Gjest diingo Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Jeg reiser til Roma med kjæresten min på mandag og lurte på om noen hadde noen tips til hva man kan gjøre der? Vi skal bo i nærheten av spansketrappen, men jeg sliter med å lese kartene og se hva som er i nærheten, som f.eks. colosseum, en dyrehage jeg så skulle være der, evt togmuligheter til stranden, et torv jeg har lest om. Ellers om dere vet om noen gode / dårlige restauranter? Noe man bør gjøre der, eller ikke? Noen vi kan stole på/ ikke, som f.eks. taxier, innkastere? Billig eller dyrt? Jeg tør nesten ikke tenkte på å shoppe der, for tror det er dyrt, eller? Noe annet jeg burde vite?
marsy Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Jeg reiser til Roma med kjæresten min på mandag og lurte på om noen hadde noen tips til hva man kan gjøre der? Vi skal bo i nærheten av spansketrappen, men jeg sliter med å lese kartene og se hva som er i nærheten, som f.eks. colosseum, en dyrehage jeg så skulle være der, evt togmuligheter til stranden, et torv jeg har lest om. Ellers om dere vet om noen gode / dårlige restauranter? Noe man bør gjøre der, eller ikke? Noen vi kan stole på/ ikke, som f.eks. taxier, innkastere? Billig eller dyrt? Jeg tør nesten ikke tenkte på å shoppe der, for tror det er dyrt, eller? Noe annet jeg burde vite? Det er VELDIG mye å se og gjøre i Roma, så jeg anbefaler at dere kjøper en liten reisehåndbok som dere kan bla igjennom på forhånd og ta med på turen. Området rundt Spansketrappen er det dyreste shoppingområdet. For vanlige kjedebutikker bør du gå til Via Nazionale eller Via del Corso som er hovedgater for shopping. Fra spansketrappen (Spagna) kan dere ta metro til Vatikanet (vestover) eller Colosseum og Forum (sørover). Dere kan lett gå til Trevifontenen og Pantheon. Kjente torg er Piazza Navona (dyrt å drikke/spise der) og blomstertorget Campo di Fiori. De fineste og mest romantiske områdene i byen er Monti (mellom Termini-stasjonen og Colosseum) Trastevere (på andre siden av elva) og den jødiske ghettoen (rundt Campo di Fiori). Her er det smale brosteinsgater og små restauranter med uteservering 1
Gjest diingo Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Det er VELDIG mye å se og gjøre i Roma, så jeg anbefaler at dere kjøper en liten reisehåndbok som dere kan bla igjennom på forhånd og ta med på turen. Området rundt Spansketrappen er det dyreste shoppingområdet. For vanlige kjedebutikker bør du gå til Via Nazionale eller Via del Corso som er hovedgater for shopping. Fra spansketrappen (Spagna) kan dere ta metro til Vatikanet (vestover) eller Colosseum og Forum (sørover). Dere kan lett gå til Trevifontenen og Pantheon. Kjente torg er Piazza Navona (dyrt å drikke/spise der) og blomstertorget Campo di Fiori. De fineste og mest romantiske områdene i byen er Monti (mellom Termini-stasjonen og Colosseum) Trastevere (på andre siden av elva) og den jødiske ghettoen (rundt Campo di Fiori). Her er det smale brosteinsgater og små restauranter med uteservering Tusen takk for svar! Har forstått at det er veldig mye der da... men må man da ta tog for å komme til colosseum? Og evt parken? Vet du noe om hvor dyrt det er med tog, evt hvilket transportmiddel som er billigst? Og er det restauranter i nærheten av spansketrappen som ikke er blant de dyreste? Er det lang avstand til disse kjedebutikkene fra spansketrappen? Mange spørsmål her, men håper på svar
Gjest bustyvel Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Du kan fint gå mellom Vatikanet og Colosseum, selv om det fort kan ta en dag om du skal innom endel på din vei. Vi bodde ikke langt fra Colosseum, og gikk for det meste hit og dit. Bare gå i en retning og utforske
Gjest diingo Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 Du kan fint gå mellom Vatikanet og Colosseum, selv om det fort kan ta en dag om du skal innom endel på din vei. Vi bodde ikke langt fra Colosseum, og gikk for det meste hit og dit. Bare gå i en retning og utforske Vet du om det er langt fra colosseum til spansketrappen?
Gjest bustyvel Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 Vet du om det er langt fra colosseum til spansketrappen? Vil tippe det tar ca 20-30 minutter. Men så var det alt man skal se på underveis, da....
