AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Jeg giftet meg for ikke lenge siden, og sammen med prøveattesten og forlovererklæringen la jeg ved søknad om bytte av etternavn. Etter en tid fikk vi svar på prøveattesten, men det er helt stilt om etternavnet mitt. Også nå etter bryllupet. Jeg søkte om bytte av etternavn, med gyldighet fra den dagen jeg ble gift. Når jeg får viglselsattest i posten, vil den inneholde det nye etternavnet mitt? Når kan jeg gå å bestille nytt førerkort? Hva med bankkortet? Er forvirret på om det skal stemme at jeg ikke fikk noen bekreftelse på navneendringen, og på hvilke papirer som skal vises frem som bevis på navnevytte. Noen som vet? Anonymous poster hash: d0c4e...b57
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 Hvilket navn stod det på prøvingsattesten dere fikk tilbake, da? Jeg gjorde det samme som deg, og da prøvingsattesten kom i posten stod det nye navnet mitt der (under "fullt navn etter vigsel" eller noe sånt). På bryllupsdagen fikk vi en midlertidig vigselsattest av presten, den skulle være gyldig fram til vi fikk den endelige attesten i posten noen uker senere. Der stod også det nye navnet mitt. Denne midlertidige attesten er gyldig dokumentasjon (stemplet fra offentlig myndighet), og den funket fint til å få nytt pass, bankkort etc. Anonymous poster hash: 2c96b...1a4
Gjest Adriane Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Nå har jeg meldt navneendring tidligere, ikke sammen med prøvingsattest osv, men jeg fikk bekreftelse i posten - en attest med det nye navnet mitt. Mulig det er annerledes når man gjør dette ifbm ekteskap, og at denne bekreftelsen burde ha kommet nå etter at dere har giftet dere? Den enkleste måten å finne ut av det på, er vel å logge deg inn på Skatteetaten f.eks (der du kan sjekke skatt osv), og se hvilket etternavn som står på deg der?
Petalouda Skrevet 18. juli 2013 #4 Skrevet 18. juli 2013 vi byttet med virkning fra bryllupsdatoen og på den attesten vi fikk i kirken står våre nye navn.
Gjest Skrevet 18. juli 2013 #5 Skrevet 18. juli 2013 Jeg fikk også en bekreftelse på mavneendring da vi giftet oss. Jeg ville ringt og purret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå