Gå til innhold

Å bytte dialekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere det er teit når folk som flytter til et nytt sted begynner å snakke dialekten der?

Kommer fra Oslo, men det er jo veldig standard norsk og veldig kjedelig. Ikke så mye dialekt akkurat. Har alltid ønsket å ha en annen dialekt, så tenker kanskje å legge om når jeg flytter..Eller er det bare teit?

Anonymous poster hash: bb284...672
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man blir gjerne påvirket av andre, men det er teit om du bare bytter dialekten sånn som du beskriver det.

Jeg f.eks begynte å snakke halvveis sunnmørsk etter at jeg hadde bodd der i et halvt år bare

Anonymous poster hash: 12440...895
Skrevet

Ja, det er det teiteste jeg vet når folk jeg kjenner har vært 1 år på skole i en annen del av landet og plutselig bare snakker en annen dialekt. Har også ei veninne som leggernom dialekta når hun snakker med folk fra en bestemt plass, selv om hun aldri har bodd der. Så og si alle i landet klarer å forstå hverandre, så jeg synes det blir for dumt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men når man faktisk skal bo der i mange år og har tenkt til å etablere seg der? Er det fortsatt like teit?

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg synes ikke det er teit, om det er en dialekt du ønsker og som du vil snakke. Jeg er omvendt, jeg flyttet til Osloområdet og synes det er en platt og kjedelig dialekt heromkring, men etter mange, mange år, så begynner den fine dialekten min å vaskes ut og bort. Helt uten at jeg merker det, før jeg snakker med folk hjemmefra.

Men vær obs på at det ofte høres svært teit ut dersom man bommer litt på dialekta, og det kan derfor være greit å gjøre en litt gradvis endring og øve litt på tonefall og uttale underveis :)

• Liker 3
Skrevet

Synes dere det er teit når folk som flytter til et nytt sted begynner å snakke dialekten der?

Kommer fra Oslo, men det er jo veldig standard norsk og veldig kjedelig. Ikke så mye dialekt akkurat. Har alltid ønsket å ha en annen dialekt, så tenker kanskje å legge om når jeg flytter..Eller er det bare teit?

Det er like mye dialekt det.. som det andre du sikter til.

Ja det er teit, hvis du faktisk går inn for å legge om.

Det er noe helt annet om du bor et annet sted i 10-15 år, og gradvis snur om..

Ja, det er det teiteste jeg vet når folk jeg kjenner har vært 1 år på skole i en annen del av landet og plutselig bare snakker en annen dialekt. Har også ei veninne som leggernom dialekta når hun snakker med folk fra en bestemt plass, selv om hun aldri har bodd der. Så og si alle i landet klarer å forstå hverandre, så jeg synes det blir for dumt.

Det er bare flaut å høre på.

På lik linje med folk som slår over til svensk med en gang de møter svensker...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Svorsk, ikke svensk, Tomaten. Den "svensken" som nordmenn snakker er bare helt tragisk.

Anonymous poster hash: df3e8...2c9
  • Liker 4
Skrevet

Men når man faktisk skal bo der i mange år og har tenkt til å etablere seg der? Er det fortsatt like teit?

Ja. Med mindre du er en liten unge når du flytter, så beholder du din opprinnelige dialekt.

AnonymBruker
Skrevet

Om det er noe som går naturlig over tid ser jeg ikke problemet. Det er sånt vi mennesker gjør.

Men å bare bytte fordi man vil ha noe kulere, dét er teit.

Anonymous poster hash: 61c5b...44b
  • Liker 1
Skrevet

Om det er noe som går naturlig over tid ser jeg ikke problemet. Det er sånt vi mennesker gjør.

Men å bare bytte fordi man vil ha noe kulere, dét er teit.

Anonymous poster hash: 61c5b...44b

Handler om hvor selvbevisst man er som menneske. Uansett hvor jeg hadde flyttet nå ville jeg beholdt "Oslo-dialekten" ut livet.

Gjest Tirkes
Skrevet

Handler om hvor selvbevisst man er som menneske. Uansett hvor jeg hadde flyttet nå ville jeg beholdt "Oslo-dialekten" ut livet.

Det sa jeg om min originale dialekt også. Oh, how the mighty have fallen. Jeg strever med å gjeninnføre enkelte dialektord og utrykk som jeg hadde i barndommen, men det er et såre strev.

Til TS: som du ser så mener mange at en naturlig overgang er OK og akseptabelt, men at du er teit om du velger å gjøre det bevisst. Jeg sier: Om du gjør det bevisst over tid, så vil ikke noen kunne vite at det er bevisst og dermed ikke synes du er teit som bytter. ;)

Om folk vil endre hårfarge, bosted, etternavn eller dialekt synes jeg skal være opp til den personen, og ingen andre. (Men dersom du bommer på dialekten så kan det fort høres ut som om du gjør narr av den...Så obs obs).

Skrevet

Svorsk, ikke svensk, Tomaten. Den "svensken" som nordmenn snakker er bare helt tragisk.

