Gå til innhold

Er de fleste nederlendere velstående?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått inntrykket av at de fleste nederlendere har så mye penger, selv mer enn i Norge. Eller har jeg vært så heldig å være på de "rette" stedene?

Anonymous poster hash: 35c0e...3db
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er forskjeller sosialt her også, større enn i Norge, f.eks mange navn blir kalt "trailernavn" og det er områder i byer som er mer lavtlønnede og mer harry, og kriminalitet enn andre steder. Dessuten så har man forskjellige ungdomsskole og videregående skoler, de for mindre begavede så og si, og de for smartere kids. Nivået bestemmes i løpet av siste årene på barneskolen, hvor man tar tester på å finne ut om de evt hadde klart det høyeste nivået. Etter å ha allerede valgt hvilket nivå man er på, kan man ikke bare skaffe seg studiekompetanse og kan gå på universitet hvis man ombestemmer seg.

Ikke lærer man engelsk heller hvis man velger de mer praktiske lavere ungdomsskolene..Det blir derfor et stort skille allerede veldig tidlig som bestemmer.

Jeg synes klasseforskjellen i Nederland er større enn i Norge.

De er ganske forsiktige med pengene sine, flinke til å spare og kan være veldig økonomiske av seg. Passer godt på kronene ;)

Anonymous poster hash: d6331...008
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Gjennomsnittlige nederlendere har den høyeste kjøpekraften i verden siden de har betydelig lavere priser grunnet mindre skatt, selv om de ikke har fullt så høyt lønnsnivå som f.eks nordmenn. Så både ja og nei, gjennomsnittlige nederlendere har lavere lønn, men har bedre råd grunnet prisnivået.

Nei. Det er forskjeller sosialt her også, større enn i Norge, f.eks mange navn blir kalt "trailernavn" og det er områder i byer som er mer lavtlønnede og mer harry, og kriminalitet enn andre steder.

Sosiale forskjeller er i og for seg selv en dårlig indikator på den generelle situasjonen for folket i et land.

Endret av meh
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg bodd i nederland, hadde jeg måtte gå på den "dårligere" skolen, fordi jeg slet mye på barneskolen.

På ungdomsskolen derimot, fikk jeg plutselig masse M-er og gjorde det veldig bra. Da forstod jeg ting bedre. Samme på vgs. Så da kunne jeg studere på universitet da jeg ble eldre.

Det er trist det er sånn, for det er mange som blir bedre og flinkere jo eldre de blir. Handler om modenhet.

Jeg syns det er ungdomsskolen som skal telle, for jeg husker mange jobbet hardt det siste året for å få gode nok karakterer til å komme inn på vgs.

Det er rart at nederlenderene ikke lærer engelsk på barneskolen?

Anonymous poster hash: 2d61d...b8d
AnonymBruker
Skrevet

Det er rart at nederlenderene ikke lærer engelsk på barneskolen?

Anonymous poster hash: 2d61d...b8d

Jo de gjør det, men bare de siste to årene på barneskolen.

Anonymous poster hash: d6331...008

AnonymBruker
Skrevet

Inntrykket jeg har fått etter kontakt med nederledere her i Norge er at de er mye mer sparsommelige, på grensentil gjerrige med pengebruken. Men ellers vet jeg ikke så mye om hvordan det er for nederlendere i Nederland.

De får i alle fall velge aktiv dødshjelp og herionassistert behandling og ta seg en joint. Kunne godt flyttet dit på mine eldre (og yngre) dager :)

Anonymous poster hash: feb20...0ca

AnonymBruker
Skrevet

De er ganske forsiktige med pengene sine, flinke til å spare og kan være veldig økonomiske av seg. Passer godt på kronene ;)Anonymous poster hash: d6331...008

Signerer den, ja ;)

Anonymous poster hash: feb20...0ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mange av dem er flinkere til å prioritere enn nordmenn, og heller prioriterer f.eks klær av god kvalitet om de har råd til det fremfor kaféturer og øl i hytt og pine. De er mer bevisst på pengene sine og hva de går til, noe mange nordmenn oppfatter som gjerrig, men spør du meg er det bare fornuftig med tanke på de tøffe tidene det er i Europa. Tror en del nordmenn kommer til å bite seg selv i ræva på et tidspunkt på grunn av det. :)

Anonymous poster hash: cb067...c33
AnonymBruker
Skrevet

Har en nederlandsk venn, og han sparer på kronene sine ja :P

Anonymous poster hash: de6a3...f8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...