Gå til innhold

Innekatt- hvilken rase?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten vår døde desverre før sommeren, og det er fryktelig tomt her...

derfor vurderer vi å få oss en ny katt til høsten.

Vi bor i toppen av en høyblokk, så det finnes ingen utemuligheter.

Det forige katten var aldri ute, men vi merket at han hadde veldig sterke innstingter.

Har hørt at noen raser er roligere og bedre "egnet" til å være innekatter. Noen som har noen erfaring på dette området?? evt noen raser å anbefale??

Og folk som er imot innekatter kan godt la vær å svare det...



Anonymous poster hash: 0e35c...20c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er (og her er kanskje mange uenig med meg) at det er ingen katteraser som utmerker seg spesielt til å egne seg som innekatter. Jeg kjenner selv flere persere, ragdoll o.s.v som elsker å være ute, og som klarer seg utmerket som utekatter- til tross for hva rasebeskrivelsene sier..

Min varme anbefaling er rasene "kan ikke gå ut fordi jeg har en funksjonshemming" eller "vil ikke ut mer fordi jeg har frosset og vært redd alt for lenge i mitt liv". Begge disse utmerkede rasene fås til en rimelig penge hos Dyrebeskyttelsen, Kattens Vern el.lign. ;) Får du en av disse i hus vil de overøse deg med takknemlighet og trofast kjærlighet resten av sitt liv, og du vil aldri angre! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dyrebeskyttelsen ønsker at kattene deres skal få være ute så hender det at det dukker opp katter som rett og slett nekter å gå ut. Ville begynt å holde utkikk etter disse kattene på din lokale drebeskyttelsen-side. Det står som oftest i beskrivelsen av de :) Det er den tryggeste måten å skaffe en katt som man vet vil trives inne.



Anonymous poster hash: f6b1e...61b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Aurora M., men ellers så er det ganske mange rasekatter som egner seg som innekatter. Ragdollen er en doven sak som ofte koser seg inne, det samme gjelder Hellig Birma.

Lykke til med valget - ingenting er som en pusevenn (eller to)!

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :laugh:

Jeg er en stolt eier av en Ragdoll på 13 mnd (4.5 kg), og en Hellig Birma på 9 mnd (3 kg) .

Min Ragdoll er en utrolig flott følgesvenn, og er som de sier de er det nærmeste en hund du kan komme i katteverdenen . Hun er med meg overalt, og hun skal absolutt være med meg på toalettet, men der setter jeg ned foten :laugh: Hun er utrolig renslig, og hun liker ikke rot det sier hun klart ifra . Om jeg vasker eller lager mat, så er hun rett ved min side å prater med meg . Har hørt de skal være veldig pratsomme, men om jeg ikke gjør noe spesielt så "prater" hun ikke med meg . Hun er utrolig doven, og elsker å ligge bakk sofaputen, og se på tv, og sove masse . Hun er veldig lydig, og om jeg sier nei, så forstår hun det med engang . Hun tigger heller ikke, og hun sitter pent å venter til jeg har gjort klart maten hennes . Vil også nevne at hun ikke liker å gå ut . Hun elsker å få brisen i ansiktet, og pelsen, og hun elsker å se ut av vinduet, men når jeg tar henne med ut eller på balkongen, så går hun bare inn igjen .

Min Hellig Birma har litt dårligere manerer, og har prøvd å lære han det slik jeg gjorde med Ragdollen, men han er sta og han skal gjøre som han vil :-) Han bråker litt, og han tigger, og han klatrer på alt av bord og gardiner . Jeg har 3 Store stativer, men det er ikke nok for han :fnise: De positive egenskapene er at han er en veldig tillitsfull katt . Han elsker mennesker, og han kan ligge å kose med meg leenge . I motsetning til Ragdollen som kommer når hun føler for det og går når hun ikke vil ha mer kos . Og når han er ute på balkongen eller med meg på tur, så er han veldig trygg :-) Han er litt mer søkende, og glad i å utforske . Ragdollen kan være litt sær sånn sett .

Ble litt mye, men jeg vil også si at Ragdollen liker og bade noe birmaen ikke gjør . :biggrin:

Men er som de sier "Ingen regler uten unntak", så dette gjelder mine katter :-)



Anonymous poster hash: 38925...d0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å si at jeg personlig ser at Ragdollen er en mer hjemmekjær katt . Hun liker ikke å være andre steder enn hjemme . Hun elsker å sooove dagen laang ! :-) Hadde gått for den rasen . Jeg tror at om jeg flytter til et hus så kan jeg lett vende Birmaen til å være ute, men jeg er nesten sikker på at Ragdollen ikke rører seg 5 meter utenfor . Bare hjemme med meg :-) Kos det å da og utmerket til å ha i en leilighet :-)



Anonymous poster hash: 38925...d0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!

Kan jo vurdere dyrebeskyttelsen, men siden jeg har to små barn, er jeg litt skeptisk til å ta inn en voksen katt, som ikke er vandt til unger??

Ragdoll er jo en nydelig rase, så det skal helt klart vurderes:)



Anonymous poster hash: 0e35c...20c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også rasen "har vært ute og frosset av meg ørene så jeg foretrekker å være inne".

Mange voksne katter i omplassering som ikke nødvendigvis er vant til unger fra før av, fungerer like godt i familier med barn som i familier uten barn.

Se etter de kattene som bor i fosterhjem der de har barn, så finner du helt sikkert en kosegris som helst vil være inne og kose seg med barna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...