Gå til innhold

Nok en norsk høyreekstremist pågrepet for terror

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Kaptein Kuk

Bullshit. Da Vikernes begikk sitt første mord, var det ingen som visste hva en islamist var, engang. Han har alltid vært ekstrem. Iflg folk som har møtt ham, er han også meget smart og velformulert. Men jeg kan ikke si at det er egnet til å berolige noen.

På den annen side hadde det venstresiden feilaktig kaller høyreekstreme langt lavere oppslutning den gang Vikernes begikk sitt eneste mord og ingen visste hva muslimer var en gang.

Nå kryr det jo av dem, og den sammenlagte intellektuelle kvaliteten er betydelig bedre enn den gang. Så jeg synes absolutt ikke at du har avkreftet en sammenheng mellom muslimsk masseinnvandring og framveksten av det venstresiden feilaktig kaller høyreekstreme, tvert i mot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På den annen side hadde det venstresiden feilaktig kaller høyreekstreme langt lavere oppslutning den gang Vikernes begikk sitt eneste mord og ingen visste hva muslimer var en gang.

Nå kryr det jo av dem, og den sammenlagte intellektuelle kvaliteten er betydelig bedre enn den gang. Så jeg synes absolutt ikke at du har avkreftet en sammenheng mellom muslimsk masseinnvandring og framveksten av det venstresiden feilaktig kaller høyreekstreme, tvert i mot.

Vi hadde dem på 80-tallet også. Da kastet de bomber mot 1. Mai tog, trente "krig" i skogen, og drev med interne utrenskinger og mord på folk i sine egne rekker som de av en eller annen grunn ikke stolte på eller mislikte. Historiske fakta, som du kanskje ikke er obs på. Høyreekstremister og folk som Breivik og Greven har vi hatt veldig lenge.

Men jeg skal gi deg en ting: De har funnet seg en perfekt fiende i muslimske ekstremister, de er nærmest komplementere og har den samme svart/hvitt-tankegangen. Komisk nok har de mer til felles med hverandre enn med de livsformene de sier seg å kjempe for.

Jeg tror ikke det man kan kalle den ekstreme høyresiden har så mye oppslutning i dag, heller. De har bare mer tilgang på kanaler å uttrykke seg i. Ekstremisme er ganske enkelt ikke spesielt apellerende.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke bare "venstresiden" som gjør denne kardinalfeilen. Å tro dette har noe med venstresiden å gjøre, er temmelig blindt.

Den tankeretning som vanligvis omtales som "høyreekstremisme" av kunnskapsløse journalister(og menneskene som fremdeles leser avisene deres) idag har ikke noe med Varg Vikernes å gjøre. Denne tankeretningen er først og fremst anti-muslimsk og fikk for alvor politisk slagkraft på begynnelsen av 2000-tallet - her i Norge med blogger og hjemmesider av typen FOMI(Forum Mot Islamisering), Antipsykopatisk Senter og HRS(Human Rights Watch). Den har sine røtter blant jødiske intellektuelle på venstresiden, med Gisele Littmann(kvinnen bak 'Eurabia') og hennes ektefelle som antakelig de to enkeltestående mest betydningsfulle ideologer og motivatorer.

Denne bevegelsen har vokst med rekordfart. For 15 år siden kunne man knapt snakke om problemer knyttet til muslimer uten å bli stemplet som rasist, mens muslimske, kulturelle og religiøse skikker, som f.eks. hårdekkende klesplagg og endogame ekteskap basert på foreldrenes samtykke(en vanlig skikk blant arabiske folk gjennom tusenvis av år), av journalister omtalt som "tvangsekteskap", nå er dagligdagse temaer i norske aviser. Retorikken som disse personene fører, hvor Europa er offer for en "Islamisering", og europeere står i fare for å få status som "dhimmier" har også blitt adoptert av et av Norges største partier(FrP) og delvis også av representanter for andre. Å kalle denne bevegelsen for "ekstrem" er merksnodig, da ekstreme bevegelser vanligvis ikke har riksdekkende media og landets nest-største parti på sin side som ideologiske talerør. Det er også merkelig tatt i betraktning at store deler av befolkningen støtter disse synspunktene. Anders Breivik og hans tanker hadde i sannhet støtte i det samme norske folkedypet som gikk i rosetog og sang 'Barn av Regnbuen'. Vel, jeg antar verden stadig vil bedras.

