Gå til innhold

Hva feiler katten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg overtok ansvaret for en katt på 1 år nå, for krise. Han er ukastrert, har gått ute en lang stund. Har vert i hus i noen uker tror jeg. Fått ormekur.

Han ble satt på medisin for influensa, men det hjalp ikke. Veterinæren mente så at det ikke var influensa. Han fant ikke ut noe. Han trodde det kunne være allergi. Nå prøver jeg intenst å finne ut hva det kan være.

Han sover svært mye, og må legge seg ned ofte. Spiser, drikker, går på do som normalt. Veldig nysjerrig og veldig kontaktsøkende. Pusten er tung av og til, og han nyser litt nå og da. Han er bare inne, pga at dette er en katt som hører til en katteorganisasjon for hjemløse.

har han det kanskje bedre i kattehjemmet med frisk luft?

Anonymous poster hash: 69e41...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har du hatt han? De er ofte veldig slitne etter strabasene.. Et kattehjem er ofte stress for pus fordi de må "hevde sin rett" så og si. Hvis han er alenekatt (eller sammen med færre katter) nå, kan han slappe av, og da gjør han det! Det kan være bare en luftveisirritasjon han har som vil gå over etter hvert. Hvis dette ikke har vart særlig lenge, vil jeg råde deg til å gi han tid. Fred og ro, kos, nærhet og mat.

Jeg har hatt katter her som nesten ikke har gjort annet enn å sove og spise i flere uker etter å ha vært hjemløse eller i fosterhjem med mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker nok at han er sliten. Nesten utbrent om man kan gi et navn på det.

han har ikke noe som renner. Han nøys en gang i sted, og da kom det litt gugge ut. Men ellers bare smånys, som jeg ser på som ufarlig/vanlig.

hva med astma? Han puster jo tungt. Eller pleuritt.

Anonymous poster hash: 69e41...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her. Pusen har samme tilstanden. Han har vert innekatt i noen uker bare. Han har det fint, leker, koser mye og sover. Nysjerrig på alt. Normal avføring og spiser normalt.

Det renner nå mer grønn/gult snørr ut av nesa. Av og til kommer det lange remser ut. Puster kanskje mindre tungt.

Anonymous poster hash: 69e41...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dyrlegen testet for alle slike typiske smittsomme sykdommer som katteinfluensa eller katteaids?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det gir liten mening i å sitte her og diskutere (foreslå) alvorlige diagnoser. Ingen av oss er så vidt jeg vet veterinærer. Katten har vært hos veterinær, og han har sagt at katten mest sannsynlig har allergi mot et eller annet. Jeg synes den diagnosen høres vettug ut. Katteaids gir helt andre symptomer i tillegg, så det tviler jeg meget sterkt på!

Pus leker og koser seg og spiser godt. Har tilsynelatende ingen andre symptomer enn snørr fra nesa og slapphet/trøtthet.

At det renner mer nå, samtidig som den puster lettere, ville jeg tatt som et meget godt tegn! Det kan tyde på at det var en kraftig forkjølelse han slet med som er på tilbakegang! :)

Ellers er det en ting mange ikke tenker over når katter nyser og er snørrete: Husk, de oppholder seg mye av tiden der det er mest støv og allergener, nemlig på gulvet! De leker og springer på gulvet og får i seg utrolig mye rart. Dette kan være nok til å utløse en sånn reaksjon i en fra før av svekket puseskrott. Så jeg håper du husker å støvsuge ofte Ts. Det samme gjelder å riste tepper han ligger på o.s.v Vi burde som dyreeiere generelt sett være mye mer påpasselig med hva vi har i hus og tenke over ting, f.eks hva vi vasker gulvet med. Katten slikker jo dette i seg. Den går på bare poter og så slikker den potene mens den vasker seg.

Undersøkelser viser f.eks at katter har et skyhøyt innhold av flafater og flammehemmere i blodet. Det første brukes som mykgjørere i f.eks leker, gulvbelegg o.s.v. Det andre er oftest både sofaen og teppene våre fulle av.. Nåja, det er en annen diskusjon.. ;) Personlig tror jeg pus trenger tid, event. mindre støv og mindre av annet du kan komme på, masse hvile og kos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...