Gjest diingo Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 Vil tippe det tar ca 20-30 minutter. Men så var det alt man skal se på underveis, da.... hehe, ja det var det da å gå mener du? eller transport?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 Jeg reiser til Roma med kjæresten min på mandag og lurte på om noen hadde noen tips til hva man kan gjøre der? Vi skal bo i nærheten av spansketrappen, men jeg sliter med å lese kartene og se hva som er i nærheten, som f.eks. colosseum, en dyrehage jeg så skulle være der, evt togmuligheter til stranden, et torv jeg har lest om. Ellers om dere vet om noen gode / dårlige restauranter? Noe man bør gjøre der, eller ikke? Noen vi kan stole på/ ikke, som f.eks. taxier, innkastere? Billig eller dyrt? Jeg tør nesten ikke tenkte på å shoppe der, for tror det er dyrt, eller? Noe annet jeg burde vite? Hele det historiske Roma er i gangavstand (også Vatikanet, Collosseum++) fra spansketrappen. Jeg var der for en stund siden, og det er nydelig. Bare husk at Roma i juli er VARMT så ta med hodeplagg og ta plenty med drikkepauser. Roma opplevdes for meg (alene kvinne) som helt trygt og uproblematisk. Mat er billig men spansketrappen er midt i "turiststrøket". For billig (og bedre kvalitet) vil jeg anbefale å trekke ned mot Tibern, i det jødiske strøket. Billige skinnsko og vesker og mye bedre kvalitet en rundt der dere skal bo (ned mot 1/2 pris). Skinnsko (300-1500 kr for GODE skinnsko) og vesker (500-800 for en utmerket veske i skikkelig mykt skinn) er det jeg ville shoppet - prisene er veldig gode. Når det gjelder restauranter og spisesteder er tipset (som i alle byer) å gå rundt hjørnet fra turistmålet. Her er kvaliteten på maten bedre og de har ledige bord. Om stedet har innkastere bør dere gå forbi (om de trenger innkastere er kvaliteten dårlig, om de er hyggelige men avventende er den bra). Anonymous poster hash: 064c1...229 2
Alina X Skrevet 17. juli 2013 #9 Skrevet 17. juli 2013 Rett ved spanske trappen ligger metroen og den er ypperlig for å komme seg rundt,man kan ta den til 'Colosseo' der man kommer rett til colosseum og forum romanum og strøkene rundt. Man kan ta den til trevifontenen(ett stopp fra spansketrapp metroen) eller gå langs hovedgata ved spanske trappen gor (dyr) shopping. Piazza navona ligger og 10 min gange fra colosseum og der kan man kjøpe bildet,blomster og gå på en av de mange restaurantene på torvet. Dra og til trastevere og vatikanstaten ( metrostoppet skal hete ottaviano) men værogså obs på det med metro å følge skiltningen fordi det kan være linjebytte, men alle linjenekrysses ved termini som er hovedst for metro,tog og buss.fra flyplassen går det tog og busser inn til termini som tar en 45 min tid. For billig shopping og mat så sier det seg selv at man unngår hovedgater og spisesteder i nærheten av turisstrøk og historiske attraksjoner. 1
Gjest bustyvel Skrevet 17. juli 2013 #10 Skrevet 17. juli 2013 Vil tippe det tar ca 20-30 minutter. Men så var det alt man skal se på underveis, da.... Gå.
Gjest diingo Skrevet 17. juli 2013 #11 Skrevet 17. juli 2013 Rett ved spanske trappen ligger metroen og den er ypperlig for å komme seg rundt,man kan ta den til 'Colosseo' der man kommer rett til colosseum og forum romanum og strøkene rundt. Man kan ta den til trevifontenen(ett stopp fra spansketrapp metroen) eller gå langs hovedgata ved spanske trappen gor (dyr) shopping. Piazza navona ligger og 10 min gange fra colosseum og der kan man kjøpe bildet,blomster og gå på en av de mange restaurantene på torvet. Dra og til trastevere og vatikanstaten ( metrostoppet skal hete ottaviano) men værogså obs på det med metro å følge skiltningen fordi det kan være linjebytte, men alle linjenekrysses ved termini som er hovedst for metro,tog og buss.fra flyplassen går det tog og busser inn til termini som tar en 45 min tid. For billig shopping og mat så sier det seg selv at man unngår hovedgater og spisesteder i nærheten av turisstrøk og historiske attraksjoner. Takk for nyttig info du vet ikke tilfeldigvis hvordan man kommer seg fra flyplassen til hotellet? Leste noe om taxier man ikke burde benytte... Ellers vet jeg ikke om det går busser
