AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #1 Del Skrevet 19. juli 2013 Vi skal en uke til Kypros, og det er bestillt All inclusiv... Jeg er livredd for matforgiftning, og kjenner at jeg er litt skeptisk til dette konseptet. Hva er deres oppfattning av all inclusiv mat?? Noe spessielt man bør være obs på evt. holde seg unna?? Hotellet er 4 stjernes hvis det har noe å si... Anonymous poster hash: c3404...5d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinar Skrevet 19. juli 2013 #2 Del Skrevet 19. juli 2013 At den er mye dårligere i smak enn på resturanter. Den trenger heller ikke smake så mye siden det likevel er innkludert.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 19. juli 2013 #3 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) At den er mye dårligere i smak enn på resturanter. Den trenger heller ikke smake så mye siden det likevel er innkludert.. Har du erfaring med dette selv siden du kommer med slike bastante påstander? Bor selv nå på et all inclusive-hotell, og har bodd på tre andre tidligere (tre andre i Tyrkia, nå i Bulgaria). Og er standarden 4 stjerner eller mer har man nok lite å frykte. Selv synes jeg maten er meget god, og bor man på 4 stjerner eller mer er det som regel mye mer variert enn man kan forvente av 2-stjernes hoteller. 4 stjerner bør holde en viss standard og jeg opplever at disse hotellene gjør sitt ypperste for å holde høy standard. Vi bor på et hotell som etter Vings sider holder 5 stjerner, men er i realiteten et 4 stjernes hotell (etter Bulgarsk standard er nok dette et 5 stjernes hotell). Og jeg vil si at maten er bra. For det første byttes maten såpass raskt ut, da det tross alt er en god del gjester på hotellet, så maten får sjelden ligge lenge ut av gangen, med andre ord rekker ikke maten å bli dårlig. Jeg spiser uansett aldri salater eller dårlig stekt mat når jeg reiser til typiske "sydenland", uavhengig av hvorvidt det er all inclusive eller ikke. Uansett, jeg har aldri blitt syk på mine all inclusiveopphold, og har heller aldri opplevd at maten er smakløs. Det har nok noe med at siden all inclusive har blitt såpass populært har det nå også blitt større konkurranse mellom all inclusive-hotellene, spesielt de som er 4- og 5-stjerneshoteller. Jeg opplever maten som svært god, og her på dette hotellet er det fire restauranter å velge mellom: buffétrestaurant og grillrestaurant til lunsj, asiatisk, bulgarsk, grill og buffét til middag (det er ganske vanlig at det er flere restauranter å velge mellom). Som alle andre av de all inclusive-hotellene jeg har bodd på rulerer og varieres buffét, derfor er det i grunn aldri kjedelig å spise på buffétrestauranten om man velger den framfor en av de andre. Og forøvrig har jeg spist alt fra tradisjonelle bulgariske retter denne ferien, til pizza. Det er mye å velge mellom, og jeg i motsetning til min forrige ferie i Bulgaria, som var i en liten koselig fiskelandsby langt unna turismen som sådan, spiser mye mer bulgarsk mat. Det har litt med at terskelen for å prøve nye ting er lavere på all inclusive, så for meg er dette en ypperlig måte å bli kjent med ny mat på. Forøvrig har jeg vært på Kypros tidligere, og jeg tenker at så lenge man bruker sunn fornuft så skal det godt gjøres å bli syk. Mitt inntryk er at Kypros holder såpass høy standard (sånn sett høyere enn her i Bulgaria) at du har nok lite å frykte. Mvh Yvonne Endret 19. juli 2013 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinar Skrevet 19. juli 2013 #4 Del Skrevet 19. juli 2013 Ja jeg bygger min bastante påstand på den erfaringen jeg har. Ingen vits å ta deg nær av det. Jeg snakker og om smaken på maten, at den er kjedelig. Har ikke sagt noe om det å bli dårlig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 19. juli 2013 #5 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Ja jeg bygger min bastante påstand på