Gå til innhold

Har jeg angst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Visste ikke hvilket forum jeg skulle putte dette innlegget i, men jeg prøver her..

Jeg lurer på om jeg kanskje kan ha angst.. Det har seg slik at jeg spesielt frykter oppkast og kvalme. I skrivende stund ligger jeg i senga med hjertebank, kalde hender og føtter, dårlig mage og kvalme. Vet at det er ekstremt teit - men idag dro også mamma og pappa til hytten vår (jeg er 21 år, men bor fortsatt hjemme på grunn av studier), og dermed kjente jeg kvalmen snike seg på - og da blir jeg EKSTREMT stressa. Jeg er superredd for å spy, og da mener jeg REDD. Tenker noen ganger at jeg heller ville dødd enn å spy, uansett hvor mange ganger jeg sier til meg selv at jeg ikke må tenke slik.

Noen som har opplevd lignende? Eller er jeg helt tullerusk i hodet? Har jeg kanskje angst for noe? Vet at det sikkert ikke er så mange psykologer her inne, men akkurat nå leter jeg mest etter en "bekreftelse"....



Anonymous poster hash: 39f1c...da6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Emetofobi?

Anonymous poster hash: 74a10...98f

Hm, hva er det??

Anonymous poster hash: 39f1c...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hva er det??

Anonymous poster hash: 39f1c...da6

"

Emetofobi er en sykelig angst for å kaste opp.[1] På lik linje med all annen angst, er det å kaste opp verst tenkelige scenario for emetofobikere. Det er den sjette vanligste panikkangsten vi har, men likevel sitter alle emetofobikere med følelsen av å være alene - uten noen som har det samme.

Fakta om emetofobi: - Emetofobikere innbiller seg at de kommer til å bli syke og kaste opp, uten noen som helst grunn. - Panikkanfall utløses både uten noen grunn som ovenfor, men særlig utløses panikkanfall av magesmerter, svimmelhet eller annet emetofobikere kan tyde som noe som kan utløse kvalme og brekninger. - Emetofobikere kaster omtrent aldri opp. - Å være kvalm er fysisk, og ikke noe man kan styre. Man kan derimot bestemme seg for å ikke kaste opp, og mange emetofobikere har hatt graviditeter, omgangssyke og annet uten å kaste opp av det. - I de fleste tilfeller, vet ikke emetofobikere hva som gjør at de har denne type angst. De fleste har ikke hatt noen ubehagelige eller skremmende opplevelser rundt oppkast."

https://no.wikipedia.org/wiki/Emetofobi

Anonymous poster hash: 74a10...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Nei, du er ikke tullete i hodet - det kalles emetofobi og er under "spesifikke fobier".

Altså, nå skal ikke jeg gi diagnose her, men du har iallefall de klassiske symptomene. Emotofobi er for enkelte frykt for å se andre kaste opp/kaste opp selv - eller til tilknyttede ting, situasjoner hvor man vet at man vanligvis blir kvalm.

Kvalme/oppkast oppleves som å miste kontroll - akkurat noen føler det samme i sosiale sammenhenger/om de må holde taler/for andre ting.

Det er faktisk en av de mest utbredte fobiene, og måten å få hjelp er å benytte til eksponeringsterapi.

Altså utsette det selv for det du mest frykter - situasjoner hvor du er redd for å kaste opp.

Kan forresten anbefale deg denne boken her: http://www.amazon.com/The-Mindfulness-Acceptance-Workbook-Anxiety/dp/1572244992/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1374247728&sr=8-2&keywords=mindfullness+workbook

Den har masse bra øvelser :)

Litt av trikset er at man skal utsette seg selv for ting og tenke at "jeg skal gjennomføre uansett", ikke "jeg skal unngå å bli kvalm/stresset" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet har jeg angst er for meg underlig.

Jeg har angst, vet hva det er. Har man angst er man ikke i tvil.



Anonymous poster hash: 470da...fb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomst83

Spørsmålet har jeg angst er for meg underlig.

Jeg har angst, vet hva det er. Har man angst er man ikke i tvil.

Anonymous poster hash: 470da...fb8

Akkurat det svaret har jeg gitt noen ganger også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Spørsmålet har jeg angst er for meg underlig.

Jeg har angst, vet hva det er. Har man angst er man ikke i tvil.

Anonymous poster hash: 470da...fb8

Godt du har fasitsvaret da :)

Angst er ikke like åpenbart for alle, faktisk for de færreste er det åpenbart - og da særskilt i starten. Spesielt hos dem som sliter mest med fysiske symptomer og ikke psykiske.

Vanlige symptomer for mange er jo kvalme/hjertebank/vondt i brystet/svimmelhet/oppkast/magevondt/følelse av å ikke klare puste/besvime osv - og det er såvidt meg bekjent symptom på en rekke andre ting enn angst.

Det er jo en grunn til at mange går til legen med hva de tror er hjerteproblemer, og kommer ut igjen med helt fine prøver og beskjed om å gå i samtaler.

Mange sliter også med å skille reell frykt fra "opplevd" frykt, og det er grunnen til at mange velger å unngå ubehagelige situasjoner i utgangspunktet - fordi de faktisk opplever der og da at det ER grunn til å føle seg redd og engstelig.

Det finnes mange former for angst, og jeg tror ikke særlig mange har så stor innsikt i helse, fysikk og psyke at de umiddelbart skjønner hva det er der og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...