Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok det før dere fikk taket på ammingen?

Baby er en uke gammel, og det gjør VONDT å amme. Har fått sjekket sugeteknikken hans, og den der ut til å være ok, likevel er spesielt tilkoblingen vond, og brystknoppene veldig såre. Får smerter bare jeg kommer såvidt borti dem. Er dette normalt/evt hva kan gjøres for å bedre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt. Jeg mener at det gikk i hvertfall tre uker før det bedret seg.

• Liker 4
Gjest Clafoutis
Skrevet

Hos meg ble det ikke bedre før baby var nærmere 2 måneder, men det var nok ganske ekstremt. De aller fleste jeg kjenner har opplevd stor bedring etter rundt 3 uker, så holdt ut! Vet hvor fælt det er når hver mating føles som tortur :klem:

• Liker 1
Skrevet

Huff - jeg har ammet i 8 måneder nå, og det er desverre fortsatt vondt.

Jeg har reynouds fenomen, dette fant jeg ikke ut før hun var ca 6,5 måned - brystvortene blir helt hvite og svir konstant - så amming er ingen god opplevelse for meg.

Men ved normale omstendigheter kan det vel gå 3-4 uker før ting bør stabilisere seg.

Skrevet

Tok ca 2 uker før det var greit å amme. Før det var det vondt sårt og vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke for å være teit, men hvorfor i alle dager ammer dere i 2-3 mnd om det er så ondt?

Anonym poster: e14c91269ddb6b6725dd126c0a8ef226

• Liker 3
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg tror det tok halvannen til to uker før ammingen gikk helt av seg selv uten vondter :)

Dette er ikke for å være teit, men hvorfor i alle dager ammer dere i 2-3 mnd om det er så ondt?

Anonym poster: e14c91269ddb6b6725dd126c0a8ef226

Fordi det er utrolig koselig først og fremst, lettvint, bra for mor og barn, billig, man har alltid mat med seg, trenger ikke stå opp om natta, osv. osv.

• Liker 5
Skrevet

Takk for svar, dere!

Det føles ganske håpløst nå, men jeg fåt bite tenna sammen.

Brukte dere kremer/salve mot såre brystknopper?

Skrevet

Jeg slapp unna sårhet og vondter da jeg var nødt til å bruke brystskjold de første 8 ukene. Så jeg anbefaler å prøve det!

• Liker 1
Skrevet

Hos meg gikk det over etter litt over 1 uke. Følte at det hjalp å ta morsmelk på brystvortene og la det tørke etter hver amming.

Hvis det var veldig sårt la jeg også på et tynt lag med Purelan etterpå (kjøpes reseptfritt på apoteket). Anbefaler å lese litt på hjemmesiden til ammehjelpen (www.ammehjelpen.no).

Håper det blir kjapp bedring for deg :-)

Gjest pysepusen
Skrevet

Takk for svar, dere!

Det føles ganske håpløst nå, men jeg fåt bite tenna sammen.

Brukte dere kremer/salve mot såre brystknopper?

Jeg brukte Avent sin brystvortesalve. Purelan var så hard at det ble verre. Passet også på å lufttørke og droppet engangsinnlegg (de hang seg fast i de såre brystvortene).

• Liker 1
Skrevet

Her gjorde det vondt i 6 uker tror jeg, jeg husker ikke helt. Men det går over selvom det er forferdelig vondt når det står på! Har du noe å smøre på? Også er det viktig å lufttørke. Jeg fikk også tips av farmoren til samboeren min som er tidligere barnepleier om å klemme ut litt melk før jeg la ho til for å unngå å bli sår, men det glemte jeg alltid, så det vet jeg ikke om funker :laugh:

Skrevet

Dette er hva jeg gruer meg til mest. Ikke fødsel, men såre, vonde og blødende brystvorter. Har lest meg opp på amming, ammeteknikker, råd og tips for å prøve å unngå dette, men jeg ender vel bare med å bli skuffet når jeg ikke får det til, hehe.

Et sted, mener det var i Gro Nylander sin bok eller filmen, så blir det sagt at det beste for brystet er å ikke bruke mye tøy utenpå brystene den første tiden. Dytter man inn ammeinnlegg i ammebhen ble det fort fuktig og dette igjen fører lett til ømhet. Hun anbefalte et sånt brustskjold/kopp (med pustehuller) som man har utenpå brystet om man har tunge bryster og må gå med bh. Noen som vet om dette funker?

Skrevet

Kjøp brustkrem på apotekk. Det skal ikke bli noe ubehagelig å amme.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er hva jeg gruer meg til mest. Ikke fødsel, men såre, vonde og blødende brystvorter. Har lest meg opp på amming, ammeteknikker, råd og tips for å prøve å unngå dette, men jeg ender vel bare med å bli skuffet når jeg ikke får det til, hehe.

Et sted, mener det var i Gro Nylander sin bok eller filmen, så blir det sagt at det beste for brystet er å ikke bruke mye tøy utenpå brystene den første tiden. Dytter man inn ammeinnlegg i ammebhen ble det fort fuktig og dette igjen fører lett til ømhet. Hun anbefalte et sånt brustskjold/kopp (med pustehuller) som man har utenpå brystet om man har tunge bryster og må gå med bh. Noen som vet om dette funker?

Du får jo slike brystskjell (fikk iaf det for fem år siden), ser ut som vanlige skjell som du legger utenpå brystvorten inni bhen slik at vorten aldri er i kontakt med tøyet.

Anonym poster: 070bb33ace6d703cca377d45163a0573

• Liker 1
Skrevet

8 uker ++ tok det her...

Gjest Elyssa
Skrevet

Du trenger ikke å grue deg :) ikke alle får vondt. Jeg har aldri hatt såre brystvorter selv om vi har ammet MYE.

Her var det for øvrig aldri mulig å verken lufttørke eller gå uten klær utenpå brystene. Det lakk så mye at jeg gikk med både kluter og ammeinnlegg den første tiden, og fortsatt må jeg ha håndkle i senga :ler:

Skrevet

Den ene begynte å bli bedre etter 3 uker, den andre ble bedre etter 5 uker. Den første ble 100% bra, den andre er fortsatt litt "stikkete" innimellom, men ikke sår på noe vis.

Det som hjalp da sårheten var som verst, var purelan (den lille tuben, hadde den i lomma så den ble varm og myk) og ammehjelpens brystvortebeskyttere. Små bur til puppene :fnise: Det lakk melk overalt, men klarte ikke å ha noe inntil brystvortene. Måtte til og med unngå strålene fra dusjen!

Hold ut kjære ts, det er helt inni granskauen vondt når det står på, men så blir det plutselig bedre :)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Huff - jeg har ammet i 8 måneder nå, og det er desverre fortsatt vondt.

Jeg har reynouds fenomen, dette fant jeg ikke ut før hun var ca 6,5 måned - brystvortene blir helt hvite og svir konstant - så amming er ingen god opplevelse for meg.

Men ved normale omstendigheter kan det vel gå 3-4 uker før ting bør stabilisere seg.

wow kudos til deg for at du orket å holde ut så lenge uten å gå over til flaske da.
  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg tror det tok halvannen til to uker før ammingen gikk helt av seg selv uten vondter :)

Fordi det er utrolig koselig først og fremst, lettvint, bra for mor og barn, billig, man har alltid mat med seg, trenger ikke stå opp om natta, osv. osv.

ja de smertene høres fryktelig koselige ut... Når jeg får unge og det fortsatt er jævlig etter tre uker så kommer iallefall jeg til å gi opp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...