Gjest diingo Skrevet 17. juli 2013 #12 Skrevet 17. juli 2013 Hele det historiske Roma er i gangavstand (også Vatikanet, Collosseum++) fra spansketrappen. Jeg var der for en stund siden, og det er nydelig. Bare husk at Roma i juli er VARMT så ta med hodeplagg og ta plenty med drikkepauser. Roma opplevdes for meg (alene kvinne) som helt trygt og uproblematisk. Mat er billig men spansketrappen er midt i "turiststrøket". For billig (og bedre kvalitet) vil jeg anbefale å trekke ned mot Tibern, i det jødiske strøket. Billige skinnsko og vesker og mye bedre kvalitet en rundt der dere skal bo (ned mot 1/2 pris). Skinnsko (300-1500 kr for GODE skinnsko) og vesker (500-800 for en utmerket veske i skikkelig mykt skinn) er det jeg ville shoppet - prisene er veldig gode. Når det gjelder restauranter og spisesteder er tipset (som i alle byer) å gå rundt hjørnet fra turistmålet. Her er kvaliteten på maten bedre og de har ledige bord. Om stedet har innkastere bør dere gå forbi (om de trenger innkastere er kvaliteten dårlig, om de er hyggelige men avventende er den bra). Anonymous poster hash: 064c1...229 Takk for svar Er det langt til Tibern? Og hva er det der mener du? Mat eller klær? Hvor ville det vært rimeligst og spise? Og evt avstand ut av turiststrøket?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #13 Skrevet 17. juli 2013 Takk for svar Er det langt til Tibern? Og hva er det der mener du? Mat eller klær? Hvor ville det vært rimeligst og spise? Og evt avstand ut av turiststrøket? 40 min rolig gange med titting. Da går du forbi trevifontenen, diverse pitoreske torg +++ Klær så jeg ikke på i Roma, så det vet jeg ikke noe om, men i det jøriske området er det billige skinnvarer i god kvalitet og masse god gelato. Ang å komme seg fra flyplassen så er det greiest å ta tog. Du havner da i utkanten av det historiske Roma og kan enkelt ta metroen (eller taxi) til rett ved spansketrappen. Det går også massevis av små busser rundt i bysentrum om du blir lei av å gå. Det er rimelige små restauranter de fleste plasser i Roma, du må nesten bare se på menyen før du går inn. De har også lunsjtilbud med 2-3 retter for fast pris, som er en del billigere enn å spise akkurat det samme senere på dagen til middag. Anonymous poster hash: 064c1...229
marsy Skrevet 17. juli 2013 #14 Skrevet 17. juli 2013 Tiberen er elva som går tvers igjennom byen. Som andre skriver kan du godt gå til Colosseum og Vatikanet, men de ligger på hver sin ende av byen, og det blir som regel nok gåing uansett. http://www.parlafood.com/ skriver om gode restauranter i byen og har en veldig fin app som du kan laste ned på telefonen også. Tripadvisor har fine by-apper Det er både gode og dårlige restauranter over hele byen. Se på menyen som ofte henger utenfor, og se om dere synes stedet ser ok ut. Akkurat rundt spansketrappen er det litt turistfelle (dårlig mat og høye priser), men dere trenger ikke gå langt før dere finner noen bra steder. Pizza al taglio (pizzastykker) selges rundt omkring i hele byen, som rimelig snacks på veien. Generelt sett er pasta og pizza rimelig de fleste steder, mens fiskeretter er ganske dyre i Roma. Vær oppmerksom på at det i Italia er vanlig å betale ca 2 euro per person for "brød og vann" når man spiser på restaurant, som blir plusset på regningen.
Alina X Skrevet 17. juli 2013 #15 Skrevet 17. juli 2013 Takk for nyttig info du vet ikke tilfeldigvis hvordan man kommer seg fra flyplassen til hotellet? Leste noe om taxier man ikke burde benytte... Ellers vet jeg ikke om det går busser Går buss og tog.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #16 Skrevet 17. juli 2013 Visit rome Anonymous poster hash: 24d47...352
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #17 Skrevet 17. juli 2013 Rome info Google er din venn... Anonymous poster hash: 24d47...352 1
marsy Skrevet 18. juli 2013 #18 Skrevet 18. juli 2013 og taxiene dere skal unngå er de som ikke har noen skilt og tekst på dørene sine. De er piratdrosjer - akkurat som her hjemme. Ellers er det (som jeg skrev tidligere) helt uvurderlig med en liten lommeguide med kart og oversikt over metro og trikkelinjer.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #19 Skrevet 18. juli 2013 Man MÅ ha en guide av et eller annet slag, også med et oversiktskart. Det lønner seg alltid å gjøre hjemmeleksene sine. Det er tusenvis av turistmål i Roma, så man må velge seg ut noen. Bare kirker er det en hel haug av! Men dere bør vel få med dere Colosseum, Pantheon, Vatikanet, Forum Romanum, Trevifontenen osv og tusle rundt i Trastevere. Når det gjelder restauranter og hva som er bra er det som det ble nevnt over ofte snakk om å gå bittelitt unna turistmålene. Med andre ord kan jeg nesten garantere at det ikke er noen bra restauranter ved Spansketrappen. Det er bare snakk om å gå inn i noen bakgater, gå litt på lykke og fromme og sjekk de restaurantene dere ser. Det er ofte et godt tegn om de er fulle, spesielt hvis de er fulle av italienere. Menyen står alltid oppslått og det er helt greit å kikke på priser først. De beste stedene har gjerne "Dagens" og det lønner det seg alltid å gå for, det er ferskest og billigst. Anonymous poster hash: f726f...b56
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå