Gå til innhold

Til deg som har vært på utveksling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål til dere som har vært på utveksling i løpet av en bachelor, da jeg er intressert i å gjøre det selv, men ikke helt vet hvordan det gjøres rent praktisk. Vet at det beste er å kontakte mitt studiested til høsten, men jeg vil allikevel høre andres erfaringer :)

Så jeg lurer på:

- Når i løpet av bacheloren dro du på utveksling, og hvor lenge?

- Hvor dro du? Måtte du dra til et universitet som din høgskole/universitet hadde på listen over samarbeidspartnere? Måtte du selv finne de fagene du ville ta, og få de godkjent av høgskole/uni i Norge, eller hjalp skolen din deg med det?

- Måtte du sende inn vitnemål fra videregående til universitetet du ville på i utlandet, eller kun karakterer du hadde fått så langt i studiet ditt?

Fortell veldig gjerne alt du kan om ditt opphold og det praktiske :):):)

TAKK!



Anonymous poster hash: 9d99c...7a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg dro på utveksling til Frankrike. Det praktiske skjedde via skolen. Jeg dro 3. semester i bachelorgraden, tok senere en toårig master i utlandet (kombinert England/Tyskland, men da måtte jeg gjøre alt selv og det var uavhengig av norske universiteter. Jeg var kun et semester, da jeg hadde obligatoriske fag jeg måtte ta i 4. semester (fordi jeg valgte å ta dobbel fordypning, vanligvis går det greit med et helt år).

Skolen var totalt ubehjelpelige når det gjaldt fag. På universitetet i Frankrike fikk jeg beskjed om at jeg kunne ta absolutt alle fag fra 3., 4. og 5. året. Jeg tok de som virket mest relevante. Godkjenningsprosessen hjemme i Norge tok evigheter, de godkjente ikke alle fagene da de mente det ene valgfaget ikke var relevant (men ingen av de valgfagene var relevante, så det var ikke min skyld). Det var litt tustete, jeg var en 2.årsstudent som tok masterfag på fransk uten veiledning hjemmefra, synes kanskje de burde vært litt medgjørlige med godkjenning av noen usle studiepoeng da!

Jeg husker ikke helt hva jeg måtte sende inn siden det gikk via skolen. Jeg vet at jeg aldri oversatte noe vitnemål, så tror det gikk greit. Fra hele prosessen husker jeg at de virket rimelig opphengte i foreldrene mine, enda jeg var voksen og forsørget meg selv måtte jeg si til både skolen, banken og de jeg leide av hva mine foreldre jobbet som og hva de tjente.



Anonymous poster hash: abd20...223
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...