I takt med denne bevegelsens fremgang har de tradisjonelle, nasjonalistiske og/eller innvandringskritiske bevegelser havnet stadig mer i bakleksa. Det eneste unntaket må være Den Nordiske Motstandsbevegelsen som har gjort stor suksess i Sverige og nå også har fått godt fotfeste i Norge. Varg Vikernes kan neppe sies å ha noe med noen av disse å gjøre, annet enn at han en gang i tiden omtalte seg som nasjonalsosialist. Vikernes har alltid først og fremst vært et ikon i black metal miljøet, og mye av det han har gjort har vært sprell for å få oppmerksomhet rundt seg selv og musikken, noe som også var det som fikk ham arrestert første gang og som var medvirkende til konflikten med Øysten Aarseth. Når det er sagt er det ingen tvil om at hans 'back to nature'-filosofi og kritikk av kapitalisme, konsum og modernitet er noe som deles av moderne nasjonalsosialister - gjerne inspirert av tenkere som Julius Evola og Friedrich Nietzsche, men å gå fra det til å kalle ham nazist, og i tillegg sette ham i bås med Breiviks Israel-venner er i beste fall definisjonsmessig galskap som vitner om manglende kunnskap.

I takt med fremveksten av den anti-Islamske bevegelsen og tilbakegangen til tradisjonelle nasjonalister, er det selvsagt sant at de pan-Islamske bevegelser og idéstrømninger har vokst betraktelig. Å si at den ene kom først eller som konsekvens av den andre er temmelig meningsløst, og svaret på det må uansett sees i sammenheng med hva som skjer internasjonalt, da begge disse bevegelser synes å være internasjonale fenomener (selv om retorikken som benyttes ofte får et sterkt nasjonalistisk preg). Det som i alle tilfeller er å forvente i multietnisk samfunn er at det, over tid, utvikler seg nasjonalistiske motpoler med sterk identifisering av inngrupper og utgrupper("oss og dem"), med sterk utvikling av kulturelle og religiøse skikker og symboler som resultat. Dermed får vi Anders Breivik og hans Knights Templar på den ene siden og Profetens Ummah på den andre. Spesielt er det å forvente at denne radikaliseringen oppstår blant folkeslag som gjennom sin historiske utvikling allerede har et sterkt fokus på etnosentrisme og forsvar av slekten og storfamilien, slik semittiske folkeslag fra Midt-Østen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde dem på 80-tallet også. Da kastet de bomber mot 1. Mai tog, trente "krig" i skogen, og drev med interne utrenskinger og mord på folk i sine egne rekker som de av en eller annen grunn ikke stolte på eller mislikte. Historiske fakta, som du kanskje ikke er obs på. Høyreekstremister og folk som Breivik og Greven har vi hatt veldig lenge.

Men jeg skal gi deg en ting: De har funnet seg en perfekt fiende i muslimske ekstremister, de er nærmest komplementere og har den samme svart/hvitt-tankegangen. Komisk nok har de mer til felles med hverandre enn med de livsformene de sier seg å kjempe for.

Jeg tror ikke det man kan kalle den ekstreme høyresiden har så mye oppslutning i dag, heller. De har bare mer tilgang på kanaler å uttrykke seg i. Ekstremisme er ganske enkelt ikke spesielt apellerende.

Høyreekstreme i forhold til hva? Langs en sosialistisk høyre-venstreakse?

Det du nevner om opprensking og leking av krig er noe jeg på den tiden forbinder med AKP og deres like. Masse dokumentert om at de lagret, transporterte og øvde med eksplosiver og våpen på 70 og 80tallet.

Du tenker kanskje på tullingene til Myrdal? Hjernevasket vanskeligerestilt ungdom uten tilhørighet. De kastet nok stein og bråkte litt. Men langt på nær like mye som blitz

Anonymous poster hash: 78b32...219

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyreekstreme i forhold til hva? Langs en sosialistisk høyre-venstreakse?

