Gå til innhold

Har jeg fått herpes?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ca. et halvt år siden kysset jeg en venninne som har herpes. Jeg viste ikke da at dette var tilfelle og hadde nok aldri gjort det om jeg viste det.
Og for ca. en måned siden kysset jeg en gutt som også har kysset henne. 3 uker etter det fikk jeg et veldig vondt sår på innsiden av underleppen, jeg var da i Hellas så det kan kanskje være av noe jeg har spist? Jeg aner ikke. Men noen dager etter det igjen fikk jeg enda et sår litt lenger oppe. Nå kjenner jeg nesten ikke at det første såret er vondt for det er såpass langt nede, men det øverste er utrolig vondt spesielt når jeg skal pusse tenner, og jeg kjenner det ofte bare jeg snakker. Det er type slike sår : http://www.google.no/search?gs_rn=21&gs_ri=psy-ab&cp=5&gs_id=i&xhr=t&q=munns%C3%A5r&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.49405654,d.bGE&biw=1163&bih=570&um=1&ie=UTF-8&hl=no&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=WHTmUc3MKqiB4ATm34GYBA#facrc=_&imgdii=_&imgrc=4uMrfK0_XMk5aM%3A%3BP9Ri52yLX6RvHM%3Bhttp%253A%252F%252Fkatriinepine.blogg.no%252Fimages%252F264372-4-1237649125501-n400.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fkatriinepine.blogg.no%252F1237648974_21mar2009.html%3B400%3B295

Kan dette være herpes? Jeg tror ikke hun hadde noe sår når noen av oss kysset henne, men om det kan være slike sår er det ikke lett og vite.

Anonymous poster hash: 0326c...d27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ut som herpes ja. Kjipt :( Da blir det opp til deg å være mer forsiktig enn henne, om det er henne du har fått det fra, det kan jo være du har fått det fra et annet sted. Så: Ikke ta på det, ikke drikk fra samme glass/ flaske som andre, ikke kyss, ikke ha sex, vær pinlig nøye med håndhygienen og kast tannbørsten din når såret er leget.

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som herpes ja. Kjipt :( Da blir det opp til deg å være mer forsiktig enn henne, om det er henne du har fått det fra, det kan jo være du har fått det fra et annet sted. Så: Ikke ta på det, ikke drikk fra samme glass/ flaske som andre, ikke kyss, ikke ha sex, vær pinlig nøye med håndhygienen og kast tannbørsten din når såret er leget.

Er du seriøs? kan herpes være slike sår? Hva skal jeg gjøre? Jeg vet ingenting om herpes, får jeg det nedentil og? Er det umulig og bli kvitt det? Hvor ofte får jeg sår? Hvor lenge varer de?

Gjest Sakone
Skrevet (endret)

Er du seriøs? kan herpes være slike sår? Hva skal jeg gjøre? Jeg vet ingenting om herpes, får jeg det nedentil og? Er det umulig og bli kvitt det? Hvor ofte får jeg sår? Hvor lenge varer de?

Varer hele livet. Bad luck.

Endret av Sakone
AnonymBruker
Skrevet

Varer hele livet. Bad luck.

Er det bare slike sår jeg får eller får jeg det også utenpå leppene?

AnonymBruker
Skrevet

Det du har fått på innsiden av leppene er nok mest sannsynlig munnskåld, og er ikke det samme som herpes. Det er vondt, men går over.

Anonymous poster hash: 94523...c3e

AnonymBruker
Skrevet

Det du har fått på innsiden av leppene er nok mest sannsynlig munnskåld, og er ikke det samme som herpes. Det er vondt, men går over.

Hva er det? Kommer jeg til å få det ofte? Er det smittsomt?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det? Kommer jeg til å få det ofte? Er det smittsomt? Anonymous poster hash: 0326c...d27

Google munnskåld. Det er bare en blemme på innsiden av munnen.

AnonymBruker
Skrevet

Om det kun er inne imunnen, kan det være after. Det er i så fall ikke herpes. After kommer av at immunsystemet er litt nedsatt i nimellom.

