skrevet

Til marihøna1991 - Men om etter loven de ikke kan nekte folk som leier å ha husdyr, så gjelder det vel ikke om det står i kontrakten? Eller jeg helt på bærtur nå? Mente å ha lest noe om det skjønner du Anonymous poster hash: 11bf1...285

Det er ikke lov til å gi dårlige vilkår i en kontrakt, enn i det som står i husleieloven.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...