Det du nevner om opprensking og leking av krig er noe jeg på den tiden forbinder med AKP og deres like. Masse dokumentert om at de lagret, transporterte og øvde med eksplosiver og våpen på 70 og 80tallet.

Du tenker kanskje på tullingene til Myrdal? Hjernevasket vanskeligerestilt ungdom uten tilhørighet. De kastet nok stein og bråkte litt. Men langt på nær like mye som blitz

Anonymous poster hash: 78b32...219

Jeg er ikke så overvettes interessert i dine frie assosiasjoner. Nedenfor følger en serie linker som omtaler de høyreekstremistiske Hadelandsdrapene, bombeaksjonen mot et 1. Mai-tog i 1979, en liten snutt om "fører" Erich Blücher, og brannbombingen av Oktober Bokhandel i Tromsø. Samt en dagblad-artikkel om en av morderne fra Hadelandsdrapene, Johnny Olsen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hadelandsdrapene

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/tidligere-pstsjef-nynazister-likviderte-politiagenter-3180694.html

http://www.ainfos.ca/01/feb/ainfos00319.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Nynazisme#Erik_Bl.C3.BCcher_og_Norsk_front

http://no.wikipedia.org/wiki/Erik_Bl%C3%BCcher

http://www.motmakt.no/aktuelt/politisk-terror-i-norge-etter-1945

http://www.dagbladet.no/nyheter/1998/04/07/79636.html

Resultatet av noen ganske få minutters leting om deres aktiviteter.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med den typen googlesøk er at du bare finner det du leter etter. Det er en grunn til at nordmenn flest ikke (i det minste før 22/7-rettssaken) visste om humanist og menneskerettighetsforkjemper Lars Gules bedrifter.

http://no.metapedia.org/wiki/Etniske_nordmenn_som_er_blitt_drept_av_innvandrere

Det var noen som lot til å mene at vold, mord på medlemmer i egne rekker, bombeattentater og oppbygging og væpning av terroristceller var noe AKP-ere drev med, mens nynazister var ufarlige.

Jeg kan jo se at du syns det er problematisk at det kan fremlegges dokumentasjon for det helt tilbake til 70-tallet. Men der er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg kan jo se at du syns det er problematisk at det kan fremlegges dokumentasjon for det helt tilbake til 70-tallet. Men der er det.

Det er ikke problematisk. Dette er jo ting som alle som ikke har levd under en stein har hørt om.

Det var noen som lot til å mene at vold, mord på medlemmer i egne rekker, bombeattentater og oppbygging og væpning av terroristceller var noe AKP-ere drev med, mens nynazister var ufarlige.

Selvfølgelig drev kommunistene på 70-tallet med dette også. AKP hadde endog vold som programfestet del av sin ideologi, noe jeg enda har til gode å se fra noe "høyreekstremt" parti. Det som gjør ekstremistene i AKP til en langt større trussel enn de nasjonalistiske ekstremistene, er at de er mer ideologisk motivert og langt mer organisasjonsmessig og intellektuelt utrustet. Der nynazistene har sittet i små grupper i det skjulte og planlagt sine aksjoner, ofte rent vinningskriminelle handlinger uten ideologisk grunnlag, har kommunistene bedrevet vellykkede propagandakampanjer på norske universiteter, hvor de etter hvert ble en dominerende ideologisk kraft. I tillegg sørget man for å infiltrere eller vinne viktige posisjoner i samfunnet forøvrig, slike som journalister, professorer, forfattere og andre meningspåvirkere. Det er derfor ikke overraskende at partiet Rødt, AKPs avkom, idag har tusenvis av tilhengere, mens de nynazistiske bevegelsene er døde og begravet. I tillegg sitter det hundrevis av tidligere(?) Stalin- og Pol Pot-tilhengere i institusjoner og bedrifter som gjør dem i stand til å påvirke norsk samfunnsliv.

