AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Om våren, vinteren og høsten er jeg nesten konstant kald, med mindre jeg befinner meg i et klima(enten innendørs/utendørs) hvor temperaturen ligger på mellom 20-23 grader. Går det noe særlig under blir jeg kjempekald, og da hjelper det ikke med litt ekstra klær og pledd. Da må jeg drikke masse varmt eller ta en varm dusj. Jeg svetter en god del på hender, men spesielt på føtter, som er nesten konstant. Armhulene har også en tendens til å svette ofte, men det har blitt mye bedre etter puberteten ga seg. Om sommeren, dersom varmegradene stiger over 23, begynner jeg gjerne å svette og blir varm i hele kroppen. Dersom det blir litt kjølig om kvelden, blir jeg så kald at hele kroppen skjelver. Blir gjerne klam på føttene, selv om de er iskalde. Hva er dette for noe? Anonymous poster hash: ee030...445
Lakenskrekk Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har det på akkurat samme måte som deg. Virker som termostaten i kroppen bare er ødelagt... Fryser hele tiden men takler ikke varmen heller...
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Om våren, vinteren og høsten er jeg nesten konstant kald, med mindre jeg befinner meg i et klima(enten innendørs/utendørs) hvor temperaturen ligger på mellom 20-23 grader. Går det noe særlig under blir jeg kjempekald, og da hjelper det ikke med litt ekstra klær og pledd. Da må jeg drikke masse varmt eller ta en varm dusj. Jeg svetter en god del på hender, men spesielt på føtter, som er nesten konstant. Armhulene har også en tendens til å svette ofte, men det har blitt mye bedre etter puberteten ga seg. Om sommeren, dersom varmegradene stiger over 23, begynner jeg gjerne å svette og blir varm i hele kroppen. Dersom det blir litt kjølig om kvelden, blir jeg så kald at hele kroppen skjelver. Blir gjerne klam på føttene, selv om de er iskalde. Hva er dette for noe? Anonymous poster hash: ee030...445 Du er kanskje HSP? (HSP= særlig sensitiv) Om du googler HSP finner du mye om dette. Jeg kjenner meg igjen
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har det på akkurat samme måte som deg. Virker som termostaten i kroppen bare er ødelagt... Fryser hele tiden men takler ikke varmen heller... Du er kanskje også særlig sensitiv. Her finner du info og det er også mulig å ta en test http://hsperson.no/om-h-ysensitivitet.html
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 Du er kanskje også særlig sensitiv. Her finner du info og det er også mulig å ta en test http://hsperson.no/om-h-ysensitivitet.html Nei, personlighetsmessig er jeg ikke en "særlig sensitiv" person. Dette er rent fysisk altså. -TS Anonymous poster hash: ee030...445 1
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 Nei, personlighetsmessig er jeg ikke en "særlig sensitiv" person. Dette er rent fysisk altså. -TS Anonymous poster hash: ee030...445 Det kan hende at noen særlig sensitive har dette kun fysisk. F.eks å være sensitiv for høye lyder, mye støy osv. Det går sikkert an å være sensitiv kun for temperaturer også
Lakenskrekk Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 Du er kanskje også særlig sensitiv. Her finner du info og det er også mulig å ta en test http://hsperson.no/om-h-ysensitivitet.html Jeg er nok oversensitiv når det gjelder støy og lyder og sånn også, og jeg var sjenert da jeg var liten, men sjenert og dårlig selvfølelse har jeg ikke lengre nå i hvert fall. Dette med temperatur og lyder er ganske rart. Spesielt det med lyder tror jeg. Jeg har supergod hørsel på f.eks en hund som ligger og puster eller kran som drypper i et annet rom i huset eller klokke som tikker osv, men jeg har noen ganger problemer med å høre hva folk sier - og spesielt når noen snakker norsk i filmer eller serier på TV.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 Jeg er nok oversensitiv når det gjelder støy og lyder og sånn også, og jeg var sjenert da jeg var liten, men sjenert og dårlig selvfølelse har jeg ikke lengre nå i hvert fall. Dette med temperatur og lyder er ganske rart. Spesielt det med lyder tror jeg. Jeg har supergod hørsel på f.eks en hund som ligger og puster eller kran som drypper i et annet rom i huset eller klokke som tikker osv, men jeg har noen ganger problemer med å høre hva folk sier - og spesielt når noen snakker norsk i filmer eller serier på TV. Jeg er også veldig var på lyder. Jeg legger noen ganger merke til svært lave lyder som andre ikke registrerer.
Lakenskrekk Skrevet 17. juli 2013 #9 Skrevet 17. juli 2013 Jeg er også veldig var på lyder. Jeg legger noen ganger merke til svært lave lyder som andre ikke registrerer. Datteren til ei venninne er verre enn meg, hun måtte sove med øreklokker da hun var barn, for hun fikk ikke sove når hunden lå og pustet eller snorket i et annet rom eller hvis det var andre lyder. Hun hørte hundefløyta også. Jeg hørte også hundefløyta, men ikke hørte som i en lyd, men jeg kjente lyden i ryggmargen på en måte. Og hun hørte den på avstand, jeg hørte den - eller følte den - først når den var litt nærmere.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2013 #10 Skrevet 17. juli 2013 Datteren til ei venninne er verre enn meg, hun måtte sove med øreklokker da hun var barn, for hun fikk ikke sove når hunden lå og pustet eller snorket i et annet rom eller hvis det var andre lyder. Hun hørte hundefløyta også. Jeg hørte også hundefløyta, men ikke hørte som i en lyd, men jeg kjente lyden i ryggmargen på en måte. Og hun hørte den på avstand, jeg hørte den - eller følte den - først når den var litt nærmere. Det er facinerende å høre om Og fint å høre om andre med lignende erfaringer. Jeg hørte om en mann, som midt i en storby med mye støy var i stand til å høre lyder (som andre ikke hørte pga overdøvende trafikk-støy og annen støy), men mannen hørte lydene fordi han greide å "filtrere bort " de andre lydene på en måte. I hvertfall var det slik det ble forklart på TV-programmet som jeg så om dette). Jeg husker ikke helt, men det kan ha vært fuglesang som mannen hørte
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #11 Skrevet 17. juli 2013 Jeg har det samme, men uten svetting. Jeg hakker tenner ved 20 grader inne om vinteren og klarer ikke konsentrere meg grunnet overoppheting i 22 grader ute om sommerne. Er var for lyder, men det er virkelig det eneste, jeg er nok mer lavsensitiv. Anonymous poster hash: 8d6e4...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #12 Skrevet 17. juli 2013 Du kan ha hyperhidrose, overdreven svetting. Det kan ramme mennesker på ulike steder, men jeg hadde det som deg - på hender, armhuler og føtter. Jeg var veldog hardt rammet, slet med å skrive på ark, kunne ikke delta sosialt pga håndhilsing og flekker på klær. Årsakene er ukjente, men man tror det kommer av en arvelig disponibel faktor, pluss en utløsende faktor (sommman ikke helt vet hva er. I mitt tilfelle tror jeg det er trumer og stress som barn). Av erfaring frøs jeg slik du beskriver pga at hendene, genseren og føttene/sokkene var klissvåte. Da blir de kalde også. Siden svetten skyldes for stor sympaticusaktivitet (overaktivt sympatisk nervesystem), trekker også arteriolene seg sammen, slik at man blir enda kaldere av redusert blodsirkulasjon. Alt sammen er en stressreaksjon, der kroppen samler blodet sentralt i kroppen, til hjerte, hjerne og lunger - for en såkalt kamp/flukt-reaksjon. Og det funker jo veldog dårlig i en hverdagssituasjon. Man kan prøve ulike ting mot dette, det eneste som hjalp meg (fordi jeg var hardt rammet) var thorakal sympatectomi (hjelper mot svette på hender, ansikt og i 30% av tilfellene på armhuler). Man kan i sjeldne tilfeller ta lumbal sympatectomi for å behandle fotsvette. Alt gjøres på Ahus, man trenger henvisning fra fastlege.http://www.ahus.no/omoss/avdelinger/karhoraxkirurgi/Sider/enhet.aspx MEN operasjonene har bivirkninger. Ville kun anbefalt den thorakale sympatektomien. Bivirkningene ble enda verre med begge operasjoenene. Det som skjer er at kroppen prøver å kompensere ved at man begynner å svette andre steder i stedet, såkalt kompensatorisk svetting. Jeg har det på rygg, lysk og mage. Det er for de fleste ikke så ille som de opprinnelige plagene, men noen få, meg selv inkludert, blir hardt rammet. Men andre får nesten ikke slike bivirkninger. Jg angrer likevel ikke, for jeg hadde så store svetteplager i utgangspunktet (dryppet av hender og armhuler, føttene var klissvåte). Alternativt er det botox. Her er svetteklinikken.no de med mest kompetase på dette. Stop 24 eller annen aluminiumklorid kan hjelpe noen. Ionoforese (strømbehandling) hjelper også noen (ikke meg). Talkum lindrer. Psykologbehandling har lite dokumentert effekt på selve svettingen. Akkurat som det er umulig å lære seg å senke pulsen og styre fordøyelsen, er det umulig å ha kontroll over et nervesystem som er automatisk og selvstyrt. Anonymous poster hash: f51ac...a9c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå