Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

sitter her med min knapt 1 uke gamle snuppe og gruer meg til hun blir sulten igjen.. Brystknoppene er så vanvittig såre at jeg vrir meg i smerte og omtrent sitter og griner mens jeg ammer henne! Har også tynne sårskorper som er vonde. Mistenker at hun kanskje ikke får nok av puppen inn i munnen når hun skal suge, men hun gaper liksom ikke høyt nok til at jeg rekker å få inn så altfor mye. Skal prøve å jobbe litt med teknikken, men i mellomtiden trenger jeg litt hjelp!!!

-Lurer på om det er like sårt hvis man bruker brystpumpe? da kan jeg jo avlaste litt med å pumpe meg og så flaskemate henne et par dager så brystknoppene kan hvile.. Vurderer i såfall sterkt å gå til innkjøp av en elektrisk brystpumpe!

-Lurer også på hva deres beste tips for såre brystknopper er? Har prøvd å klemme ut litt morsmelk etter amming og så lufttørke mye, men føler ikke at det hjelper så veldig..

Har så lyst til å få til dette med ammingen, er så dumt hvis sårheten skal ødelegge alt, for jeg har jo masse masse melk!

Anonymous poster hash: 63821...21c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det likedan. Det varte hvertfall en måned... Jeg skrek og gråt ved hver amming, men ville få det til. Tenkte "bare en uke til, bare en uke til" og det gikk :-) Vi koser oss enda med ammingen og småen er 8,5mnd.

Purelan salve (romtemperert/myk) smør på hyppig. Når det var kommet skorper hjalp det ikke med morsmelk for meg, for jeg trengte at knoppene nettopp IKKE tørket for da måtte man rive opp skorpen ved neste amming = mye vondere.

Jeg kjøpte sånne melkeoppsamlere på apoteket. Da klarte jeg å gå med bh for ingenting kom borti brystvorten. Kjøpte etterhvert brystvortebeskytterene fra ammehjelpen.no og de var geniale! Jeg kjøpte manuell pumpe fra avent og syns at det funket greit.

Lykke til!

Skrevet

Hadde det også sånn de første ukene, men det var pga. sopp. Ble bra igjen av Canesten. Pumping var bedre enn amming for min del, men for mye pumping ga overproduksjon, og det anbefaler jeg virkelig ikke.

God bedring!

Gjest pysepusen
Skrevet

Sånn var det her også de tre første ukene. Mitt heteste tips - Lana care brystvortesalve, lufttørking, bytte innlegg ved hver amming. Pumping synes jeg var fælt...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Uff, jeg føler med deg, hadde det sånn første uka jeg og. Det som reddet meg var albueskjell som du setter over brystvortene mellom ammingene, de unngår gnisning og samler opp melk som lekker så brystvortene bader i melka som virker helende. Jeg brukte purelan om natta. Merkelig nok ble det borte jo mer jeg ammet, så mitt tips er å holde ut! Hvis ikke kan du jo prøve å pumpe deg, men det er ikke like lett å få ut noe som når man ammer.

Endret av Dyregod
Skrevet

Brystskjold!

Gjest Keikolina
Skrevet

Uff ga seg aldri hos meg, amma kun i 3 mnd da.

Skrevet

Føler så med deg, hadde akkurat likedan problemer selv... Lagde en tråd om det her inne og fikk mange gode råd, men vi hadde noen uker med sant helvete, jeg gråt, baby gråt og mannen måtte hjelpe meg legge ham til, fordi jeg ikke klarte det selv....

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=743358

Det som funket for oss -til slutt- var nesespray, oxytocin, som hjalp på utdrivningen, i kombinasjon med å ikke la skorpene tørke, sove med bh og at jeg var superpåpasselig med teknikken. Hadde også noen runder med tilstoppede melkeganger og en brystbetennelse oppi det hele. Smurte med purelan salve og brukte ammeinnlegg av papir fra medela, de er formet slik at brystknoppen ikke kommer sånn i klemme. Forsøkte også den natural feeding-posisjonen som vises på ammehjelpens sider. Jeg syntes forresten det var lettere å få til riktig teknikk, og ikke så vondt å legge ham til, når brystet ikke var helt fullt/sprengt, så om du klarer kan du forsøke melke ut litt eller pumpe ut litt før du ammer.

Det skal nevnes at et av sårene fortsatt ikke har grodd (11uker).... Men det er ikke vondt lenger, litt ubehagelig nå og da, men det bedres hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...