Gå til innhold

menn tiltrekkes av smarte damer?

Gjest kiki

Anbefalte innlegg

hvordan er dette egentlig? ønsker menn seg en partner som er like ambisiøs som seg selv? eller foretrekker menn aller helst at dama er smart nok men fortsatt hakket under det nivået de selv er på? Har dette noe å si på selvtillitten deres? En intelligent og ambisiøs kvinne vil trolig kunne hjelpe til godt på en husstands inntekter noe som i bunn og grunn bare er bra. men føler menn seg tiltrukket eller truet av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Altså, det finnes nok sannsynligvis flertall av menn som føler seg truet av kvinner som er smartere enn dem. Men denne frykten bunner seg nok i dårlig selvtillit eller ren og og skjær mangel på intelligens.

Oppegående folk har sjeldent noe problem med andre folk som er smartere enn dem.

Selv synes jeg det kan være dritsexy om en kvinne er intelligent. Jeg sier det KAN være, fordi det finnes jo mange avskyelige og smarte mennesker også.

Jeg tror egentlig ikke intelligens spiller noen stor rolle, med mindre det er store gap mellom partnerene. Da vil det nok skape uro og unødvendig dårlig stemning blant begge partene. Den smarteste fordi dem føler de ikke holder mål og føler kommunikasjonen blir minimal og lite innholdsrik. Og de mindre smarte av at de selv kan føle seg enda dummere enn de er, fordi de konstant blir sammenlignet med noen langt smartere enn seg selv. Og det er dem som ikke takler slike forutsetninger.

Skjønt, det er jo en svært individuell sak om hvordan en møter andre mennesker på fundamentale og grunnleggende plan, smart eller ikke.

Anonymous poster hash: 93200...7aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er et stort pluss, men det kommer ann på hvordan hun viser det, kan være et gigantisk minus også

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vil ikke ha kvinner som er like ambisiøs og opptatt av jobben som meg. Når skal vi liksom da treffes? Det har ikke noe med frykt eller dårlig selvtillit å gjøre, kun praktisk hvis jeg vil ha et forhold. Disse "kriteriene" opplyser jeg selvsagt til den eventuelle dama, og det er opptil henne om hun er villig til å fortsette. Jeg setter derfor opp premissene til forholdet, akkurat som mange kvinner gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg ikke at høy intelligens er noe attraktivt i seg selv.

Hovedsaken er bare at dama er oppegående. Trenger ikke å briljere på noe område. Men det skader ikke å være litt lærevillig.

Og er hun veldig ambisiøs og lever for å jobbe, så er det først og fremst et problem i mine øyne. Blir ikke noe godt samliv av sånt pes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun må være oppegående og ha litt bein i nesa. Man må kunne ha fornuftige samtaler med henne og hun må kunne mene noe om ulike ting. Men hun trenger ikke å være smartere enn meg. (Hun kan være bra smart uten at det blir et problem da. *hirr, hirr*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Veldig mange av de smarte menn jeg kjenner har en 'soft spot' for smarte, oppegående kvinner.

Min egen lille teori om hvorfor er at disse menn også er trygge på seg selv.

En smart kvinne blir da ikke en trussel, men tvert i mot en berikelse i hans liv.

- og noen av disse kvinnene er ganske 'dishy' også ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tiltrekkes helt klart av smarte kvinner. Over tid blir det veldig frustrerende for begge parter med et forhold der man ikke riktig befinner seg på samme nivå. Det er umulig å si det uten å virke monsterarrogant, men jeg håper folk forstår hva jeg mener. Intelligens smitter ofte over på interesseområder, og man går hverandre på nervene om man er helt forskjellige her.

Av den grunn ville jeg også tro at mange mindre smarte menn, om vi skal kalle dem det, ikke tiltrekkes av smarte kvinner. Kanskje foridi de føler seg truet, kanskje fordi de bare ikke har særlig til felles med dem. Det er nok en kombinasjon. At noen menn ikke liker smarte kvinner kan godt handle om usikkerhet, men det kan også rett og slett handle om helt forskjellige interesser.

Når det gjelder ambisjonsnivå, derimot, synes jeg ikke det er like enkelt å svare på. Jeg ønsker meg en dame som jobber, men jeg ønsker meg samtidig en dame som vil stifte familie og ikke vil forsake familieplanene til fordel for f.eks. muligheter for å bli forfremmet. Bare fint om hun gjør suksess i arbeidslivet, men jeg ville vært litt usikker på et langvarig forhold med en kvinne hvis store mål i livet var akademisk suksess og å klatre på karrierestigen. Det handler ikke om at jeg vil være "best" eller frykter å havne i skyggen av henne, det handler rett og slett om at jeg setter det å stifte familie høyt og vet at de to kan komme i konflikt med hverandre. Ikke må, men kan.

Anonymous poster hash: 3a7d0...42f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Er gøy å bli utfordret, at hun har egne meninger osv. Det er ikke så gøy med en som kverulerer deg i stykker though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt inntrykk er at menn interesserer seg for ytre ting, som vekt, sminke, hår og kropp generelt. Jeg tror ikke menn verdsetter høy intelligens særlig høyt, tvert i mot. "Dumme" damer er kanskje enklere å manipulere og kontrollere.

Anonymous poster hash: b44bb...25f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

"Dumme" damer er kanskje enklere å manipulere og kontrollere.

For smarte menn blir dette fort kjedelig, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at menn interesserer seg for ytre ting, som vekt, sminke, hår og kropp generelt. Jeg tror ikke menn verdsetter høy intelligens særlig høyt, tvert i mot. "Dumme" damer er kanskje enklere å manipulere og kontrollere.

Dum og deilig hehe

Det sier seg jo selv at dette uttrykket ikke har oppstått ut av ingenting.

Men når det gjelder seriøse forhold så tenker jeg at det er mye riktig i det en AB skriver over her; altså at det å ha noen felles interesseområder er avgjørende viktig.

Har man ingenting felles så kommer det aldri til å fungere i lengden.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Begge kjønn liker selvfølgelig attraktivitet hos en potensiell partner, så dette er ikke noe som er spesifikt for menn. Når det gjelder intelligens så er ikke mitt inntrykk at menn unngår intelligente, oppegående damer. Problemet begynner når mange kvinner forveksler intelligens med arroganse.

Anonymous poster hash: fe71e...a65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

Begge kjønn liker selvfølgelig attraktivitet hos en potensiell partner, så dette er ikke noe som er spesifikt for menn. Når det gjelder intelligens så er ikke mitt inntrykk at menn unngår intelligente, oppegående damer. Problemet begynner når mange kvinner forveksler intelligens med arroganse.

Eventuelt forveksler arroganse med intelligens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eventuelt forveksler arroganse med intelligens...

Det spiller ingen rolle hvilken rekkefølge det skrives i i forhold til det jeg skrev. Det går gjerne begge veier hos mange slike folk når det gjelder forvekslingen, altså at arroganse<=>intelligens. (De er altså ekvivalente i denne sammenhengen jeg skriver om her, og man trenger ikke bytte om på plasseringen av "intelligens" og "arroganse" i setningen jeg skrev)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...