Ingenting av dette har noen nynazistisk organisasjon noen gang vært i nærheten av, trass de anti-rasistiske kommunistenes insistering på at nazismen når som helst kan ta over Norge. Som en kuriositet her er det interessant å observere hvordan kommunistene også den gang samarbeidet tett med norske myndigheter, med svett dynamitt på folketette busser og døde infiltratører som resultat. Det er noe uvanlig kanskje, at en organisasjon som hevder å stå i opposisjon til statsmakten samarbeider med dennes hemmelige tjenester.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varg Vikernes oppsummer arrestasjonen i en bloggserie i 6 deler:

http://thuleanperspective.com/2013/07/19/terrorism-in-france-part-i/

http://thuleanperspective.com/2013/07/20/terrorism-in-france-part-ii/

http://thuleanperspective.com/2013/07/20/terrorism-in-france-part-iii-2/

http://thuleanperspective.com/2013/07/21/terrorism-in-france-part-iv-2/

http://thuleanperspective.com/2013/07/21/terrorism-in-france-part-v/

http://thuleanperspective.com/2013/07/22/3002/

All in all quite a large number of Europeans have become aware of the injustice and other flaws of their system, and also the stupidity of certain actors in this system. I think we can safely say that my ideological and religious enemies have opened fire at me, but have been hit by the ricochets from their own firearms. I remain unscathed. In fact I am left with more credibility and a bigger group of readers. With their act of terror against my family they have strengthened and perhaps even proved my points.

Endret av HerrNelson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har de egentlig på Vikernes? Det eneste jeg har lest, er militærklær og kamuflasjefargede biler. Ikke at jeg har noen som helst sympati for fyren, men hvis dette er alt, mener jeg at politiet har overreagert.

Synes man skal være litt forsiktig med å fordømme det faktum at de stiller mistanke til en tidligere drapsdømt kar som skaffer våpen, kamuflasjebiler og nekter å sende barna sine på skole. Det er ikke veldig lenge siden fransk politi måtte forholde seg til skyteepisodene i Toulouse og Montauban, så jeg skjønner godt at de kjører føre-var-prinsippet her. Føler dette utsagnet blir som om franksmenn skulle ha uttalt at norsk politi overreagerer på terrormistanke post-Breivik, noe de fleste burde være uenige i. Jeg vet ikke om du tenkte over det satt i en større sammenheng, men følte dette utsagnet ble litt korttenkt slik du skriver det her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man skal være litt forsiktig med å fordømme det faktum at de stiller mistanke til en tidligere drapsdømt kar som skaffer våpen, kamuflasjebiler og nekter å sende barna sine på skole.

At maskerte menn sprenger opp dører, stormer inn og lenger en mann og hans gravide kone i bakken, mens barna blir stående og se på, er noe annet enn å "stille mistanke", eller hva?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke problematisk. Dette er jo ting som alle som ikke har levd under en stein har hørt om.

Selvfølgelig drev kommunistene på 70-tallet med dette også. AKP hadde endog vold som programfestet del av sin ideologi, noe jeg enda har til gode å se fra noe "høyreekstremt" parti. Det som gjør ekstremistene i AKP til en langt større trussel enn de nasjonalistiske ekstremistene, er at de er mer ideologisk motivert og langt mer organisasjonsmessig og intellektuelt utrustet. Der nynazistene har sittet i små grupper i det skjulte og planlagt sine aksjoner, ofte rent vinningskriminelle handlinger uten ideologisk grunnlag, har kommunistene bedrevet vellykkede propagandakampanjer på norske universiteter, hvor de etter hvert ble en dominerende ideologisk kraft. I tillegg sørget man for å infiltrere eller vinne viktige posisjoner i samfunnet forøvrig, slike som journalister, professorer, forfattere og andre meningspåvirkere. Det er derfor ikke overraskende at partiet Rødt, AKPs avkom, idag har tusenvis av tilhengere, mens de nynazistiske bevegelsene er døde og begravet. I tillegg sitter det hundrevis av tidligere(?) Stalin- og Pol Pot-tilhengere i institusjoner og bedrifter som gjør dem i stand til å påvirke norsk samfunnsliv.