Anonymous poster hash: df3e8...2c9

Du har helt rett :P

Skrevet

(Men dersom du bommer på dialekten så kan det fort høres ut som om du gjør narr av den...Så obs obs).

Ja vær forsiktig med den... Jeg flyttet til et sted med helt annen dialekt da jeg var barn, og la etterhvert om. Jeg legge om til den første dialekten når jeg snakker med noen som er derfra, men det jeg ikke var klar over var at jeg legger litt om når jeg snakker med andre som har en litt lik dialekt som den, helt til en kollega ble kjæmpefornærma fordi han trodde jeg gjorde narr av dialekten hans.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er det.

Det er helt fint når det skjer naturlig fordi man bor et sted, men ikke at du bevisst legger om. Du skal jo få lov, det er ikke min sak, men jeg hadde tenkt at det var utrolig håpløst. Alle forstår hverandre her til lands, og om noen la om til min dialekt ville jeg heller tenkt at de undervurderte meg voldsomt som trodde de måtte etterape min dialekt for at jeg skulle forstå.

Anonymous poster hash: 536b7...f68

• Liker 1
Skrevet

Jeg er omvendt, jeg flyttet til Osloområdet og synes det er en platt og kjedelig dialekt heromkring, men etter mange, mange år, så begynner den fine dialekten min å vaskes ut og bort. Helt uten at jeg merker det, før jeg snakker med folk hjemmefra.

Samme her! Dialekta mi vannes ut jo mer jeg prater med oslofolk. Jeg passer ikke inn noe sted. I Oslo syns folk jeg prater bredt, i hjembygda syns folk jeg prater "for fint". Jeg klarer ikke holde på dialekta uten å prate med folk derfra, det blir bare kunstig hvis jeg prøver. Må ringe mamma og prate en stund for å få tilbake dialekta ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er innmari teit. Dialekter utvannes naturlig nok litt når man bor lenge utenfor byen sin, men man skal ikke aktivt gå inn for å endre den. Det høres som regel ganske dumt ut også. Det er alltids lov til å krydre vokabularet litt med stedsspefisikke ord, men når folk endrer tonefall, endrer hvordan de sier konsonanter og hvordan de sier jeg så høres det dumt ut.

Det er som regel de som vil endre dialekt som bruker argumentet om at dialekter endrer seg når man flytter uansett. Det er ikke normalt at et voksent menneske fra Stavanger som bor 6 måneder på Sunnmøre flytter tilbake igjen og snakker kling sunnmørsk.

Anonymous poster hash: 86c1d...426
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er teit, hvis du faktisk går inn for å legge om.

Det er noe helt annet om du bor et annet sted i 10-15 år, og gradvis snur om..

Enig. Men at man blir påvirket av dialekten der man bor dersom man flytter, er jo bare helt naturlig, og dessuten et tegn på at man har godt språkøre.

Det er bare flaut å høre på.

På lik linje med folk som slår over til svensk med en gang de møter svensker...

Jeg synes at svorsk er flotte greier. Det er jo viktig at vi forstår hverandre, noe som krever at vi til en viss grad tilpasser språket.

Men med svorsk, er det akkurat likedan som med dem som snakker blandingsdialekter, at det faller en litt naturlig, og at man ikke snakker et knotete, anstrengt språk. For DET er slitsomt å høre på. Jeg synes forresten at Skavlan og Madeleine Cederström begge er flinke til å tilpasse språket sitt på en god og uanstrengt måte. :)

Anonymous poster hash: dff8a...e77
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes forresten at Skavlan er flink til å tilpasse språket sitt på en god og uanstrengt måte. :)

Anonymous poster hash: dff8a...e77

:sjokkert: Jeg syns han er helt forferdelig å høre på. "Så hv-hv-hv-hva tycker du egentligen om-om-om-om-om at begynne - børja..."

Jeg syns ikke noe om å prøve å svenske til språket med mindre det er åpenbart at man ellers ikke blir forstått. Ellers er det som å si at "jeg tror du er så dum at du ikke skjønner norsk, så da får jeg prate svensk, og selv er jeg så dum at jeg tror jeg får til å prate svensk."

Anonymous poster hash: af449...2fe

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to helt adskilte dialekter, det skjedde naturlig, men ikke over spesielt lang tid. I dag har jeg problemer med å snakke min orginale dialekt, med mindre jeg snakker med andre fra det området. Nå er det to østlandsdialekter da, men forskjellene er likevel store.

Jeg skulle nesten ønske at jeg hadde jobbet hardere for å beholde dialekten min, men lite å gjøre med det nå :P

Jeg ser ikke helt problemet med at ts legger seg til en annen dialekt, men vær obs på fellene man kan gå i ;)

AnonymBruker
Skrevet

Syntes det er rart om man med vilje legger om. Selv merker jeg at jeg fort endrer etter hvem jeg snakker med. Har egentlig en veldig Oslo-vest lignende dialekt, men når jeg drar for å besøke svigers på Toten virker legger jeg gradvis over for å ikke virke så "prippen" der borte. Tilsvarende har jeg tatt typen i å si stuen, så påvirker nok han også =)

Anonymous poster hash: 39a77...081

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...