Gå til innhold

"De" som objektsform


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg observert ganske ofte at "de" blir brukt som objektsform i mer eller mindre respektable publikasjoner som VG og Aftenposten. Tidligere har dette stort sett bare vært reservert privat kommunikasjon, samt at det selvfølgelig har forekommet forholdsvis hyppig blant folk med dårlige skriveferdigheter.

Hva tror dere? Er dette det endelige tegnet på at utviskingen mellom "de" og "dem" er nært forestående i norsk?

(At dette kommer til å skje en gang er for øvrig et uomtvistelig faktum, og dessuten noe som er helt naturlig, ettersom kasussystemet i norsk i veldig lang tid sakte men sikkert har kollapset i norsk (noe som også er årsaken til at vi ikke lenger har kasusbøyning på substantiver))

Men, som sagt, hva tror dere? Kommer kasussystemet for pronomen også til å kollapse snart, slik det allerede (for ganske lenge siden) har skjedd for substantiver? Tegn på dette er for øvrig sammenfallet/sammenblandingen av hun/henne, som jo foregår i mange dialekter akkurat nå for tiden, samt du brukt som objektsform i en del sørlandsdialekter.

:)



Anonymous poster hash: 7997c...075
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rossin

I det siste har jeg observert ganske ofte at "de" blir brukt som objektsform i mer eller mindre respektable publikasjoner som VG og Aftenposten. Tidligere har dette stort sett bare vært reservert privat kommunikasjon, samt at det selvfølgelig har forekommet forholdsvis hyppig blant folk med dårlige skriveferdigheter. Hva tror dere? Er dette det endelige tegnet på at utviskingen mellom "de" og "dem" er nært forestående i norsk? (At dette kommer til å skje en gang er for øvrig et uomtvistelig faktum, og dessuten noe som er helt naturlig, ettersom kasussystemet i norsk i veldig lang tid sakte men sikkert har kollapset i norsk (noe som også er årsaken til at vi ikke lenger har kasusbøyning på substantiver)) Men, som sagt, hva tror dere? Kommer kasussystemet for pronomen også til å kollapse snart, slik det allerede (for ganske lenge siden) har skjedd for substantiver? Tegn på dette er for øvrig sammenfallet/sammenblandingen av hun/henne, som jo foregår i mange dialekter akkurat nå for tiden, samt du brukt som objektsform i en del sørlandsdialekter. :)Anonymous poster hash: 7997c...075

Du har jo også "oss" som subjektform i Gudbrandsdalen og Sunnmøre.

Men ja, vi baserer jo oss i så stor grad på rekkefølge på setningsledd at vi klarer oss uten kasusene, selv om jeg tror det vil ta mye lengre tid enn hva mange tror, før nyansene ev. forsvinner helt. Noen kollaps tror jeg ikke vi vil se - det forutsetter bråe overganger.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...