Ingenting av dette har noen nynazistisk organisasjon noen gang vært i nærheten av, trass de anti-rasistiske kommunistenes insistering på at nazismen når som helst kan ta over Norge. Som en kuriositet her er det interessant å observere hvordan kommunistene også den gang samarbeidet tett med norske myndigheter, med svett dynamitt på folketette busser og døde infiltratører som resultat. Det er noe uvanlig kanskje, at en organisasjon som hevder å stå i opposisjon til statsmakten samarbeider med dennes hemmelige tjenester.

Jeg vet ikke om det er så selvfølgelig, men hvis du kan dokumentere den røde terroren i Norge, så skal jeg kjøpe det. Det jeg ser er mer at du innrømmer at venstresiden skaffet seg innflytelse gjennom ideologisk arbeid, der høyreekstremistene tapte innflytelse gjennom vold og attentater. Og at du syns det er et problem. Hvorfor, skjønner jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det er så selvfølgelig, men hvis du kan dokumentere den røde terroren i Norge, så skal jeg kjøpe det. Det jeg ser er mer at du innrømmer at venstresiden skaffet seg innflytelse gjennom ideologisk arbeid, der høyreekstremistene tapte innflytelse gjennom vold og attentater. Og at du syns det er et problem. Hvorfor, skjønner jeg ikke helt.

Nei, disse menneskene har omtrent like mye med venstresiden å gjøre som en kaffe latte har med en spade. Hvis ikke du syns det er et problem at tidligere tilhengere av Josef Stalin - en mann som var ansvarlig for flere folkemord og utrenskninger av "kapitalister", "fascister" og andre han anså som folkefiender - innehar professorater og andre viktige stillinger, tror jeg nok de ideologiske skylappene er dratt så godt fremover at dokumentasjon er nytteløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, disse menneskene har omtrent like mye med venstresiden å gjøre som en kaffe latte har med en spade. Hvis ikke du syns det er et problem at tidligere tilhengere av Josef Stalin - en mann som var ansvarlig for flere folkemord og utrenskninger av "kapitalister", "fascister" og andre han anså som folkefiender - innehar professorater og andre viktige stillinger, tror jeg nok de ideologiske skylappene er dratt så godt fremover at dokumentasjon er nytteløst.

NEi, jeg har ikke noe særlig tro på yrkesforbud basert på politisk tilhørighet. Og nøkkelordet her er vel "tidligere", eller hva?

Jeg er mer bekymret over ekstremister som går ut i verden med pistol og bomber og faktisk tar livet av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At maskerte menn sprenger opp dører, stormer inn og lenger en mann og hans gravide kone i bakken, mens barna blir stående og se på, er noe annet enn å "stille mistanke", eller hva?

Det er noe annet enn å sette ti stk i en gummibåt og avvente situasjonen til man er heeeeelt sikker, ja - det stemmer. Her i Frankrike gjør vi det slik, og hvis man ikke vil forholde seg til fransk politi på den måten, så sender man typisk barna på skolen og lar være å gjøre seg vanskelig; særlig som tidligere drapsdømt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lincoln

Tja, venstreekstremister har funnet sin perfekte fiende i "høyreekstremister", som de ser overalt og hele tiden. Og komisk nok har de de meste til felles, inkludert sin ideologi; sosialismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle burde jo nå skjønne etter ABB at alle høyreekstremister er en fare for samfunnet.

Alle burde ha skjønt etter Lars Gule at alle venstreekstremister er en fare for samfunnet... Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEi, jeg har ikke noe særlig tro på yrkesforbud basert på politisk tilhørighet. Og nøkkelordet her er vel "tidligere", eller hva?

Jeg er mer bekymret over ekstremister som går ut i verden med pistol og bomber og faktisk tar livet av folk.

Ingen har nevnt politisk yrkesforbud, og basert på det jeg har sett fra deg hittil tror jeg ikke noen mengde stråmannsargumentasjon vil være nok til å overbevise noen leser her om at du ikke ville ha funnet det ytterst problematisk dersom Adolf Hitler-tilhengere fikk lov til å forelese på norske universiteter. Men så var det disse røde skylappene da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...