Gå til innhold

Takke ja til 2 mnd vikariat eller vente? Nyutdannet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OK, kort om min situasjon:

Er nyutdannet. Har søkt på noen jobber, men er ikke mange som søker etter folk på sommeren.

Har fått tilbud om 2 mnd engasjement (vikariat). Fulltid. Er på en måte relevant for utannelsen min, men på en annen måte ikke relevant.

Ønsker å fremdeles søke på jobber, vet det kommer en del mer i august.

Jobben er fra 15. august til 15. oktober.

Er veldig usikker. Hva om jeg får tilbud om jobb f.eks. 1. september. Er det da OK å si opp det 2 mnd engasjementet? Må jeg evt vente til 15. oktober med å starte i ny jobb? Jeg kommer til å si i fra helt fra begynnelsen at jeg søker andre jobber, forresten. Det er kanskje selvsagt med tanke på at det bare er snakk om 2 mnd...

Er som sagt nyutdannet, og er veldig usikker på hvordan sånne ting fungerer. Må jo ha inntekt, derfor jeg kommer til å takke ja til vikariatet. Har sommerjobb frem til 1. august, men kommer ikke til å få mulighet til å jobber her fulltid etter det.



Anonymous poster hash: cd75c...866
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tittelen spør du om du skal vente, men du skriver jo at du kommer til å takke ja.

Jeg ville absolutt tatt et så kort vikariat, da ansettelsesprosesser tar lang tid, spesielt i det offentlige. La oss si at du søker på en jobb du vil ha i begynnelsen av august, blir kalt inn til intervju i slutten av august og får beskjed i midten av september om at du er valgt. De fleste regner med at folk har oppsigelsestid, og at de må vente minst et par uker før de får deg på jobb, ofte none måneder. De du konkurrerer med på intervju har i flere tilfeller 1 eller 3 måneder oppsigelsestid, hvis ikke de er arbeidsledige, og arbeidsledige stiller ikke like sterkt på markedet som de som er i jobb.



Anonymous poster hash: 1c6b7...b59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uten tvil ha takket ja her. Semi-relevant arbeidspraksis i en nylig jobb der du har gjort en god innsats som nyutdannet er gull verdt i forhold til videre jobbsøkerprosesser.



Anonymous poster hash: 9412e...440
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville takket ja, uten tvil. Ved et ordinært jobbskifte er det uansett ofte tre måneders oppsigelsestid, så et tomåneders vikariat vil ikke være til hinder for å ansette deg i en annen jobb.

Anonymous poster hash: a7ae4...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare to ukers oppsigelse på en vikar kontrakt vanligvis , så det er jo ikke noe problem å ta denne jobben og lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nigiria

Ta det!:) Så mye lurere med litt erfaring enn ingen. Viser også initiativ og arbeidsvilje. Husk at de fleste jobbsøkere er i andre stillinger og derfor har 3mnd oppsigelsestid uansett. Dette tar arbeidsgivere hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...