Gå til innhold

RE: Tvangsinnlegging


Fremhevede innlegg

Gjest *Anonym*
Skrevet

Hei,

Har en litt vanskelig situasjon hvor jeg spør etter generelle råd.

Har en nær slektning (mann) som er alkoholiker, som er en stor trussel for

de som bor i samme husstand (samboer). Når han drikker er han ute av stand til å forstå hva han gjør, og har selv vært vitne til nærmest psykoser.

Vedkommende er fysisk stor, og er stadig psykisk og fysisk voldelig.

Han drikker STORE mengder sprit (av sterkeste type) når han først drikker,

Som dere sikkert forstår så er det fare for liv og helse i denne situasjonen.

Er redde for å få en telefon vi helst ikke vil ha om at han har skadet henne.

Så mitt spørsmål er følgende;

-Er det noen her som har vært i samme situasjon, og vet hva som kan gjøres?

Problemet er litt at hun er så fastlåst til hele situasjonen, og tør ikke gjøre noe.

Vi vet at dersom hun hadde gått fra han, så hadde er det fare for dem som bor i nærheten eller at han hadde oppsøkt henne.

Har selv fått beskjed fra offentlige "instanser" om at dersom noe skal gjøres,

så må hun selv ta initiativet.

-Dersom noen har vært gjennom lignende, vet dere hva som kan gjøres i denne situasjonen?

-Går det an å tvangsinnlegge er person på dette grunnlaget?

(At han er en farlig for omgivelsene sine)

På forhånd stor takk til all den hjelp/tips jeg kan få i denne situasjonen!

Mvh Anonym.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan se ut som alkoholisme i seg selv ikke er grunnlag for tvangsonmleggelse. Men kan jo være at han har en tilleggsdiagnose.

"Ved tvangsinnleggelser etter lovens § 3-3 (tvungent psykisk helsevern)[5] må pasienten vurderes til å ha en alvorlig sinnslidelse. Dette betyr eksempelvis at pasienten gis en eller flere av følgende diagnoser; psykose, mani, depresjon, paranoia, schizofreni, etc. I tillegg må pasienten vurderes til å oppfylle enten det såkalte behandlingskriteriet (a) eller det såkalte farekriteriet (b), altså at pasienten enten a. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller b. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse."

Kilde:

http://no.wikipedia.org/wiki/Tvangsinnleggelse

Egentlig høres det ut som Politiet er rette instans om han med vilje drikker seg til en voldelig tilstand der han skader/kan skade andre.

Anonymous poster hash: 21bea...926

  • Liker 1
Skrevet

Hei,

Har en litt vanskelig situasjon hvor jeg spør etter generelle råd.

Har en nær slektning (mann) som er alkoholiker, som er en stor trussel for

de som bor i samme husstand (samboer). Når han drikker er han ute av stand til å forstå hva han gjør, og har selv vært vitne til nærmest psykoser.

Vedkommende er fysisk stor, og er stadig psykisk og fysisk voldelig.

Han drikker STORE mengder sprit (av sterkeste type) når han først drikker,

Som dere sikkert forstår så er det fare for liv og helse i denne situasjonen.

Er redde for å få en telefon vi helst ikke vil ha om at han har skadet henne.

Så mitt spørsmål er følgende;

-Er det noen her som har vært i samme situasjon, og vet hva som kan gjøres?

Problemet er litt at hun er så fastlåst til hele situasjonen, og tør ikke gjøre noe.

Vi vet at dersom hun hadde gått fra han, så hadde er det fare for dem som bor i nærheten eller at han hadde oppsøkt henne.

Har selv fått beskjed fra offentlige "instanser" om at dersom noe skal gjøres,

så må hun selv ta initiativet.

-Dersom noen har vært gjennom lignende, vet dere hva som kan gjøres i denne situasjonen?

-Går det an å tvangsinnlegge er person på dette grunnlaget?

(At han er en farlig for omgivelsene sine)

På forhånd stor takk til all den hjelp/tips jeg kan få i denne situasjonen!

Mvh Anonym.

Det siste farekriteriet er det mulig å legge han inn på grunnlag av, men han kan bare holdes til faren er over, slik som politiet kan.

Du kan jo ringe politiet anonymt når du vet at det står på, men hvis hun ikke er interessert i å komme seg unna og beskytte seg selv er det vanskelig..

Gjest navnelapp
Skrevet

Dama må ut derifrå. Det er ingenting anna som hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Dama må ut derifrå. Det er ingenting anna som hjelper.

Ja, og hun er sikkert i en avhengighetssituasjon i fht han, men for meg er det likevel vanskelig å forstå hvorfor noen blir i slike forhold. Hun må innse det selv, hun har jo også et ansvar her. Noen klarer det, andre klarer det aldri, dessverre. Ofte blir slike ekstreme situasjoner med vold og rus det "normale" for den avhengige partneren. De ser ikke selv hvor ille det er, og jo lenger situasjonen varer, jo mer blir de brutt ned - og handlingslammet.

Vanskelig å gi noen gode råd, dessverre.

Anonymous poster hash: 21bea...926

Gjest *Anonym*
Skrevet

Mange takk, og takk for linken over her! er som du sier, en avengighetssituasjon fra hennes side, har pågått såpass lenge og forstår godt at hun er redd for å gjøre noe med tanke på at han er såpass uforutsigbar som han er til sinns. Tilleggsdiagnoser, som bare blir værre og værre med årene er det heller ingen tvil om at han lider av, som bare gjøre situasjonen enda mer utrygg.

(På papiret er de vel og merke ikke, men at de er der er det ingen tvil om.

Kan også være noe som har vært der allerede før alkoholproblemet "startet" eller noe som har kommet i etterkant.)

Trasig situasjon, er man et offer for denne typen vold, og har vært det over lengre tid skal det dessværre mye til før en gjør noe selv. I tillegg til at hun nok sikkert har havnet i en typisk avhengighetssituasjon, er det mange "praktiske" hindere, f.eks hva som vil skje med han videre? er hun trygg? er familien hennes trygg osv.

Med en psykotisk person kjenner man vel aldri helt reaksjonene, og hadde det vært slik at han

havnet på en lukket avd. "over lengre tid" og hun var sikret hundre prosent trygghet på den måten,

ville det være lettere.

Dersom man ikke vet hundre prosent sikkert om situasjonen ville forbedre seg, er det kanskje lettere for å "bli sittende fast" i en elendig situasjon,

Er derfor vi også tenker litt nå at vi må gripe inn, og ser litt på mulighetene for en evt tvangsinnleggelse.

Blir jo fare for helsen hennes i dette tilfellet, og da er det jo på en måte "grunnlag nok".

Når hun nå ikke klarer eller er i stand til å gjøre noe selv, og det er fare for liv og helse, tenker jeg det er greit at de som "evner og mestrer" tar tak i situasjonen.

igjen, takk for gode råd!

Gjest Raggy
Skrevet

Den mannen er det ikke så mye å gjøre med, han vil bli satt i fyllearesten for så å bli sluppet ut igjen, muligens han får et kortere opphold på en psykavd...

Det som må gjøres er at dama drar til nærmeste krisesenter å blir der. Der får hun veiledning og hjelp og er trygg. Mange som har det på denne måten blir nødt til å flytte langt unna og få seg ny identitet. En psykisk syk alkoholiker kan drepe så det er best å fly som faen selvom hjertet kanskje sier noe annet!

Gjest Raggy
Skrevet

Så lenge den som har en slik diagnose ikke ber om utredning selv slik at avt diagnoser blir dokumentert vil dette ikke bli tatt på alvor. De som har disse diagnosesne evner ofte ikke selv å se at de behøver hjelp så de får sjelden dokumenterte diagsnoser.

Så derfor blir de kun hentet, satt i fyllearresten, slipt ut igjen , hentet osv osv... Systemet fungerer sånn at en må flykte for å komme vekk fra det, ingen kan gjøre noe så lenge den som blir utsatt for vold ikke evner å ta tak i ting. Dette er virkningen av psykisk terror på det aller værste og som vi jo ser rundt oss så blir mange drept... Tris og tafatt av systemet vårt, men alikevel forståelig siden vi har menneskerettighetene å forholde oss til. Tvang er et veldig tungt tema og det skal mye til for å få gjennomslag. Først må vold over tid dokumenteres og når den som blir utsatt for vold ikke evner å anmelde så vil dette forstette og forbli "usynelig... Trist som faen sånne ting...

AnonymBruker
Skrevet

Trasig situasjon, er man et offer for denne typen vold, og har vært det over lengre tid skal det dessværre mye til før en gjør noe selv. I tillegg til at hun nok sikkert har havnet i en typisk avhengighetssituasjon, er det mange

Er derfor vi også tenker litt nå at vi må gripe inn, og ser litt på mulighetene for en evt tvangsinnleggelse.

Blir jo fare for helsen hennes i dette tilfellet, og da er det jo på en måte "grunnlag nok".

Når hun nå ikke klarer eller er i stand til å gjøre noe selv, og det er fare for liv og helse, tenker jeg det er greit at de som "evner og mestrer" tar tak i situasjonen.

igjen, takk for gode råd!

Håper det løser seg på en eller annen måte! Tror også krisesenter (og evt ny identitet, voldsalarm, besøksforbud m.m) er en god mulighet, slik en over her foreslår. Der har de erfaring med slike tilfeller. Bufetat kan også hjelpe ved samlivsbrudd, særlig om det er barn involvert. Tror dette er noe hun trenger hjelp av profesjonelle til å håndtere.

Er redd det ikke er nok til å tvangsinnlegge om han "kun" er til fare for andre. I tillegg må det være en alvorlig sinnslidelse, og han vil sikkert ikke søke hjelp av psykiatrien.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 21bea...926

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...