Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med mastergrad i offentlig sektor, hvilket lønnsnivå ligger dere på? Jeg har nå en bachelor, men vurderer å studere mer. Er bare litt usikker på om det vil lønne seg økonomisk.

Anonymous poster hash: 25d36...7ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I offentlig sektor blir man lønnet etter utdannelse og ansennitet, ikke prestasjoner eller noe annet. Å ta videre utdannelse lønner seg da alltid. Tror heller ikke at dette er noe som kommer til å forandre seg nevneverdig, ser heller for meg at offentlig sektor vil høyne lønningene for dem med gode utdannelser i og med at de er rekkruteringssinker.

Skrevet

Kjem veldig ann på kva type stilling det dreiar seg om. Men veldig ofte blir lønn fastsatt etter utdanning/ ansinnitet. Men om du f.eks. jobber innen naturfag/landbruk og er medlem av naturviterne, eller innen tekniske fag og er medlem av tekna, så forhandler du lønn etter det som kalles kapittel 5. Der skal lønn fastsettes individuelt kun etter prestasjon. Men dette er vell meir unntaket enn regelen.

AnonymBruker
Skrevet

Dere med mastergrad i offentlig sektor, hvilket lønnsnivå ligger dere på? Jeg har nå en bachelor, men vurderer å studere mer. Er bare litt usikker på om det vil lønne seg økonomisk.

Spørs jo innenfor hvilken sektor også.

Anonymous poster hash: 570c7...bdf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står ganske fritt, kan bli noe innen helse, arealplanlegging, rådgivning m.m. Har relativt god lønn nå som jegber fornøyd med, så er litt redd for å gå ned i lønn siden det også blir en annen stilling.

Ingen med master som jobber i stat og kommune her?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mastergrad og jobber i kommunal sektor. Har vært ansatt i 1,5 år. Begynte på 430 000 og ligger nå på 460 000. Forventer at lønna stiger litt jevnt og trutt i årene som kommer og er fornøyd med 500 000 +/-.

Anonymous poster hash: 2a3be...71f
Skrevet

Jeg står ganske fritt, kan bli noe innen helse, arealplanlegging, rådgivning m.m. Har relativt god lønn nå som jegber fornøyd med, så er litt redd for å gå ned i lønn siden det også blir en annen stilling.

Ingen med master som jobber i stat og kommune her?

Har ikkje master, men steig ca 50 tusen i lønn ved å bytte jobb internt i samme kommune, og ytterligare 70 1 1/2 år seinare ved bytte frå kommunal til privat jobb.

Skal du innenfor helse så vil nok master ha litt å sei for lønna, men innen andre typisk administrative felt har det på sikt mykje meir å sei kva stilling du har og forleis forhandlingssystem du havner inn under.

Gjest Maman
Skrevet

Har master og tre års erfaring, jobber i staten med lønn på 450 000.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i kommunen (helse- og sosialsektoren, har en samfunnsvitenskapelig BA+MA) og har 413 100 med 4 års ans. Ans. stigen går opp til 10 år, og da har en pr. i dag i underkant av 480 000. Ikke noe å hoppe i taket for, men jeg gikk opp nesten 50 000 i lønn i forhold til når jeg bare hadde BA.

Jeg har tariff, men mange stillinger har såkalt "personlig lønn" (typisk økonomer, jurister, psykologer, lederstillinger osv.), da forhandler man seg frem til lønn selv. Man kan i tillegg forhandle seg frem til ulike kompetansetillegg (alle kan med andre ord forhandle frem personlig lønn).

Jeg synes det er verd å ta master, selv om man gjerne ikke får betydelig høy lønn. Man har en bedre faglig tyngde og sannsynligvis flere muligheter senere.

Anonymous poster hash: 88103...cc9
AnonymBruker
Skrevet

Høgskolelektor i staten med 5 års ansinitet og Master. Jeg har 480.000.

Anonymous poster hash: 8e510...fdc
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar hittil! Jeg ligger på ca 472.000 brutto med bachelor, så det kan vel se ut til at det ikke endrer seg mye. Men er fornøyd med den lønna, og trenger ikke gå opp. Var bare litt redd for å gå ned i lønn, men samtidig få mer studielån.

Vil heve kompetansen min og få litt mer frihet i hverdagen. Føler meg veldig bundet til arbeidsoppgavene mine nå. Så da takker jeg nok ja til plassen. :)

AnonymBruker
Skrevet

mener masterstigen begynner på ca 400000 i bergen kommune hvertfall.

Anonymous poster hash: 55dfe...0d8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mastergrad og jobber i kommunal sektor. Har vært ansatt i 1,5 år. Begynte på 430 000 og ligger nå på 460 000. Forventer at lønna stiger litt jevnt og trutt i årene som kommer og er fornøyd med 500 000 +/-.

Anonymous poster hash: 2a3be...71f

Dette er hva de fleste jeg kjenner med mastergrad(samfunnsvitenskap, økonomi, ingeniør, juritst) i offentlig sektor har.

Kommunal sektor lønner som regel noe lavere enn stat, da. Avhengig av stilling.

Anonymous poster hash: de4d4...f76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...