Gå til innhold

Dere som IKKE tar p-piller...


Syklusspørsmål  

27 stemmer

  1. 1. Hvor lang syklus har du?

    • Kortere enn 25 dager
      3
    • 25-28 dager
      3
    • 27-29 dager
      8
    • 29-31 dager
      6
    • 31-33 dager
      2
    • Lengre enn 33 dager
      5
  2. 2. Er du regelmessig (kan du regne ut når mensen kommer?)

    • Ja
      16
    • Nei
      11


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang syklus har dere og hvor regelmessige er dere?

Bare lurer på hvor vanlig det er å ha full styring når man ikke er på pilla.

(Forsøker å legge til avstemning for første gang, håpe det virker!!)



Anonymous poster hash: 14d6f...9ec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde ikke styring om jeg gikk på den heller.

Gikk på den i 3 år fordi jeg hadde kviser, men det var likevell ustabilt.

Så fikk jeg allikevel kviser, så jeg kuttet ut pillen, Diane.

AnonymBruker
Skrevet

Smart å holde oversikten, siden uregelmessige sykluser eller store avvik fra 28 dager ofte er et symptom på sykdom hos voksne kvinner.



Anonymous poster hash: 30c6f...7a7
AnonymBruker
Skrevet

Smart å holde oversikten, siden uregelmessige sykluser eller store avvik fra 28 dager ofte er et symptom på sykdom hos voksne kvinner.

Anonymous poster hash: 30c6f...7a7

Veldig sant. Avvik er ofte tegn på at noe er galt.

Det er også veldig mange som er svært regelmessige, men som tror de er uregelmessige pga lang syklus. Det finnes apps og kalendere som er gode å bruke til å holde oversikten. Jeg er en av dem som fikk meg en overraskelse når jeg så at jeg kunne forutsi mensen på dagen (med avvik på max ett døgn), etter å ha trodd i 5 år at den kom når den selv ville.

Jeg husker ikke hva min kalender het, men kanskje noen andre har tips?

Anonymous poster hash: a20af...141

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt regelmessig mens når jeg ikke har gått på p-piller.

Syklusen kunne variere fra 16/17 dager, til 33/34 dager.

Jeg ble også gravid med spiral, og hadde menstruasjon (uten eggløsning) under svangerskapene mine.

Etter spontanabort nr 5, kunne spesialisten fortelle kunne alt forklares med at jeg har delt livmor.



Anonymous poster hash: 412a2...767
AnonymBruker
Skrevet

Veldig sant. Avvik er ofte tegn på at noe er galt.

Det er også veldig mange som er svært regelmessige, men som tror de er uregelmessige pga lang syklus.

Men lange sykluser kan også være et tegn på noe galt. Jeg hadde en stabilt lang syklus på 5,5 uker, det viste seg å være et utslag av stoffskifteproblemer, som var lette å fikse, men satte livskvaliteten min ned betydelig. Etter at jeg ble frisk igjen har jeg hatt en 29 dagers syklus jeg kan stille klokka etter.

Anonymous poster hash: 30c6f...7a7

AnonymBruker
Skrevet

Men lange sykluser kan også være et tegn på noe galt. Jeg hadde en stabilt lang syklus på 5,5 uker, det viste seg å være et utslag av stoffskifteproblemer, som var lette å fikse, men satte livskvaliteten min ned betydelig. Etter at jeg ble frisk igjen har jeg hatt en 29 dagers syklus jeg kan stille klokka etter.

Anonymous poster hash: 30c6f...7a7

Det visste jeg ikke! Er sånne ting som er godt å vite.

Interessant å se at det er nesten 20% av de som har svart som har mindre enn 25 dagers syklus. Har hørt at for kort syklus kan gi vanskeligheter med å unnfange, stemmer dette?

Anonymous poster hash: a20af...141

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har full styring, også på hvor mye blod jeg har de forskjellige dagene på grunn av menskoppen. Jeg er herre over min egen mens! :laugh:



Anonymous poster hash: 21551...2d6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne svart på flere av alternativene, da jeg har hatt alt fra 28 til 36 dagers syklus det siste halve året. Fikk beskjed av legen om at så lenge det var mellom 28 og 38 dager var det innenfor normalen av det som kalles regelmessig.

Jeg bruker forøvrig appen P Tracker, så jeg har sånn ca oversikt over både menstruasjon og eggløsning/hvilke dager jeg er fruktbar. Er veldig fornøyd med den!



Anonymous poster hash: 3fa18...261
AnonymBruker
Skrevet

Bruker også P Tracker, og er veldig fornøyd med den! For tiden er min gjennomsnitts-syklus på 58 dager, men det går 35-73 dager mellom. Ja, jeg har påvist PCOS, og det er selvsagt derfor...men synes det er greit å kartlegge, så jeg er veldig fornøyd med appen!



Anonymous poster hash: 46a01...48d
AnonymBruker
Skrevet

Pleier bare å merke kalenderen på mobilen min med en stjerne. Ikke akkurat topp classified, men..

Hva er fordelen med apps i stedet for å merke på kalenderen egentlig? Kan man få notifications før mensen? (Jeg er ikke ironisk! Jeg skulle gjerne hatt en påminnelse når jeg begynner å bli gæern).



Anonymous poster hash: a20af...141
  • Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg bruker MyCalendar, og den gir beskjed når det er på tide. Den gir også (irriterende nok) beskjed om at du er for sein med et hint mot graviditet, men det får så være.

AnonymBruker
Skrevet

Holder ikke tellinga. Den er vel temmelig regelmessig, iallfall ingen avvik så store at de indikerer sykdom - det ville jeg ha merket. Hvor lang syklus aner jeg ikke.



Anonymous poster hash: 70ba1...609
Skrevet

Varierende syklus er helt normalt og ikke i seg selv noe sykdomstegn, inntil 9(?) dager opp og ned fra gang til gang er innenfor normalen; faktisk er det mer vanlig å variere enn å ha like lang syklus hver gang, og 28 dager er bare et gjennomsnitt, ikke noe ideal. Jeg svinger for tiden mellom 24 og 28 dager - det har vært nede i 19-21 dager, men bare noen få ganger i løpet av de to siste årene som jeg har registrert. I vår tok jeg i bruk en sånn menskalender, Strawberrypal bruker jeg, og det er artig å få visualisert syklusene, men den gjør selvfølgelig ikke mensen mer forutsigbar. Det er forsåvidt intet problem lenger, for jeg bruker også menskopp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...