Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2013 #1 Skrevet 15. juli 2013 Jeg slutta på cipralex for ca en uke siden. Har gått på 20 mg i ca et år, så 10 mg i ca et halvt år, og så trappa jeg ned fra 10 til 5 mg på en uke og slutta. (Alt i samråd med lege). Var ikke forberedt på å få bivirkninger av å slutte, men det har jeg fått!! Begynte på medisinen pga angst og depresjon. Nå føler jeg meg litt sånn tom og uggen innvendig, må gråte ofte osv, som det var da jeg var deprimert - før jeg begynte på medisin. Kjenner også litt trykk i brystet (slik jeg opplever angst). I tillegg er jeg svimmel og kjenner sånne "elektriske støt" i hjernen. Det er vel egentlig det med depresjon og angst som er verst. Jeg tenker at svimmel og støt går over (har hvertfall lest en del om det på nettet nå), men er kjemperedd for å bli deprimert igjen!!!! Og å få angst, altså. Er det noen som kan berolige meg med at dette går over?! :/ Har som sagt vært i ca en uke uten, disse symptomene kom et par dager etter jeg slutta. Ringte og snakka med legen dagen etter jeg fikk symptomene, han mente det bare kunne være tilfeldig, men at jeg skulle se det an en uke til. Det er bare så fælt å føle seg tom, må gråte, får ikke gjort ting på jobben osv...
Gjest TS Skrevet 15. juli 2013 #2 Skrevet 15. juli 2013 Ts her, glemte å skrive at jeg er så utrooolig sliten, sover hele tiden og føler meg skikkelig slapp. Prøver å komme meg ut og gå tur osv, men er litt vanskelig når jeg er så slapp og svimmel er dette også vanlig??
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #3 Skrevet 15. juli 2013 Cipralexen har vel MULIGENS bare lagt lokk på følelsene dine , og de ubearbeida tinga kommer tilbake når du går av medisinen ? Har du bearbeidet angsten og depresjonen eller har du bare medisinert deg for å få bort symptomene ? Anonymous poster hash: 83a82...732
SoftKitty Skrevet 15. juli 2013 #4 Skrevet 15. juli 2013 Gikk du fra 10mg til 0mg på bare en uke? Det er kort tid altså, det gjorde jeg en gang også fordi jeg ikke visste bedre, og jeg ble kjempedårlig! Men, etter et par uker gikk det over og jeg var "meg selv" igjen. Synes du skal kontakte legen din, for om man blir dårlig når man trapper ned så skal man egentlig trappe opp igjen en liten stund.
Gjest TS Skrevet 15. juli 2013 #5 Skrevet 15. juli 2013 Jeg har gått ofte og lenge hos psykolog, og eneste grunnen til at jeg gikk såpass lenge på medisinen etter jeg slutta hos psykolog var at legene sa det var lurt å gå så og så lenge på medisin så man ble litt stabilisert, og ikke gikk av og på, liksom... (TS)
Gjest TS Skrevet 15. juli 2013 #6 Skrevet 15. juli 2013 fra 10 til 0 på bare en uke ja... Hm. Legen ville egentlig at jeg skulle se det an en uke (dvs helt til fredag). Vet ikke om jeg tør?? Er liiiivredd for å bli syk igjen!
Gjest Skrevet 15. juli 2013 #7 Skrevet 15. juli 2013 Slet med det samme, og det går over! Varte i to-tre uker for meg, det med svimmelhet og støt. Fikk også de medisinene for angst og depresjon og jeg for min del har aldri følt meg bedre. Rart å ikke være "flat" hele tiden i førsten, men veldig befriende. Har vært uten medisiner i fire år nå, og skal aldri tilbake, selvom de var til god støtte i førsten. Føler du derimot at du bare blir verre og verre etter 2-3 mnd kan du jo vurdere om du vil begynne igjen. Det er en omvending for kroppen din, og det tar noen mnd før stoffene er helt ute av kroppen din og du kjenner på hvordan det er å være deg igjen.
