Gå til innhold

Er livredd for eggstokkreft

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I over ett år har jeg hatt smerter rundt omkring i underlivet. Jeg sa det til legen, men hun gjorde ingenting og sa det var normalt. Det er sånne smerter som kunne komme helt plutselig, og det var veldig skjærende knivstikkende smerter, som gjorde at jeg nesten gråt. De varte ikke lenge. For noen måneder siden fikk jeg plutselig kjempe vondt i høyre eggstokk. Det var så vondt at jeg gråt og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Det var en veldig stikkende følelse, som varte i noen minutter, og etter det hadde jeg en verkende følelse resten av dagen, og dagen etter. Noen uker senere fikk jeg den samme smerten, og verking dager etter. For noen uker siden fikk jeg det igjen etter at jeg vridde meg når jeg satt. Det har blitt verre og verre, og nå har jeg gått med verking i høyre eggstokk i 3 dager, og jeg måtte ta en paracet i dag fordi jeg klarer ikke mer. Paraceten dempet smertene, men ikke mye. Har kjempe vondt nå også. Jeg var til legen for noen dager siden, men han ba meg ta en ibux når jeg får smerter, og han ville ikke henvise meg noen plass.

Det har blitt verre og verre, og jeg kan altså få vondt både i høyre eggstokk (stikkende smerter) som gjør at jeg gråter, verkende følelse som varer i flere dager, som kan øke for hver dag, brennende følelse i venstre eggstokk, og "kniv" smerter inni skjeden og rundt der. Dessuten om jeg f.eks setter meg på huk, kan det føles som om at noen stikker en kniv inni skjeden... Det er veldig vondt, og ødelegger for meg i hverdagen da jeg ikke klarer å gjøre så mange ting.

Jeg har følt meg oppblåst i magen i mange måneder, ikke så veldig når jeg står opp men med engang jeg spiser noe er jeg mye større liksom. Jeg så også på vekten i går at jeg hadde gått opp ca 4 kilo på bare 2 uker eller noe. Har ofte hatt magesmerter i høyre siden av magen også, men legen sa det var luftsmerter. En annen ting som er rart, er at den verkende smerten jeg har i høyre eggstokk, på en måte sprer seg nedover benet mitt...? Har vært en del kvalm, og for 2 dager siden ble jeg akutt kvalm og følte jeg måtte kaste opp (gjorde det ikke) og i går ble jeg også skikkelig kvalm. Har ikke noe energi lengere, klarer ikke å gjøre noe, klarer så vidt å stå. Er veldig mye slapp, og har lite matlyst noen ganger. I en periode hadde jeg det også sånn at jeg kunne ta 2 tygg av burgeren og være mett. Har en del forstoppelse, og var på do for noen dager siden men nå føler jeg at jeg må men får ikke til. Har også vondt i eggstokken når jeg tisser eller bæsjer, fiser osv.. Er alltid veldig trøtt, kan sove i 10 timer og legge meg på sofaen og sove lenge. I en periode følte jeg også at jeg måtte på do hele tiden, husker at jeg en gang gikk på do 4 ganger på 1 og en halv time eller noe. Har også uregelmessig mensen, og er nå nesten 2 måneder siden jeg hadde den. Har også hodepine hver dag.

Jeg er henvist til ultralyd, men jeg er livredd for at det er eggstokkreft og at det har spredd seg osv. Er det lite sannsynlig å få det når man bare er 16 år? Jeg har jo så og si alle symptomene... trodde det kanskje kunne være cyster, men når jeg har alle symptomene på eggstokkreft er jeg utrolig bekymret! Har i tillegg helseangst så det gjør det ikke noe bedre... men tror dere jeg kan ha det? Har jo vondt hele tiden og det har man vel ikke hvis det er cyster eller andre ufarlige ting? :(

Anonymous poster hash: d00e1...5c8
Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Cyster kan vere ekstremt smertefulle. Eg hadde liknande smerter for nokre år sidan, dei viste seg å vere muskulære. Plutseleg fekk eg skikkeleg krampe viss eg skulle snu meg i senga. Eg brukte avslappings- og pusteøvingar for å få dei til å sleppe taket.

At jenter på din alder får eggstokkreft er veldig usannsynleg. Prøv å slappe av, og å tenke på andre ting. Du les for mykje om symptom og brukar for lite tid på å leve.

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig ut som cyster. Har man mange eller stor(e) så gjør det vondt stort sett hele tiden, men kan også komme og gå.

At du ikke har blitt henvist for lenge siden synes jeg er veldig dårlig av legen din. Underlivssmerter skal tas alvorlig.

Eggstokkreft er veldig sjelden på kvinner under 50 år. Så du kan ta det helt med ro. Cyster derimot er veldig vanlig.

Anonymous poster hash: ebe72...adc
  • Liker 2
Skrevet

Det dummeste man gjør i ditt tillfelle, er å google symptomene. For uansett hva man plages med så er det to alternativer som ALLTID kommer frem, og det er kreft eller graviditet.

Men er enig med de over her at det mest sannsynlig er cyster.
Men veldig dårlig av legen din å ikke undersøke deg, og ta problemene dine alvorlig.

Prøv å ikke tenk positivt. Du er bare 16 år, og eggstokk kreft er nok det siste det er :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig å vite hvor smerter inne i bukhulen kommer fra, fordi vi ikke har samme smertesensorikk der som vi har i den "ytre" kroppen. I den nedre delen av magen kan smerter komme fra både livmor/eggstokker, tarm, muskler, lymfeknuter osv. Det er derfor ikke sikkert at det er eggstokkene smertene du kjenner kommer fra. Smerter i skjeden kan også stamme fra f.eks. kramper i endetarmen. Med tanke på de fordøyelsesplagene du beskriver, vil jeg tro at det er mye, MYE, større sjanse for at smertene kommer fra tarmen enn fra eggstokkene. Og hvis de kommer fra eggstokkene, er det mye større sjanse for at det dreier seg om en ufarlig (men plagsom) cyste enn kreft.

Symptomene du beskriver er også ganske diffuse - de stemmer sikkert en del med eggstokkreft, men de kan også passe til mange andre, mye mer vanlige sykdommer eller tilstander. Det er med andre ord ingenting som tilsier ut fra det du beskriver at du har eggstokkreft.

Det som derimot er sikkert, er at du bør undersøkes og få hjelp for plagene dine. Jeg ville kanskje også nevnt stoffskifteprøver for legen din.

Anonymous poster hash: 9b0e5...e8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...