Gå til innhold

Hvor mange kalorier er dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å gå ned litt i vekt, men er fryktelig dårlig på kaloriregning. Noen som kan gi meg en pekepinn på hvor mye dette er?

Eggerøre av ett egg og en god dæsj cottage cheese til frokost, laget i olivenolje.

Et oppkuttet eple med en neve hakkede mandler og litt honning over.

En 1/5 agurk og en gulrot til mellommåltid. Av og til også litt avokado.

Masse stekte/kokte grønnsaker til middag, brokkoli og gulrøtter og blomkål for det meste, med noe vegetargreier ved siden av (soyamince, soyapølser etc.)

Så?

Anonymous poster hash: 34dd1...eba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig mye kalorier i olje, bruk formfett i stedet, så sparer du noen kalorier, selv om olivenolje er sunt.

Er ellers ganske enkelt å Google diverse matvarer selv, men du må ha eksakt mengde for å få eksakt kalori innhold :).

Skrevet

Det er veldig mye kalorier i olje, bruk formfett i stedet, så sparer du noen kalorier, selv om olivenolje er sunt.

Er ellers ganske enkelt å Google diverse matvarer selv, men du må ha eksakt mengde for å få eksakt kalori innhold :).

Anbefaler du formfett fremfor olivenolje? Holdt nesten på å dette av stolen der jeg satt.

TS:

Kaloritelling er en vanskelig metode. Hvis du ikke har god viljestyrke er det ikke akkurat lett å kjempe mot sulten.

Og apropos. Om dette er alt du spiser en dag så høres det veldig lite ut.

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler du formfett fremfor olivenolje? Holdt nesten på å dette av stolen der jeg satt.

TS:

Kaloritelling er en vanskelig metode. Hvis du ikke har god viljestyrke er det ikke akkurat lett å kjempe mot sulten.

Formfett??? Dæææsken. Jeg holder med Supraspinatus,bruk olivenolje eller rapsolje

AnonymBruker
Skrevet

Tenker jeg holder meg til olivenolje.

Jeg vil ha noenlunde oversikt over kaloriene nå fordi dette er et kosthold jeg greier meg på, men jeg ser jo at det er litt lite og jeg vil ikke gå så mye i underskudd. Skal ikke ned så fryktelig mye at det må noe ekstremt til.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 34dd1...eba
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil regne kalorier er det mye lettere å gjøre det på greteroede.no eller myfitnesspal (app)

Anonymous poster hash: 25871...d18

AnonymBruker
Skrevet

Men man steker ikke i olivenolje da, bruk heller druekjerne eller solsikkeolje til steking :)

Anonymous poster hash: 52254...65c
Skrevet

TS:

I forhold til kalorier, er det et bedre valg fordi man bruker veldig mye mindre av det enn olje.

Skrevet

Men man steker ikke i olivenolje da, bruk heller druekjerne eller solsikkeolje til steking :)

Anonymous poster hash: 52254...65c

Druekjerneolje og solsikkeolje (med mindre man snakker om "high oleic" er mer ustabile oljer og oksiderer lettere. Olivenolje er sannsynligvis et bedre valg. Det er forsåvidt ikke noe poeng å bruke en knalldyr en så lenge den ikke er kjemisk ekstrahert.

I forhold til kalorier, er det et bedre valg fordi man bruker veldig mye mindre av det enn olje.

Med mindre du steker brød eller potetmos så kommer ikke det du steker til å absorbere noe fett. Snarere tvert i mot. Dessuten er fett viktig å få i seg.

• Liker 1
Skrevet

Shapeup appen! Last ned og få full kontroll :)

Gjest Blomst83
Skrevet

Å regne ut kalorier uten alle disse appene er ikke så vanskelig så lenge du lærer deg formelen.Men det for å slanke det,eller for å få et sunnere kosthold?

Skrevet

Er ikke kaldpresset rapsolje det beste å steke i?

Gjest Heartbeat
Skrevet

Antall kcal pr 100 gram , deles på 100, og ganges med antall gram du spiser av det :)

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke kaldpresset rapsolje det beste å steke i?

Smør eller kokosfett er bedre.

Anonymous poster hash: 25dcd...bd1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Smør eller kokosfett er bedre.

Anonymous poster hash: 25dcd...bd1

Nå var det fra et sunnhetsperspektiv da.

Mettet fett er selvsagt ikke bedre enn umettet.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Nå var det fra et sunnhetsperspektiv da.

Mettet fett er selvsagt ikke bedre enn umettet.

Hvorfor er det selvsagt? Mettet er jo stabilt. Det oksiderer ikke.

Eller tenker du på den utdaterte oppfatningen om at mettet fett forårsaker hjertesykdom?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det selvsagt? Mettet er jo stabilt. Det oksiderer ikke.

Eller tenker du på den utdaterte oppfatningen om at mettet fett forårsaker hjertesykdom?

Mettet fett i moderate mengder går bra, men det er ikke bra med for mye. Hvordan kan det være utdatert? Det står blant annet i klinisk sykepleier-bøkene som jeg har til pensum. Tviler på at de tar feil da pensumet vårt stadig oppdateres.
Skrevet

Mettet fett i moderate mengder går bra, men det er ikke bra med for mye. Hvordan kan det være utdatert? Det står blant annet i klinisk sykepleier-bøkene som jeg har til pensum. Tviler på at de tar feil da pensumet vårt stadig oppdateres.

Jeg orker ikke å ta hele fettdebatten nå (og det er ikke ok å kuppe tråden), men forestillingene om mettet fett som aterogent baserer seg på et faktagrunnlag som man vet i dag ikke er helt riktig.

Jeg sier ikke at mettet fett utelukkende er sunt, men det kan virke som det er like "nøytralt" som enumettet fett. Forskjellige fettsyrer har forskjellig oppbygging. Man vet i dag at enkelte typer umettet fett er veldig usunt som enkelte transfettsyrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...