den erfaringen jeg har. Ingen vits å ta deg nær av det. Jeg snakker og om smaken på maten, at den er kjedelig. Har ikke sagt noe om det å bli dårlig. Jeg har ikke tatt meg nær av det, hvordan klarer du å tolke det dithen? Derimot synes jeg det er spesielt at du kan komme med en slik bastant påstand med mindre du har vært på alle all inclusive-hotell som finnes. Og hvis du leser hele mitt innlegg så kommenterer jeg faktisk begge deler, ergo ser jeg ikke relevansen til din kommentar. Forøvrig så tviler jeg ikke på at du mener maten var kjedelig. Men det gjelder neppe alle all inclusive-hotell, og jeg personlig kjenner virkelig ikke igjen din beskrivelse av at maten er kjedelig. Med andre ord: det eneste ts kan gjøre er å smake på maten selv og gjøre seg opp en mening. Det betyr dog at din påstand da kanskje ikke er helt riktig, for man kan faktisk ikke si at all inclusive = kjedelig. Det er vel mitt poeng. Med mindre du mener du sitter på den universielle sannhet, hvilket jeg tviler du gjør. Forøvrig, jeg hevder heller ikke at all mat på all inclusive-hotell er fantastisk eller ikke smakløs, det finnes nok sikkert nok av de hotellene også. Men hoteller er forskjellige, og det er også våre ganer, så det er nok veldig individuelt hva man finner der ute. Mvh Yvonne Endret 19. juli 2013 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #6 Del Skrevet 20. juli 2013 TS Tusen takk for kjempe fint og beroligende svar Yvonne:) Jeg overlever nok evt. smakløs mat, bare jeg ikke blir matforgifta! Anonymous poster hash: c3404...5d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 20. juli 2013 #7 Del Skrevet 20. juli 2013 På rundtur i Tyrkia i vår bodde vi på 5 forskjellige4 og 5 stjernes hotel med all inclusiv. Maten var helt grei den men det ble ganske kjedelig med samme type buffet hele tiden. Mulig det er bedre om sommeren og høy-sesong, at det er flere spisemuligheter på hotellene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 20. juli 2013 #8 Del Skrevet 20. juli 2013 På rundtur i Tyrkia i vår bodde vi på 5 forskjellige4 og 5 stjernes hotel med all inclusiv. Maten var helt grei den men det ble ganske kjedelig med samme type buffet hele tiden. Mulig det er bedre om sommeren og høy-sesong, at det er flere spisemuligheter på hotellene. Det kan jeg godt skjønne er kjedelig. Egentlig litt overrasket, for alle de hotellene vi har bodd på (særlig Tyrkia) så har buffét rulert med ulike tema (f.eks italiensk tema, gresk tema osv), i tillegg til at de jo har noen "standardretter". Skal sies, må si at dette hotellet vi bor på akkurat nå er nok det "kjedeligste" vi har bodd på. Absolutt et fint hotell, for all del, og maten er god, men ikke like variert som andre hotell. Men men, skal ikke klage. Mvh Yvonne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 20. juli 2013 #9 Del Skrevet 20. juli 2013 Jeg tror nok at faren for matforgiftning er mye større andre steder enn på hotellet. Styr unna å kjøpe lettbedervelige matvarer/retter i strandboder. Der er ofte maten utsatt for høye temperaturer og hygienen er ikke bra mange steder. Siden Yvonne har beskrevet sine gode erfaringer med all inclusive, må jeg få legge til at jeg var veldig misfornøyd den ene gangen jeg var på all inclusive. Så vi er forskjellige, heldigvis :-) Yvonne satte pris på "temabuffeter" - det var på hotellet vi bodde på også. Jeg likte det ikke. Jeg liker ikke spise liksom-italiensk mat hvis jeg er i Hellas, eller liksom-meksikansk mat når jeg er i Italia osv. For meg var 90% av maten på hotellet ikke lokal, dvs. det var et sammensurium av "turistvennlig" såkalt internasjonal mat. Jeg fikk litt Toro-følelse. Men så synes jeg at lokal mat og drikke er en veldig viktig del av ferien. Orker ikke sitte i vakre Hellas og gumle pizza/hamburgere/pommes frites og drikke hollandsk pils. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 20. juli 2013 #10 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Jeg tror nok at faren for matforgiftning er mye større andre steder enn på hotellet. Styr unna å kjøpe lettbedervelige matvarer/retter i strandboder. Der er ofte maten utsatt for høye temperaturer og hygienen er ikke bra mange steder. Siden Yvonne har beskrevet sine gode erfaringer med all inclusive, må jeg få legge til at jeg var veldig misfornøyd den ene gangen jeg var på all inclusive. Så vi er forskjellige, heldigvis :-) Yvonne satte pris på "temabuffeter" - det var på hotellet vi bodde på også. Jeg likte det ikke. Jeg liker ikke spise liksom-italiensk mat hvis jeg er i Hellas, eller liksom-meksikansk mat når jeg er i Italia osv. For meg var 90% av maten på hotellet ikke lokal, dvs. det var et sammensurium av "turistvennlig" såkalt internasjonal mat. Jeg fikk litt Toro-følelse. Men så synes jeg at lokal mat og drikke er en veldig viktig del av ferien. Orker ikke sitte i vakre Hellas og gumle pizza/hamburgere/pommes frites og drikke hollandsk pils. Men jeg er ikke uenig i det: for meg er faktisk lokal mat veldig viktig. Det er dog også veldig viktig at man kan få tak i blant annet pizza og hamburger, for jeg liker variasjon. Det vil si: muligheten til å velge en hamburger hvis jeg faktisk har lyst på det. Og som jeg sa, alle disse stedene jeg har bodd har de hatt noen faste innslag, og mye av det har vært lokal mat, denne ferien bulgarsk mat. Sist, i oktober, var det tyrkisk mat, siden det var på et hotell i Tyrkia. De har også hatt rene bulgarske dager i tillegg til dette. Og alle drikkevarer har forøvrig vært lokale, unntaket er brusen som enten kommer fra Pepsi/Coca Cola. Faktisk har jeg synes det har blitt litt i overkant mye lokal mat her i Bulgaria. Helt grei og god mat, forsåvidt, men det er der jeg savner litt variasjon, jeg synes nemlig det er godt med en pizza selv om jeg er i Bulgaria. Og forøvrig, "teambuffetene" har kommet i tillegg til da disse faste innslagene. Det er derfor jeg har satt veldig pris på dem. Mvh Yvonne Endret 20. juli 2013 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #11 Del Skrevet 20. juli 2013 Vet ikke hva faren for matforgiftning er, men min erfaring er at maten du får på slike hoteller er dødens kjedelig, antageligvis fordi den skal appellere til "alle og enhver". Så hvis du er noe som helst interessert i mat vil jeg ikke anbefale et all inclusive-hotell.Anonymous poster hash: 88d00...d91 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 20. juli 2013 #12 Del Skrevet 20. juli 2013 http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ekspertslakt-av-all-inclusiveturer-4085333.html Ikke det ts spör om, men all inclusive er bare feil i mine öyne. Hvorfor velgere dere/vurderer all inclusive....? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinyB Skrevet 20. juli 2013 #13 Del Skrevet 20. juli 2013 Jeg tror det skal mye til for å bli matforgifta på Kypros. Syns selv maten der var veldig god, både på hoteller og ellers på restauranter Hadde halvpensjon (frokost og middag) på et 4-stjerners hotell da jeg var der, og jeg syns maten var veldig bra. Smakte godt og bra utvalg var det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 20. juli 2013 #14 Del Skrevet 20. juli 2013 http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ekspertslakt-av-all-inclusiveturer-4085333.html Ikke det ts spör om, men all inclusive er bare feil i mine öyne. Hvorfor velgere dere/vurderer all inclusive....? Fordi vi liker det, fordi det lønner seg økonomisk - og fordi det gir den jeg reiser med den stabiliteten han trenger på reise, spesielt økonomisk. Alternativet hadde kanskje vært at det ikke ble det ferie overhodet. Forøvrig er vi nå på et all inclusive-hotell i et område som det tidligere ikke har vært bebyggelse overhodet, dvs at "byen" har oppstått kun pga turistene. Alternativet hadde