Gå til innhold

Nynorsk på GK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått GK (nå vg1) studiespesialiserende under kunnskapsløftet, og skal søke meg videre inn på studier ved hjelp av 23/5-regelen. For å gjøre det må jeg ha fullført eks antall timer av forskjellige fag. I løpet av året jeg gikk på GK, hadde jeg 5 av de 6 studiekompetanse fagene det er krav om at man skal ha. Jeg må ta opp historie, da det ikke var blant fagene man skal gjennom i første klasse vgs.

Men så har jeg oppdaget nå at jeg ikke har noen karakter i nynorsk fra Vg1! Er ikke dette et obligatorisk fag sammen med norsk skriftlig og muntlig?

Anonymous poster hash: 997e6...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror faktisk du må ta hele norskfaget. Hovedmål skriftlig, norsk muntlig og sidemål skriftlig.

Kravet er 393 årstimer norsk. Så mye har ikke du tatt i løpet av vg1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se at timetallet for fagene du har tatt stemmer med det timetallet som kreves.

Skal du søke under 23/5-regelen, gjelder vel det like mye yrkesfag som studieforberedende, og du trenger da ikke karakter i sidemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Du må ta opp hele norsk-faget. Det er kun de fagene som er avsluttende om man ikke ønsker fordypning, som kan brukes fra GK. Norsk er ikke avsluttende før i 3. klasse. Du har fem timer norsk på GK, og mangler 9 timer.

Du må også passe på at det blir riktig når du kombinerer fag fra R94 og Kunnskapsløftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fag fra kunnskapsløftet. Og jeg har jo karakter i skriftlig og muntlig norsk? Jeg kom også opp i nynorsk skriftlig, så det er jo rart at karakteren for nynorsk ikke står på vitnemålet. Den skal jo være med selv om det ikke er avsluttende fag?

Sitat fra samordna opptak: "De seks studiekompetansefagene tilsvarer ett år på videregående skole, men du kan også ta fagene som privatist."

Jeg har sjekket at kravene til timer pr fag, stemmer overens med det som står på vitnemålet. Bortsett i fra norsk selvfølgelig, ettersom nynorskkarakteren med antall timer ikke står.

Anonymous poster hash: 997e6...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ta opp hele norsk-faget. Det er kun de fagene som er avsluttende om man ikke ønsker fordypning, som kan brukes fra GK. Norsk er ikke avsluttende før i 3. klasse. Du har fem timer norsk på GK, og mangler 9 timer.

Jeg skal altså søke meg inn på grunnlag av 23/5-regelen, og trenger derfor ikke avsluttende karakter i de fastsatte fagene det er er krav om. Jeg trenger kun riktig antall timer, og karakter.http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Det du forklarer er kravet om å få generell studiekompetanse som privatist, ser det ut som. DA må man ha avsluttende karakterer i alle fag.0, deriblant norsk.

Anonymous poster hash: 997e6...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal altså søke meg inn på grunnlag av 23/5-regelen, og trenger derfor ikke avsluttende karakter i de fastsatte fagene det er er krav om. Jeg trenger kun riktig antall timer, og karakter.http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Det du forklarer er kravet om å få generell studiekompetanse som privatist, ser det ut som. DA må man ha avsluttende karakterer i alle fag.0, deriblant norsk.Anonymous poster hash: 997e6...49d

Jeg ser nå at jeg tok feil. Beklager. De fagene jeg har riktig antall timer i i forhold til kravet om timer med 23/5-regelen, stemmer kun med fagene mine som er avsluttende i første klasse vgs. Dvs ikke norsk, historie eller matte.

Anonymous poster hash: 997e6...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at jeg tok feil. Beklager. De fagene jeg har riktig antall timer i i forhold til kravet om timer med 23/5-regelen, stemmer kun med fagene mine som er avsluttende i første klasse vgs. Dvs ikke norsk, historie eller matte.

Anonymous poster hash: 997e6...49d

Skulle til å skrive det. Stemmer det :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Jeg ser nå at jeg tok feil. Beklager. De fagene jeg har riktig antall timer i i forhold til kravet om timer med 23/5-regelen, stemmer kun med fagene mine som er avsluttende i første klasse vgs. Dvs ikke norsk, historie eller matte.

Anonymous poster hash: 997e6...49d

Nettopp. Dersom du gikk i R94, ville du hatt nok matte fra GK også, forutsatt at du ikke gikk yrkesfag, for da er det bare 3 timer matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva betyr "De seks studiekompetansefagene tilsvarer ett år på videregående skole"? Det kan jo ikke stemme? For å få godkjent f.eks. matte gjennom 23/5-regelen, så må man jo ha tatt alle tre årene?

Anonymous poster hash: 997e6...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva betyr "De seks studiekompetansefagene tilsvarer ett år på videregående skole"? Det kan jo ikke stemme? For å få godkjent f.eks. matte gjennom 23/5-regelen, så må man jo ha tatt alle tre årene?

Anonymous poster hash: 997e6...49d

Nei, du trenger bare noen timer til med matte (84?). 2p, 2t, r1 eller s1. Fagene teller som et år praksis, men er nok noe mer enn ett år til sammen. Husk at du også hadde gym, fremmedspråk og geografi(?). Skal regne på det når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger bare noen timer til med matte (84?). 2p, 2t, r1 eller s1.

hvordan kan jeg få noen timer til med matte da? Det er vel bare privatisteksamen som er alternativet mitt?

Anonymous poster hash: 997e6...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvordan kan jeg få noen timer til med matte da? Det er vel bare privatisteksamen som er alternativet mitt?

Anonymous poster hash: 997e6...49d

Du tar 2p, 2t, s1 eller r1 ;)

Edit: som privatist

Endret av amonyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...