Gå til innhold

Innvandrer og oppholdstillatelse og sånn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en engelsk kjæreste som ønsker å flytte hit. Hvordan kan vi skaffe ham permanent oppholdstillatelse? Jeg har ikke høy nok inntekt til at det hjelper om vi gifter oss (jeg er student, han ble nettopp ferdig på college), tror jeg. Det er så mange regler å sette seg inn i, men hva jeg har lest foreløpig virker ikke lovende.

Blir han rett og slett sendt ut av landet dersom han ikke finner seg jobb innen 6 måneder? Finnes det ingen måte å forlenge det på, slik at han har mer tid på seg til å finne seg en jobb? Han snakker ikke nok norsk enda til å ha noen særlig sjanse på arbeidsmarkedet..

Anonymous poster hash: 2982f...ad7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en engelsk kjæreste som ønsker å flytte hit. Hvordan kan vi skaffe ham permanent oppholdstillatelse? Jeg har ikke høy nok inntekt til at det hjelper om vi gifter oss (jeg er student, han ble nettopp ferdig på college), tror jeg. Det er så mange regler å sette seg inn i, men hva jeg har lest foreløpig virker ikke lovende.

Blir han rett og slett sendt ut av landet dersom han ikke finner seg jobb innen 6 måneder? Finnes det ingen måte å forlenge det på, slik at han har mer tid på seg til å finne seg en jobb? Han snakker ikke nok norsk enda til å ha noen særlig sjanse på arbeidsmarkedet..

kansje du skal finne ut det. før han flytter hit.

mange som ikke snakker norsk her til lands. vis han ikke er så kresen så finner han nok en jobb et sted.

Anonymous poster hash: 7c88d...50e

AnonymBruker
Skrevet

Finne ut hva? Om det hjelper at vi gifter oss? Det er jo derfor jeg lager denne tråden, blant annet. Han flytter ikke hit før om noen måneder uansett - han må spare opp penger - og innen den tid skal vi selvsagt ha alt på det rene.

AnonymBruker
Skrevet

Dytter litt på denne :)

Gjest Anubiel
Skrevet

Det du ser ut til å gå og bekymre deg for gjelder dersom kjæresten er fra et land utenfor EØS.

Her er nyttig info for dere:

http://www.udi.no/Sentrale-tema/Arbeid-og-opphold/Arbeid-og-opphold-EU-EOS-EFTA-borgere/Midlertidig-registreringsordning-for-EOS-borgere/?id=10934

Så vidt jeg forstår ut i fra det du har skrevet så vil aktuell registreringsgrunn være at han har tilstrekkelig med midler til å klare seg selv.

Han blir ikke sendt ut av landet dersom han ikke får jobb innen seks måneder. Utvisning av EØS-borgere skjer sjelden og bare i forbindelse med at personen har begått kriminelle handlinger av en viss art. Det dere må huske på er at han ikke har rett til støtte fra Norge på noe vis, unntatt nødhjelp fra sosialen. Derav krav til at han skal ha penger til å forsørge seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Takk :) Har kikket på denne nettsiden, og det er utrolig mye informasjon, så det går litt i surr.

Tilstrekkelig med midler til å klare seg selv, vil dette si at han må ha masse penger? For selv om han nå jobber for å spare seg opp til å ha nok til å klare seg her uten jobb i 6 mnd, så vil han neppe ha så veldig mye mer utover dette. Hvordan undersøker de at han har nok penger til å klare seg selv, og hvor store beløp må det være snakk om for å godkjennes?

AnonymBruker
Skrevet

Takk :) Har kikket på denne nettsiden, og det er utrolig mye informasjon, så det går litt i surr.

Tilstrekkelig med midler til å klare seg selv, vil dette si at han må ha masse penger? For selv om han nå jobber for å spare seg opp til å ha nok til å klare seg her uten jobb i 6 mnd, så vil han neppe ha så veldig mye mer utover dette. Hvordan undersøker de at han har nok penger til å klare seg selv, og hvor store beløp må det være snakk om for å godkjennes?

Det er ingen som registrerer at han reiser inn i landet, derfor er det ikke problem at han bare kommer. Han trenger ikke oppholdstillatelse før han finner jobb. Da jeg studerte i Tyskland ventet jeg lenge med å få meg oppholstillatelse da jeg ikke trengte det. Kjenner også andre som har gjort det samme. Kommer man fra et EØSland er det ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 51898...de6

AnonymBruker
Skrevet

Hm! Dette høres mer lovende ut enn jeg fryktet. :P

Så det er 100% sikkert at han ikke blir "kastet ut" dersom han ikke har funnet en jobb innen 6 mnd og han da må leve på min lønning etter at sparepengene hans har tatt slutt? (Noe vi selvsagt håper ikke skal skje, han lærer seg norsk nå, men det er utrolig vanskelig å finne seg jobb her omkring, selv for norske) :)

AnonymBruker
Skrevet

Ta en telefon til UDI, i stedet for å sitte og spekulere i reglene selv!

Anonymous poster hash: 2bcab...0fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...