Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i dag tatt blodprøve da legen mistenker at jeg kan ha cøliaki.

Har lest litt rundt på nettet, og syntes jeg har de fleste symptomene, men er det noen som vet om det har noe å si for blodprøven at jeg knapt spiser mat med gluten i det daglige? Jeg går ikke på glutenfri diett, men har med årene lært meg hva kroppen liker å ha i seg, og spiser derfor lite gluten. Kan dette føre til at blodprøven slår feil ut, dvs. at legen ikke vil finne tegn på at jeg har cøliaki men at jeg likevel kan ha det? Eller har dette ikke noe å si for blodprøven, kun for en eventuell biopsi?

På forhånd takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom blodprøven kommer tilbake negativ og det er grunn til å tro at du likevel har cøliaki, vil legen henvise deg til gastroskopi. For å få utløst støtte fra nav til fordyret kosthold må du gjennom denne undersøkelsen uansett. Frem til denne undersøkelsen kan du spise mer glutenmat enn du pleier. Uansett hva du gjør - IKKE slutt å spise gluten før du er ferdigdiagnostisert!

Har du cøliaki, velkommen i klubben! Jeg anbefaler jyttemel og Bakefri :)

Gjest sophia21
Skrevet

Er også under utredning for cøliaki, og har lurt på det samme ang. blodprøven! Spiser ikke glutenfritt, men kanskje mindre enn hva som er "vanlig", i tillegg til at jeg generelt spiser lite. Vet ikke om det påvirker blodprøven, men har lest den kan være negativ selv om man har cøliaki (har ikke fått resultat ennå).

Er uansett henvist til gastroskopi i tillegg, og har lest det samme som up! over nevner. Om man begynner på glutenfri kost før man er ferdig utredet kan det se ut som man ikke har glutenallergi selv om man har det.

Mulig jeg tar feil, men har forstått det som at tarmtottene i tynntarmen ser annerledes ut/er borte ved cøliaki, men får normalt utseende etter en stund på glutenfri kost, slik at man risikerer å lure legene ved å begynne på glutenfri kost.

Skrevet

Helt riktig sophia21, cøliaki er en autoimmun sykdom hvor immunforsvaret angriper kroppens eget vev, i dette tilfellet spiser immunforsvaret opp tarmtottene dersom slimhinnene kommer i kontakt med glutenholdige substanser. Ganske dramatisk egentlig. Folk tror det er de akutte reaksjonene som er problemet med cøliaki, men problemet er den fysiske skaden som skjer i tarmene, som vi ikke kan se. Uten tarmtotter kan kroppen ikke ta til seg næring fra den maten som inntas, og vil dermed få en rekke følgetilstander, som feks hodepine, slapphet, dårlig konsentrasjon etc. Alle ME-utredninger skal per i dag inkludere cøliaki- undersøkelser.

Når en cøliaker slutter med glutenholdig kost, vil tarmtottene begynne å vokse ut igjne, og man kan derfor risikere å få falskt negative prøvesvar. Om man har sluttet å spise gluten, må man ha spist glutenmat igjen i seks uker før en gastroskopi vil vise reelle svar.

Ellers tror jeg det er ganske vanlig at man ubevisst legger opp kostholdet sitt på en måte som inneholder lite gluten, men jeg tror ikke det er så stor fare. Om det viser seg at dere har cøliaki, kommer dere til å oppdage at det er hvetemel/ gluten i omtrent ALT. Ikke mulig å ikke få i seg gluten, med mindre man bevisst prøver :)

Skrevet (endret)

Man skal spise masse gluten hver dag helt til alle prøver er tatt.

Om man spiser glutenfritt blir det ingen utslag på prøvene man tar.

Å ta blodprøve hos fastlegen er ikke å anbefale, da det er sjelden det slår ut. Jeg dro selv til fastlegen, og de tok blodprøve på meg, og de sa at jeg var frisk som en fisk, og at jeg ikke hadde Cøliaki.

Jeg var fortsatt syk, og kom til slutt over Balderklinikken i Oslo. Det pratet jeg med en lege som var spesialist innen miljø og ernæring som bl.a. hadde god greie på Cøliaki. Blodprøven jeg tok der ga full utslag på at det var noe galt.

Deretter ble det gastroskopi på sykehuset.

Med en gang gastroskopien var tatt, begynte jeg på glutenfri kost, og like etter fikk jeg svar på at jeg hadde Cøliaki.

Endret av Bølle
Skrevet

TS her:

Så jeg burde kreve å bli henvist til gastroskopi når prøven (antageligvis) kommer tilbake negativ?

Jeg har tatt en sånn hjemmetest før, og fikk negativt resultat. Jeg har alle symptomene på cøliaki, MEN: Jeg spiste glutenfritt til middag i går (ikke bevisst, men det er som sagt slik mat jeg foretrekker å spise, og alltid har spist, dvs. ikke erstatningsprodukter men produkter uten gluten) og jeg fikk likevel mageproblemer etterpå. Aiaiai, vet ikke hva som feiler meg jeg nå :/

Det var dog laktoseprodukter i maten, men jeg syntes ikke symptomene på laktoseintoleranse passer på meg (selv om jeg merker at jeg ikke tåler mye melk)

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg fikk henvisning til gastroskopi selv om blodprøven var negativ, pga sterk mistanke om cøliaki. Gastroskopien min var negativ, men jeg tåler likevel ikke noe som helst gluten. Er mulig jeg har non-celiac gluten disorder, men den er veldig vanskelig å påvise. Jeg holder meg helt unna gluten, merker det svært raskt om jeg får i meg noe.

Hvis du spiser gluten og ikke tåler det, tar det tid før magen stabiliserer seg. Det kan visst ta opp til et år hvis du har cøliaki. Jeg merket bedring på et par uker. Tarmtottene dine KAN være helt ødelagte, tar tid før de vokser tilbake igjen. I tillegg kan man ha problemer med laktose dersom tarmen er ødelagt nok, de som får påvist cøliaki burde holde seg unna laktose de første mnd slik at magen er klar igjen for laktose. Det var slik jeg merket det, ved først å plutselig reagere på melk, og deretter gikk formen kraftig nedover, og det bedret seg ikke før jeg kuttet gluten etter alle prøver var tatt.

Lykke til!

Skrevet

TS her:

Så jeg burde kreve å bli henvist til gastroskopi når prøven (antageligvis) kommer tilbake negativ?

Jeg har tatt en sånn hjemmetest før, og fikk negativt resultat. Jeg har alle symptomene på cøliaki, MEN: Jeg spiste glutenfritt til middag i går (ikke bevisst, men det er som sagt slik mat jeg foretrekker å spise, og alltid har spist, dvs. ikke erstatningsprodukter men produkter uten gluten) og jeg fikk likevel mageproblemer etterpå. Aiaiai, vet ikke hva som feiler meg jeg nå :/

Det var dog laktoseprodukter i maten, men jeg syntes ikke symptomene på laktoseintoleranse passer på meg (selv om jeg merker at jeg ikke tåler mye melk)

Til middag spiser folk flest glutenfritt, fordi man spiser slik som kjøtt/fisk, grønsaker og ris/potet, med mindre man spiser pasta, pizza, pølsebrød/hamburgerbrød, sausjevning av hvetemel, krutonger i salaten, flatbrød til suppe osv osv ...

Hva slags symptomer har du på Cøliaki?

Jeg var normalvektig, og alle syns jeg så sååå frisk og fin ut, bortsett fra at jeg hadde en god del hudproblem. Innvendig slet jeg noe enormt fysisk og psykisk. Følte hele tiden at det var noe galt, og at det var Cøliaki pga min angst og depresjon, og at jeg alltid var oppblåst i magen, og at jeg gikk på do flere ganger om dagen. Alt dette ble borte da jeg begynte på glutenfri og melkefri kost. Mange som reagerer på melkeproteinet, og ikke selve laktosen.

En annen jente jeg kjenner hadde ingen symptomer, men hun bare tok testen fordi faren hennes hadde Cøliaki, også hadde hun det også. Så hun begynte på glutefri kost uten å noen gang ha hatt noen problemer. Var jo viktig, fordi tarmtottene kunne jo bli ødelagt.

Skrevet

TS her:

Enzymet som bryter ned laktose sitter ytterst på tarmtottene. Det betyr at alle med aktiv, ubehandlet cøliaki er midlertidig laktoseintolerante, fordi tottene er slipt ned og man har dermed ikke dette enzymet. Når tottene har vokst ut igjen, vil enzymet dukke opp igjen, men mindre man har en selvstendig laktoseintoleranse i tillegg. Så det at du reagerer på laktose, dersom du har cøliaki, er helt naturlig. Om det bare er cøliaki, vil dette forsvinne når du har gått lenge nok på glutenfri kost til at tottene har vokst ut igjen.

Og, som sagt, omtrent ALT inneholder gluten. Du får i deg gluten daglig, med mindre du aktivt prøver å la være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...