Gjest TS Skrevet 15. juli 2013 #8 Skrevet 15. juli 2013 Konekon - så bra vi opplever det samme, da er det kanskje ikke så uvanlig! Jeg skal ut og reise om et par uker, er veldig redd jeg ikke er bra til da Men tror dere kanskje det kan hjelpe å reise og få tankene over på noe nytt?(TS)
Gjest TS Skrevet 15. juli 2013 #9 Skrevet 15. juli 2013 Konekon - ikke bra at du hadde det fælt altså! Det kunne misforstås litt det der. Men godt at man er flere i samme båt og godt å vite at det går over!! -TS
Gjest Skrevet 15. juli 2013 #10 Skrevet 15. juli 2013 Skjønte det. Tror en reise bare vil gjøre deg godt og hjelpe deg å holde tankene opptatt med noe fint. Tror også formen din ville ha blitt bedre om noen uker så det trenger du nok ikke stresse noe med.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #11 Skrevet 15. juli 2013 Du må trappe ned mye-mye-mye saktere. Gå fra 10mg til en halv tablett + en halv av den andre halvdelen (altså 3/4 tablett) som du går på i over en måned, deretter kan du trappe ned til en halv tablett (5mg) som du går på over en måned og deretter til kun en halv av en halv tablett som du går på i over en måned før du kan slutte helt. For en toskelege. Anonymous poster hash: 71f89...26e
Gjest Ts Skrevet 15. juli 2013 #12 Skrevet 15. juli 2013 Kan jeg bare begynne på 5 igjen i dag? Eller skal jeg spørre legen først? Syns situasjonen begynner å bli uholdbar...
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #13 Skrevet 15. juli 2013 Jeg trappa ned MYE saktere, tror jeg brukte 6 mnd tilsammen på nedtrappingen, gikk i slutten på 5 mg annen hver dag ei stund. Opplevde bare de ekle lyna i kroppen/hjernen like etter en reduksjonAnonymous poster hash: 4d689...f51
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #14 Skrevet 15. juli 2013 Kan jeg bare begynne på 5 igjen i dag? Eller skal jeg spørre legen først? Syns situasjonen begynner å bli uholdbar... Jeg hadde glatt starta igjen og fått ny time til lege så snart det lot seg gjøre. Anonymous poster hash: 4d689...f51
Bluegreen Skrevet 15. juli 2013 #15 Skrevet 15. juli 2013 Jeg hadde glatt starta igjen og fått ny time til lege så snart det lot seg gjøre.Anonymous poster hash: 4d689...f51 Enig her. Ikke noe vits i å utsette seg for dette. Jeg sluttet for brått (også med legehjelp) og fikk hallusinasjoner og ble paranoid! Svært sjelden bivirkning, og jeg har aldri hatt det før eller siden, men poenget er at det er DU som opplever dette, og da er det irrelevant hva som kan være tilfeldig og ikke. Jeg vill begynt med litt igjen, og trappet ned langt saktere.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #16 Skrevet 15. juli 2013 Kan jeg bare begynne på 5 igjen i dag? Eller skal jeg spørre legen først? Syns situasjonen begynner å bli uholdbar... Ja, start igjen. Anonymous poster hash: 71f89...26e
Elanore Skrevet 15. juli 2013 #17 Skrevet 15. juli 2013 (endret) Har ikke gått på dette medikamentet selv, men dette høres ut som seponeringssymptomer, noe som er vanlig ved brå nedtrapping av denne typen medikamenter. De går vanligvis over greit innen maks to-tre uker. Du burde uansett informere behandleren din om det, for de vil vanligvis bli mer oppmerksom på det til neste gang du skal avslutte behandling med en medisin som ligner. Edit: Glemte å si meg enig i forslagene over her. Trapp opp igjen medisinen og gå på 5 mg over kanskje 2-3 uker. Når det ikke funker å trappe rett ned fra 10 mg til ingenting over 1-2 uker, så er det bare å legge på flere uker. Noen vil påstå at du blir nødt til å konsultere behandleren din, men det ville jeg gikk blanke i - særlig hvis du ikke skulle ha mulighet til det akkurat nå. De vet ikke alltid hva som er best for deg og din kropp, og hvor seriøst de tar problemstillinger som dette, kommer an på hvem du møter - dessverre. Ville ikke tatt det så høytidelig, men sett på dette som en krisesituasjon du ble nødt til å håndtere på egenhånd. Endret 15. juli 2013 av Elanore
Gjest ts Skrevet 15. juli 2013 #18 Skrevet 15. juli 2013 Tusen takk for gode svar alle sammen! Tok en 5 mg nå, så får vi se hvordan det går! Takk for fine svar! Ts
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #19 Skrevet 15. juli 2013 Enig ed de som mener du har trappet ned for kjapt. En venn av meg brukte mye lengre tid, men opplevde likevel noen plager i etterakant, så det må du kanskje regne med. Plagene varte i 3-4 uker for han, og gikk på sitring i kroppen, og generell uro-følelse. Han gikk til soneterapeut, og det hjalp han å komme gjennom det. Anonymous poster hash: 66ee3...8f9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå