Gå til innhold

Dyr i små bur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En ting som opptar meg ganske mye er folks manglende kunnskap om dyr som er i bur,og som har dyr i altfor små bur.

Er det noen flere der ute med samme syn?

Anonymous poster hash: c8ec0...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Det som forundrer meg mest er at i disse opplysningstider hvor folk har tilgang på alt mulig av forskning og meninger, så blir altså nye dyr på god vei til å også bli burdyr; nemlig hunden.

Jeg har en favorittbok: Den ensomme apen av Bergliot Børresen. Her er det svar på noen av spørsmålene om hvorfor vi omgås dyr på måten vi gjør; kalt jegerufølsomhet. Boken kan anbefales på det sterkeste.

Endret av Portvinpiken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Helt klart. Jeg får vondt langt inn i hjerterota over alle kaniner og marsvin mm som lever hele sitt liv i et bur. De skal ut og løpe de. Spesielt kaniner trenger stor plass og en diger hage å løpe i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner burde vel strengt tatt kastreres å holdes fritt i huset som med hunder og katter for å ha det så optimalt som mulig.
Er alt for mange burdyr som lever under svært dårlige forhold, og de færreste har vel stor nok burstørrelse dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke bare er meg.Har man ikke mulighet til frittgående dyr eller stort bur bør man la være å skaffe seg dyr.

Sier seg selv at et dyr som ikke har begrensninger ute i naturen,bør få ha stor plass.

Har lagt merke til at bur på 1 m er stor plass for mange som har dyr.

Anonymous poster hash: c8ec0...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig. Husker da jeg og samboer kjøpte oss kanin får 2 år siden, da bodde vi i kjellern til moren hans. Hun var helt forskrekket når hun kom inn i stua og så kaninen var ute av buret, og ble redd får at den skulle spise på alt. Men med ett god kaninsikret hjem, og nok mat / dostasjoner (som vi brukte burbunnen til) er det ingen fare. Min samboer er vant med passive og sinna kaniner som står i bur året rundt, og var helt sjokkert over hvor mye personlighet og kjælen en kanin faktisk kan være/ ha.
Nei til dyr i bur, til tross for at jeg selv må bruke bur til min egen hund når han er alene hjemme, men der legger han seg også til og sove selv til alle døgnets tider, så lenge døra står oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt enig ! Har et familie medlem som har gjort det søteste :-) De har bygd et bittelite hus ved siden av sitt eget som bare er for de 3 kaninene :-) de har alt innkludert varmekabler, og egne dører :-) De har små huler som de har bygd til dem slik at de kan løpe rundt å gjemme seg, og kose seg :-) Pluss at de har en utgang til en egen liten hage de kan være på når det er varmt - Syns er koselig å komme på "besøk" til kaninene når jeg ser dem koser seg :-)



Anonymous poster hash: 01ca8...1ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner burde vel strengt tatt kastreres å holdes fritt i huset som med hunder og katter for å ha det så optimalt som mulig.

Er alt for mange burdyr som lever under svært dårlige forhold, og de færreste har vel stor nok burstørrelse dessverre.

Min kaninherremann er ikke kastrert, men går likevel fritt rundt i leiligheten. Han er oppdratt til å tisse i buret, og ikke gnage på mine ting. Det fungerer veldig bra.

Når jeg er på jobb har han fri tilgang til terrassen (innglassert, så ingen rovdyr her) og eget bur, og om natten sover han i lukket bur.

Han er en veldig harmonisk og koselig kanin, og viser tydelig at han trives med tilværelsen.

Å stenge kaniner, eller andre dyr, inne i et lite bur store deler av døgnet er ikke bra for dyret, og det burde enhver klare å tenke seg frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Tragisk at dyrebutikker anbefaler disse "store" burene til kaniner, marsvin etc

Burene er altfor små og stakkars dyra får jo knapt lov å gå løs i det hele tatt. Bare sitter der inne i sitt lille fangehull og blir helt apatiske.

Har hatt kaniner, marsvin, rotter m.m. og de fikk alltid lov til å gå løse. Ofte måtte jeg selvfølgelig sperre litt av så de ikke kom seg ut uten oppsyn osv, men da aldri i et lite bur (bortsett fra når de måtte fraktes fra A til B). Da lot jeg de heller få være på et rom og satte en plate foran døra så de ikke kom seg ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer en kanin, som aldri er ute av buret. Her er han ute noen timer hver dag i hagen og han er bare inne i buret for å gå på do. Måtte ta han med til veterinær fordi klørne var 2 cm for lange og magen hans i ulage. Han er så happy for å kunne være ute hele døgnet, og også være i hagen, og for å ikke ha vondt i mage og føtter mer. Har ikke lyst å levere han tilbake til eier, så jobber med å finne et nytt hjem til han. Overtaler eier til å omplassere nå.



Anonymous poster hash: eb9a4...941
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...