Gå til innhold

Nettbrett som student


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nettbrett kjekt å ha som student? Har en laptop som er såpass stor at innimelllom hadde det vært greit med et nettbrett.

Eller har det ikke noe for seg å kjøpe inn dette til studiene starter?



Anonymous poster hash: 9c9f0...a58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den offisielle støtten for nettbrett innenfor skoleverket er liten. Det sagt så kan nettbrett definitivt være en kjekk ting og ha for en student.

Topp 3 ting å ha nettbrett til som student.

1. MindMaps, bruk dem til å ta notater. Digitale tankekart er noe av det mest geniale som finnes.

2. Kalender, sync opp mot google calendar så får du perfekt overblikk til en hver tid.

3. Nettleser / skjerm nummer 2, veldig greit å ha en skjerm å lese på når du gjør research på internett. Mens du skriver på den andre.

Litt mer om hva jeg bruker iPaden min til her:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=757379&p=12961849

For enkel bruk anbefaler jeg på det sterkeste å skaffe en Galaxy Tab 2, 10.1", 1500 kroner for ett helt supert nettbrett.

Ellers så sier jeg det gang på gang, men iPad er det beste alternativet for 99% av befolkningen. Men hvis du først skal bruke såpass mye penger på ett nettbrett bør du ta steget helt ut og gå for den nyeste med retina skjerm, den er jo 2-3 ganger dyrere enn en Galaxy Tab 2 så opp til deg hva du ønsker.

Sjekk prisjakt.no for å finne billigste pris på det nettbrettet du bestemmer deg for.

Endret av Black March
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar, Black March.

Har akkurat kjøpt ny PC, men tenkte å spytte i 2k i et nettbrett også.

Bare lurer på om det er verdt det, eller om jeg burde spare de 2000 til noe annet..

-TS



Anonymous poster hash: 9c9f0...a58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan til en viss grad være enig med posteren ovenfor, men mens ett nettbrett på 7-10 tommer kan fungere helt perfekt syntes jeg faktisk at du må opp på 13.3" før en PC er verdt å ha. Samtidig er det slik at ett nettbrett i veldig stor grad kan komplimentere en PC, og at mye programvare som kan være svært nyttig i studiene gjerne er mye billigere og enklere i bruk på ett nettbrett enn på en PC. Feks mindmaps.

Så hvis den PCen du har den dag i dag er en PC du stort sett er fornøyd med syntes jeg personlig at ett nettbrett vil være en bedre, og langt billigere investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør man det med internett til nettbrett? Kan man koble nettbrettet til mobiltelefonen f.eks og bruke mobilnettet via den? Eller må jeg være avhengig av WiFi?



Anonymous poster hash: 9c9f0...a58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for godt svar, Black March.

Har akkurat kjøpt ny PC, men tenkte å spytte i 2k i et nettbrett også.

Bare lurer på om det er verdt det, eller om jeg burde spare de 2000 til noe annet..

-TS

Anonymous poster hash: 9c9f0...a58

Mitt beste råd i det fall vil være å umiddelbart bestille en Galaxy Tab 2 10.1 fra Lefdal. Koster 1495 kroner (og tror kansje prisen er på vei opp til 2000 igjen).

Dersom du kjøper den hos Lefdal eller Elkjøp (IKKE EXPERT!) så vil du ha muligheten til å bruke den i 30 dager. Prøve om du trives med den, eller om du syntes det er bortkastede penger og heller vil returnere produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør man det med internett til nettbrett? Kan man koble nettbrettet til mobiltelefonen f.eks og bruke mobilnettet via den? Eller må jeg være avhengig av WiFi?

Anonymous poster hash: 9c9f0...a58

Ett nettbrett bruker mye større datamengder enn en telefon, så hvis du bruker via telefonen så kan du risikere at du fort "går tom". Selv har jeg mobilt bredbånd fra Netcom, og en liten ruter som jeg kobler både telefonen min, PCen min og nettbrettet til. (Ser ut som en mobiltelefon og gir wifi hvor som helst)

Du kan også selvfølgelig kjøpe ett nettbrett med simkort slot, og ett ekstra sim på mobilabonnementet ditt hvis du har ett som her "ubegrenset datamengde" (merk at det ikke faktisk er ubegrenset!) Men da koster nettbretter gjerne 800-1000 kroner ekstra. Så 2000 kr vil ikke strekke helt til.

Men i det store og hele så er det best å bruke Wifi, det sagt så har du mange Amerikanske magasiner og liknende som vil gi deg muligheten til å lese mye rart offline. Og ett helt års abonnement koster gjerne bare 140 kroner. Eventuelt Evernote eller Reader applikasjoner som raskt lar deg lagre ting offline slik at du kan lese det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvilke bruksområder et nettbrett har relatert til det å være student, nettbrett egner seg seg ikke godt til særlig mye annet enn film, surfing og andre lettere oppgaver. PC er jo klart overlegent når det gjelder skriving og bruk av diverse programmer i studiesammenheng, samt så har PC mye bedre lagringskapasitet og minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg ipaden på universitetet stort sett hver dag. Bruker den til å se på forelesningsnotater, så jeg slipper å printe dem ut, følger med på itslearning, og tar notater. Jeg synest absolutt den er veldig hjelpsom, jeg hadde aldri giddet å ta med meg pcen hver dag, men det er veldig greit å ha enkel og rask tilgang til nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvilke bruksområder et nettbrett har relatert til det å være student, nettbrett egner seg seg ikke godt til særlig mye annet enn film, surfing og andre lettere oppgaver. PC er jo klart overlegent når det gjelder skriving og bruk av diverse programmer i studiesammenheng, samt så har PC mye bedre lagringskapasitet og minne.

Mens nettbrett helt har erstattet PC for meg. Jeg har iPad med et Logitech-tastatur til. Jeg er ikke student, men jeg bruker iPaden til møte- og konferansenotater, annotering av pdfer og e-bøker og til å skrive. Mindre lagringskapasitet er ikke noe problem.

Problemet med iPad er at i tillegg til at den er svinedyr trenger man et eksternt tastatur for å få fullt utbytte av den til jobb eller studier, men det finnes billigere brett og brett med tastatur innbakt i prisen.

Siden jeg ikke er elev, student eller lærer vet jeg ikke hvordan Fronter eller It's Learning er å bruke på nettbrett, TS, det bør du nok sjekke før du handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...