Den eneste muligheten er å ta prøve av sårene, om du vil finne ut hva det er. Herpes er gjerne blemmer som sprekker og blir til sår. After er ett enkelt, rundt sår inne i munnen.

Anonymous poster hash: da3b6...52e

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det? Kommer jeg til å få det ofte? Er det smittsomt? Anonymous poster hash: 0326c...d27

Nei, munnskjold (after) er ikke smittsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt slike sånn inne i munnen siden jeg var liten.

Både lege og tannlege sier at det kommer av hormoner, og det er ikke farlig.

Tannkrem uten såpe, Zendium, og munnvann anbefales.

Anonymous poster hash: b2041...468
AnonymBruker
Skrevet

Om det kun er inne imunnen, kan det være after. Det er i så fall ikke herpes. After kommer av at immunsystemet er litt nedsatt i nimellom.

Den eneste muligheten er å ta prøve av sårene, om du vil finne ut hva det er. Herpes er gjerne blemmer som sprekker og blir til sår. After er ett enkelt, rundt sår inne i munnen.

Jeg har ikke hatt noen blemmer som jeg har merket hvertfall, fikk bare sår. Og ja de er kun inne i munnen, ikke på utsiden.

Skrevet

Jeg har ikke hatt noen blemmer som jeg har merket hvertfall, fikk bare sår. Og ja de er kun inne i munnen, ikke på utsiden.

Men bildene du linket til var jo sår på leppene..

Skrevet

Det er sånn typen min har. Det er ikke herpes ;) husker ikke helt hva det heter. Men du får kjøpt sånn middel på apoteket. Ser ut som en Qtips som du holder på såret. Det gjør visst jævlig vondt å ta det på(føles ut som det brenner i såret), men såret forsvinner :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente dette bildet: http://katriinepine.blogg.no/images/264372-4-1237649125501-n400.jpg Anonymous poster hash: 0326c...d27

Det er after, ganske så sikker. Jeg har sånne selv. Jeg har tatt blodprøve for å sjekke om jeg hadde noen av herpestypene (HSV 1 og 2), og det hadde jeg ikke. Likevel får jeg after. Det er ofte om man er stresset, har med immunsystemet å gjøre. Man kan få en kortisonkrem til å smøre inne i munnen os legen (husker ikke navnet, Corta...et eller annet).

Ikke bekymre deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette er hvorfor man ikke skal be om diagnoser på KG ;)

Skrevet

Dette er hvorfor man ikke skal be om diagnoser på KG ;)

Jeg synes ikke dette var et godt eksempel på hvorfor man ikke skal be om diagnoser. Sånne ting som dette er jo lett å se, om man bare ser på riktig bilde. Som å avgjøre hvorvidt noen er blond, brunette eller rødhåret. Mer komplekse diagnoser derimot...

AnonymBruker
Skrevet

Det bildet du linket til ser mer ut som munnskold.

Munnskold - faktisk den vanligste sykdommen i munnhulen

Munnskold eller after er faktisk så alminnelig at 1 av 5 har hatt slike sår i løpet av ett år. Munnskold er en betegnelse på relativt smertefulle sår i slimhinnene i munnhulen, ofte på innsiden av underleppen. Sårene er vanligvis 2 – 5 mm i diameter og kan opptre enkeltvis eller flere samtidig. Den vanligste typen tilheler uten arr i løpet av en uke. Men enkelte kan ha sår så ofte at det blir et stort problem. Både barn og voksne kan være plaget av munnskold. Barn i aldersgruppen 10 - 12 år er hyppig utsatt, og det kan se ut til at kvinner får oftere munnskold enn menn.

(Kilde: Anne Skaare, førsteamanuensis ved Klinikk for allmenn odontologi, Det odontologisk fakultet, Universitet i Oslo - «Munnskold og munnsår. Slik tar du vare på tennene», Helserevyen.no)

Anonymous poster hash: c15c2...810

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...