Gå til innhold

Å bytte dialekt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange som tror de ikke blir påvirket av språket, og som snakker en merkelig blandingsdialekt uten å være klar over det selv. Det kan sitte i lenge også, hør bare på Anne Holt. Hun kan finne på å starte en setning på østlandsk, og plutselig fyker stemmen opp i nordnorske fjelltopper, og så tilbake til østlandsk igjen. Og det er vel mange år siden hun bodde i Nord-Norge om jeg har forstått det rett.

Anonymous poster hash: 82b9f...153
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som la om dialekten over natten, uten å flytte. Det var så latterlig at jeg holdt på å dø. La dialekten komme naturlig til deg istedet for å bevisst legge over.

Anonymous poster hash: 333b8...759
  • Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Det høres så innmari dumt ut når folk legger over til en dialekt de ikke snakker, med vilje. De snakker den aldri riktig uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som gjør dette sånn at det virker naturlig, voksne folk altså. Bodde på vestlandet som liten, flyttet til østlandet som ung voksen, har bodd på østlandet i 20 år, og både mann (med familie) og barn snakker østlandsk. Når hun er hjemme på besøk her, legger hun om over middagsbordet alt etter hvem hun prater til, det kan være i samme samtale. Hjemme/med familien snakker hun østlandsk, men med sinslekt og når hun besøker barndomsstedet så snakker hun dialekten der :)

Anonymous poster hash: f8d48...10f
Gjest Moirai
Skrevet

Jeg syns ikke noe om å prøve å svenske til språket med mindre det er åpenbart at man ellers ikke blir forstått. Ellers er det som å si at "jeg tror du er så dum at du ikke skjønner norsk, så da får jeg prate svensk, og selv er jeg så dum at jeg tror jeg får til å prate svensk."

Anonymous poster hash: af449...2fe

Vel, svensker har ofte vondt for å forstå norsk. Min erfaring er at de sliter selv med ord som er helt like på norsk, mens som uttales med ulikt tonem, og da må man tilpasse seg dersom man vil bli forstått.

Det å legge om er naturlig og normalt, og vanligvis ganske uunngåelig. Å legge om raskt tyder på godt språkøre, og det er noe man skal være stolt av, og ikke skamme seg for.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg nekter å legge om fra Oslo-dialekten min. Jeg har norges fineste dialekt, og kunne ikke falle meg inn å bytte den ut med noe kråkemål fra Vestlandet. Men jeg syns ikke det er teit med folk som vil bytte dialekt. Jeg vet ikke hva som er bakgrunnen for at folk syns det er teit. De som ikke kjenner deg, vil ikke syns det er teit om du klarer det. For de vil jo aldri vite hvordan du snakker. :) Jeg er kjempeimponert over de som klarer det, fordi norske dialekter er så sinnsykt vanskelige fonologisk sett, og du skal ha mer enn bare litt skuespillertalent for å lure en innfødt.

Men jeg er veldig imot å legge om litt for å tilpasse seg. Enten så har du skikkelig identitet fra ditt opprinnelige sted, og aksepterer å være et romvesen der hvor du bor, eller så drar du'n helt ut, kjør på. Jeg har aldri reagert negativt når noen forsøker herme etter meg, men det er nå engang slik at jeg er fra Oslo, så jeg vet at jeg og dialekten min har verdi. Det er kanskje litt hårsårhet angående dialekter som gjør at andre ikke syns det samme. De tror du gjør narr av dem osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...