Gå til innhold

Det eller dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg bruker "dette" fremfor "det" altfor ofte. Kan noen hjelpe meg? :fnise:



Anonymous poster hash: f631f...348
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Kan du gi noen eksempler på hva du er usikker på?

Både dette (denne-disse) og det (den-de) er påpekende pronomener. "Dette" betegner noe nært, "det" betegner noe fjernere. Det er på samme måte som engelsk this/that..

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi noen eksempler på hva du er usikker på?

Både dette (denne-disse) og det (den-de) er påpekende pronomener. "Dette" betegner noe nært, "det" betegner noe fjernere. Det er på samme måte som engelsk this/that..

Tror det er en "uvane" jeg har begynt med i det siste.

"Dette tror jeg ikke noe på", i stedet for "Det tror jeg ikke noe på" f.eks. "Dette er rart.." i stedet for "Det er rart".. Jeg vet ikke, det virker jo riktig, men føler jeg bruker det litt vel mye i flere sammenhenger.

Hvis jeg snakker om et hus langt unna, blir det jo "Det huset", og ikke "Dette huset". -TS

Anonymous poster hash: f631f...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Tror det er en "uvane" jeg har begynt med i det siste.

"Dette tror jeg ikke noe på", i stedet for "Det tror jeg ikke noe på" f.eks. "Dette er rart.." i stedet for "Det er rart".. Jeg vet ikke, det virker jo riktig, men føler jeg bruker det litt vel mye i flere sammenhenger.

Hvis jeg snakker om et hus langt unna, blir det jo "Det huset", og ikke "Dette huset". -TS

Anonymous poster hash: f631f...348

Det er ikke feil å bruke "dette" på den måten du gjør. "Dette" har sterkere betoning enn "det".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke feil å bruke "dette" på den måten du gjør. "Dette" har sterkere betoning enn "det".

Da forstår jeg mer! Da er det kanskje ikke så feil likevel. Tusen takk! :) -TS

Anonymous poster hash: f631f...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er en "uvane" jeg har begynt med i det siste.

"Dette tror jeg ikke noe på", i stedet for "Det tror jeg ikke noe på" f.eks. "Dette er rart.." i stedet for "Det er rart".. Jeg vet ikke, det virker jo riktig, men føler jeg bruker det litt vel mye i flere sammenhenger.

Hvis jeg snakker om et hus langt unna, blir det jo "Det huset", og ikke "Dette huset". -TS

Anonymous poster hash: f631f...348

I de de første eksemplene dine dreier det seg som betoning vs ikke betoning, og her kan det og dette brukes om hverandre i de fleste tilfeller (her er det forresten naturlig å enten skrive det med store bokstaver (DET), eller bruke aksent for å vise at ordet er betonet (dét).

I det aller siste eksemplet ditt dreier det seg imidlertid om det du tar opp i åpningsinnlegget, nemlig at dette er deiktisk, mens det ikke er det. Dette innebærer at dette brukes om noe som er nært, og knyttet til konteksten/talesituasjonen, mens det brukes om noe som er fjernt (for å si det altfor enkelt)/for å introdusere et nytt konsept i diskursen. Dette gjelder spesielt når disse ordene står som determinativ, slik de jo gjør i eksemplene dine. :)

Anonymous poster hash: 6fb23...51f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...