Gå til innhold

Studere+dagpenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mottar om dagen dagpenger, og har samtidig mottatt tilbud om studieplass på et masterprogram.

Da jeg føder før eksamenstiden vil jeg ikke avlegge eksamen dette semesteret og motta studiepoeng, men vil helst ikke si nei til plassen da jeg planlegger å fortsette/begynne på studiene når barnet er ankommet(og da mottar jeg ikke dagpenger lengre).

Tanken min var da å takke ja til denne studieplassen, og starte opp til vårsemesteret - og søke på jobber/vikariater i høst(og selvsagt takke ja om jeg får tilbud) mens jeg mottar dagpenger. Det er først og fremst jobb jeg vil ha, ikke fulltidsstudier.

Altså studerer jeg ikke og kommer ikke til å avlegge studiepoeng, men må jo betale semesteravgift for å beholde plassen min, søknad om utsatt opptak betyr jo at jeg må vente helt til høsten med oppstart, noe som er uaktuelt.

Er det noen som vet om NAV kan trekke rett til dagpenger om man er tilknyttet et program - men ikke følger undervisning og tar studiepoeng?

Jeg er klar over de ordinære reglene til NAV ang studier - men akkurat dette jeg lurer på står ikke oppført på nettsidene.



Anonymous poster hash: 7a028...f21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg kanskje egentlig spør om er hvorvidt de henter inn opplysninger om hvorvidt studenter er oppmeldt til eksamen - eller om de først henter inn opplysninger for studenter som har avlagt eksamen og fått studiepoeng?



Anonymous poster hash: 7a028...f21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan nok det, om du er tilknyttet noe som helst studieprogram så sliter du. Spesielt med tanke på at du for tiden har dagpenger, da har du ikke lov til noe som helst egentlig.



Anonymous poster hash: ba175...1a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg det er svært sannsynlig at du vil miste dagpengene hvis du betaler semesteravgift og har en studieplass. Som hovedregel kan man ikke være student eller skoleelev mens man mottar dagpenger. Det er ingen måte nav kan sjekke om du faktisk ikke leser og studerer mens du går hjemme og mottar dagpenger, og det er strengt for å hindre at folk forsøker å finansiere sine studier med dagpenger. Det er jo ikke det ordningen er til for.



Anonymous poster hash: 0872d...f6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...