altså vært at det ikke var noe her i det hele tatt. Som også blir sett på som en positiv ting i lenken du poster til. Så er jeg ikke uenig i at det kan være negative konsekvenser knyttet til all inclusive-hotell, men nå har jeg aldri bodd på hotell hvor jeg har inntrykk av at det har vært et problem i området. Spesielt har jeg sett dette på hotelle i Tyrkia hvor jeg har bodd på hotell, og det trekkes også frem som noe positivt i artikkelen du linker til. All inclusive-hotell sysselsetter også mange mennesker, men det er klart det kan gå utover restaurantindustrien hvis den ikke blir et supplement i stedet for konkurrent man ikke kan vinne mot. Her ved vårt hotell er det ikke mange restauranter, men det er noen. Her har tydeligvis turistindustrien tilpasset seg slik turistene som reiser hit, så det er i større grad butikker og den salgs framfor restauranter. Nå skal det sies, vi har spist ute ved et par anledninger fordi det tross alt er såpass billig her nede at vi føler vi kan ta oss råd til det. Så jeg er ikke uenig i at det kan ha negative konsekvenser, men man må nesten bare velge sine saker, og det å velge bort all inclusive er ikke min. Jeg har derimot andre saker jeg heller kjemper for, og sånn får det nesten bare bli. Det gjør meg sikkert egoistisk, det får jeg da i så fall bare være. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathFoto Skrevet 21. juli 2013 #15 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) Jeg har bodd på noen all inclusive hoteller i forskjellige land, og hotellene har med ett unntak vært minst fire stjerners. Jeg vil si at jevnt over er frokosten ganske bra, lunsjen som regel veldig ensformig og middag bare ok. Jeg har aldri blitt syk, og har heller ikke tatt spesielle hensyn, men om det er buffet så er det typisk egg, sjømat og meiriprodukter som fortest blir dårlig om det ligger lenger. Jeg synes mat er en viktig del av reise, og velger derfor helst ikke all inclusive. Det er ikke noe i veien med maten, det er bare lite spennende. Det er ikke rart, de skal gjøre flest mulig av gjestene fornøyde uten å bruke altfor mye penger og uten for mye svinn. Så da blir det ok mat med snille smaker, lite krydder og ofte veldig gjennomstekt. Jeg må legge til at jeg også synes det er viktig å støtte lokalt næringsliv, og små bedrifter, ikke bare utenlandske utbyggere og/eller hotellbaroner. I tillegg blir det fort veldig mange triste steder om det bare skal være digre hotellanlegg som gjestene aldri forlater fordi de kan spise alt "gratis" på området. Det blir fort upersonlig og instutisjonspreget. Endret 21. juli 2013 av CathFoto 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #16 Del Skrevet 21. juli 2013 Jeg bodde på 4-stjernes i Tyrkia med all inclusive, og tok med meg hjem Salmonella... Men, det var nok min egen feil siden jeg dristet meg til å spise egg en morgen Syntes for øvrig at maten smakte dårlig og kjedelig. Satte mer pris på ølet og brusen i baren Anonymous poster hash: 0e022...2fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #17 Del Skrevet 21. juli 2013 TS Takk for mange svar! Virker ikke som jeg behøver å være alt for bekymret for å bli syk da:) Og slik de fleste av dere beskriver maten, høres det helt perfekt ut for oss! Jeg er ikke glad i veldig kryddret mat, og gubben og ungene spiser nesten bare junck food, så da tror jeg dette blir veldig bra:) Jeg tror også all inclusiv er veldig praktisk når man reiser med små barn, så slipper man å begynne å lete rundt etter ett ok sted å spise hele tiden... Men vi vil nok teste å spise andre steder enn hotellet også Anonymous poster hash: c3404...5d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 23. juli 2013 #18 Del Skrevet 23. juli 2013 Jeg har vært på all Inc en gang, det var også 4 stjerner. Sharm El Sheikh. Var virkelig verd prisen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillah Skrevet 28. juli 2013 #19 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg har vært på hotell med all inclusive 2 ganger, begge gangene i Tyrkia. I 2009 bodde vi på Grand Aqua Side som er et 4 + stjerners hotell. Hotellområdet var fantastisk, det samme var maten!! Før vi reiste var ikke forventningene til maten noe særlig, men alle "mann" (vi var 12 stk som reiste) var veeldig fornøyde. Det bugnet over med mat, veldig variert og gode smaker. Frokost med alt godt man kan tenke seg.. Masse forskjellige brød- og rundstykkesorter, "sveler", stekt egg og bacon, og myye godt pålegg som forskjellig kjøttpålegg, oster og syltetøy! Lunsjen var var en kombinert frokost og middag! Og middag med masse forskjellig godt. Man slapp å spise det samme to dager på rad Gedigne kake/ dessertbord Drikke var det bare å forsyne seg med når man ønsket, enten i matsalen, barene eller rundt omkring på hotellområdet (i dispensere). I tillegg til den gode maten var også selve hotellet fantastisk flott! Hyggelige folk som jobber der ANBEFALES!! Her vil jeg gi terningskast 6 både til maten og hotellet. I 2010 bodde vi på Pegasos World som er et 5 stjerners hotell. Selve hotellområdet var fantastisk, men maten var ikke noe å skryte av... Det var det samme som gikk igjen hver eneste dag til middag/lunsj..Tørr kylling og kalkun i ulike gryter, som smakte tamt... Minte mer om "samlebånds- mat".... Servitørene kunne finne på å ta vekk fatet ditt mens du fortsatt satt ved bordet og ikke var ferdig å spise, og de virket ikke særlig hyggelige.. Fat og bestikk var heller ikke alltid rent.. Selve hotellområdet får terningkast 6, men maten ender på 2... Så jeg har opplevd både fantastisk og dårlig all inclusive. Reiser på nytt til Tyrkia i august, da skal vi til Alanya å bo på et all inclusive hotell :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 2. august 2013 #20 Del Skrevet 2. august 2013 http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ekspertslakt-av-all-inclusiveturer-4085333.html Ikke det ts spör om, men all inclusive er bare feil i mine öyne. Hvorfor velgere dere/vurderer all inclusive....? Jeg er veldig enig med Døving. Det er tydelig her i Rodos by: Familiene kommer med plastarmbåndene sine og er livredde for å bruke penger. Mine venner Kostas og Poppi er helt oppgitt; folk de har kjent i årevis stikker innom kanskje én gang i løpet av to uker for å ta en gyros og en cola eller øl. En annen ting jeg har hørt, er at ungene kan gå og få is og brus og snacks hele dagen. Stemmer det? I så fall mener jeg det blir en temmelig lettvint og usunn barnevakt. Og samtidig får de voksne gratis drinker? Det låter ikke som oppskriften på en drømmeferie i mine ører. MEN, og her er det iallfall to punkter: All inclusive-hoteller går neppe økonomisk ut over lokalsamfunnet på steder der det ikke fantes turisme fra før av (både Døving og Yvonne er innom dette). Selvfølgelig vil all turisme påvirke samfunnet både økonomisk og kulturelt, men det er ikke uten videre sagt at turismen virker negativt. Punkt to, og dette har jeg sett tydelig selv: Lokalbefolkningen opererer med forskjellige priser for turister og fastboende. Jeg synes det er helt feil at jeg, på et sted jeg har vanket en del på her i byen, betaler 1,50 for et glass vin, mens turistene må betale 2 euro. Dette mener jeg er en form for økonomisk selvmord, og jeg skjønner godt at turistene reagerer på det og velger billigere alternativer. Det var en lang digresjon. Tilbake til spørsmålet: Nei, TS, jeg tror ikke du trenger å være redd for matforgiftning, med mindre du ser at den samme maten settes fram om og om igjen. Da skal du være spesielt skeptisk til egg og sjømat, men et firestjernershotell burde være trygt (selv om jeg en gang for mange år siden blle matforgiftet på et firestjernershotell i Norge). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå