Gå til innhold

Flyreise med mellomlanding

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ut å fly neste uke. Jeg skal til Budapest, men jeg må ta fly til Gardemoen først, og deretter går ferden videre til storbyen.

Alt dette har jeg bestillt i en reise, altså Stavanger-Oslo-Budapest. Det jeg lurer på er: Når jeg lander på Gardemoen, må jeg da hente bagasjen min, for deretter å sjekke den inn på Gardemoen også? Eller går bagasjen direkte til Budapest når jeg sjekker den inn i Stavanger??

Også lurer jeg på hvor lenge i forveien jeg må møte opp på flyplassen i Stavanger? Jeg skal jo til Oslo, men så skal jeg videre til Budapest...så blir det regnet som utenlandsreise eller innenlandsreise med tanke på å sjekke inn bagasjen osv?

HJELP

Anonymous poster hash: ee4a0...2b6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du bestilt en gjennomgående reise, vil bagasjen din sendes til destinasjonen (dvs, du slipper å sjekke den inn på OSL, dette får du vite når du sjekker inn også).

Værre når du skal hjem, pga toll.

Utreise fra Stavanger vil bli å regne som innenlandsreise.

Endret av halo
Skrevet (endret)

Feil post

Endret av halo
Skrevet

Den første etappen din regnes som innenlands-reise.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Bagasjen din går direkte til Budapest så lenge det står Budapest på bagasjetagen. Det ville jeg tro du gjør når du sier du har "bestilt alt i en reise". De gangene man må hente bagasjen og sjekke den inn på nytt er - som hovedregel - bare når man har fløyet internasjonalt. Siden du ikke har krysset noen grense fra Stavanger til Oslo, går bagasjen direkte videre.

Dersom du skal hjem samme rute, derimot, vil du måtte hente bagasjen og sjekke den inn på nytt. Da skal den gjennom tollen, for du har ankommet Norge utenfra. Det innebærer også at dersom du f.eks. fløy direkte Oslo - Budapest og så skulle videre innenlands der, ville du måttet hente bagasjen og sjekke den inn igjen. Ikke relevant for deg, det er bare et eksempel.

I Stavanger bør du møte opp en times tid før avgang for å være ganske safe. Mer enn det er unødvendig om du ikke er særs lite vant til flyplasser. Bagasjeavlevering foregår som innlandsreise, men det er ingen praktisk forskjell på innland og utland der uansett.

Anonymous poster hash: 7ba61...509

Skrevet (endret)

Har du bestilt en gjennomgående reise, vil bagasjen din sendes til destinasjonen (dvs, du slipper å sjekke den inn på OSL, dette får du vite når du sjekker inn også).

Værre når du skal hjem, pga toll.

Utreise fra Stavanger vil bli å regne som innenlandsreise.

Hei!

Bagasjen din går direkte til Budapest så lenge det står Budapest på bagasjetagen. Det ville jeg tro du gjør når du sier du har "bestilt alt i en reise". De gangene man må hente bagasjen og sjekke den inn på nytt er - som hovedregel - bare når man har fløyet internasjonalt. Siden du ikke har krysset noen grense fra Stavanger til Oslo, går bagasjen direkte videre.

Dersom du skal hjem samme rute, derimot, vil du måtte hente bagasjen og sjekke den inn på nytt. Da skal den gjennom tollen, for du har ankommet Norge utenfra. Det innebærer også at dersom du f.eks. fløy direkte Oslo - Budapest og så skulle videre innenlands der, ville du måttet hente bagasjen og sjekke den inn igjen. Ikke relevant for deg, det er bare et eksempel.

I Stavanger bør du møte opp en times tid før avgang for å være ganske safe. Mer enn det er unødvendig om du ikke er særs lite vant til flyplasser. Bagasjeavlevering foregår som innlandsreise, men det er ingen praktisk forskjell på innland og utland der uansett.

Endret av jente_1994
AnonymBruker
Skrevet

Ja, for du må gjennom tollen. (og evt. tax-free ;) )

God tur!

Anonymous poster hash: f7329...a1d

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for veldig fint svar :blomst:

Så når jeg kommer hjem og lander i Oslo, så må jeg hente bagasjen min, og sjekke den inn på ny før avreise til Stavanger?

Bare hyggelig, det hender vi gutta kan bidra med annet enn dritt her inne :)

Det stemmer, ja. Dette er fordi tollerne skal ha mulighet til å sjekke bagasjen din (noe de som du sikkert vet sjelden gjør, men det kan skje). Tollen skal man gjennom første stedet man er i et land, det er derfor du ikke bare kan dra videre og heller gå gjennom tollen på Sola. Det er også på Gardermoen du vil kunne dra innom tax-free-butikken, for det er her du kommer fra utlandet.

Derfor må du hente bagasjen, ut forbi tollerne og en etasje opp igjen. Ikke noe Gardermoen kan noe for, dessverre, selv om det er litt upraktisk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...