Purple Basil Skrevet 15. juli 2013 #1 Skrevet 15. juli 2013 Jeg og kjæresten planlegger en kosetur til Wien i September/Oktober. Ingen av oss har vært der før, så vi gleder oss veldig til å oppleve byen. Noen som har noen gode tips til hvor man bør bo? Hvor og hva bør vi spise? Noe spesielt vi bør kjøpe med oss hjem? Andre gode tips? De andre trådene om Wien her inne er ganske gamle, derfor spør jeg heller på nytt her
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #2 Skrevet 15. juli 2013 Åh Wien Jeg har venner i Wien, så jeg bor egentlig alltid privat. Dere bør spise kake på et fint konditori, for eksempel Gerstner eller Demel. Gerstner finner du i shoppinggaten Kärntner Straße og i det kunsthistoriske museet. Demel ligger i Kohlmarkt, midt i sentrum. Dere bør også få med dere kaffehusene, og her er det mange å velge i, for eksempel Sperl, Central, Landtmann, Prückel. Det er fort gjort å bli fristet til å spise kaker der også, men på kaffehusene ville jeg generelt holdt meg til de enklere kakene. God schnitzel får man nesten over alt. Igjen er kaffehusene verdt å prøve. Som overalt ellers lønner det seg å spise det som er dagens retter uansett om det er på cafe, restaurant eller vertshus. Den indre bydelen har relativt dyre restauranter og vertshus, mens de hyggeligste stedene gjerne ligger bittelitt utenfor. Wien er veldig kompakt, så det er uansett ikke store avstandene det er snakk om. I september/oktober er det også tiden for å dra på vinrestaurant. Wien er omgitt av vinmarker, så ta en tur med trikken til vinområdene i utkanten av byen. Tar du utgangspunkt i endestasjonene til trikkene 2, 37, 38 og 41 og går innover finner du garantert noe bra! De beste stedene har levende musikk og topp stemning - men det hører du utenfra! Kjøpe med seg hjem? Aprikoslikør (Marillenschnaps) og kaker! Anonymous poster hash: 68030...a99 3
Purple Basil Skrevet 16. juli 2013 Forfatter #3 Skrevet 16. juli 2013 Åh Wien Jeg har venner i Wien, så jeg bor egentlig alltid privat. Dere bør spise kake på et fint konditori, for eksempel Gerstner eller Demel. Gerstner finner du i shoppinggaten Kärntner Straße og i det kunsthistoriske museet. Demel ligger i Kohlmarkt, midt i sentrum. Dere bør også få med dere kaffehusene, og her er det mange å velge i, for eksempel Sperl, Central, Landtmann, Prückel. Det er fort gjort å bli fristet til å spise kaker der også, men på kaffehusene ville jeg generelt holdt meg til de enklere kakene. God schnitzel får man nesten over alt. Igjen er kaffehusene verdt å prøve. Som overalt ellers lønner det seg å spise det som er dagens retter uansett om det er på cafe, restaurant eller vertshus. Den indre bydelen har relativt dyre restauranter og vertshus, mens de hyggeligste stedene gjerne ligger bittelitt utenfor. Wien er veldig kompakt, så det er uansett ikke store avstandene det er snakk om. I september/oktober er det også tiden for å dra på vinrestaurant. Wien er omgitt av vinmarker, så ta en tur med trikken til vinområdene i utkanten av byen. Tar du utgangspunkt i endestasjonene til trikkene 2, 37, 38 og 41 og går innover finner du garantert noe bra! De beste stedene har levende musikk og topp stemning - men det hører du utenfra! Kjøpe med seg hjem? Aprikoslikør (Marillenschnaps) og kaker! Anonymous poster hash: 68030...a99 Tusen takk for gode tips Dette skal jeg skrive ned og ta med meg. Gleder meg til å spise mye god mat nå! Har du forresten noen tips om konserter/forstillinger man bør få med seg mens man er der? Eller spesielle opplevelser som ikke har noe med musikk å gjøre? Jeg ønsker å planlegge en spesiell dag for kjæresten som bursdagsgave. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 Har noen et godt tips til sentrale overnattingsområder? Anonymous poster hash: 9dfe7...7c5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Tusen takk for gode tips Dette skal jeg skrive ned og ta med meg. Gleder meg til å spise mye god mat nå! Har du forresten noen tips om konserter/forstillinger man bør få med seg mens man er der? Eller spesielle opplevelser som ikke har noe med musikk å gjøre? Jeg ønsker å planlegge en spesiell dag for kjæresten som bursdagsgave. Det er ikke som i London hvor musikaler "går" over lengre tid. Selv når forestillinger er på plakaten en stund er det som regel pausedager, så du må uansett sjekke billetter for de dagene dere skal være der. Wien er en vakker, men ganske gammeldags og klassisk by. Kan egentlig ikke komme på noen andre "spesielle" opplevelser annet enn en tur med hest og kjerre ("Fiaker" på tysk). Eventuelt kan dere ta bussen til Leopoldsberg og gå derfra nedover byen gjennom vinmarkene. Det er blant annet en vinrestaurant som heter Sirbu som er ganske koselig som ligger flott til, bare sjekk åpningstidene først. Her er imidlertid ikke maten viktigst! Det går vel også an å spise middag i en av vognene til det store berømte pariserhjulet (Riesenrad), men jeg har hørt at det er relativt dyrt. Det går også cruise på Donau uten at jeg kjenner noe særlig til disse. Det er jo fint innover mot Wachau? Anonymous poster hash: 68030...a99 1
pusla Skrevet 18. juli 2013 #6 Skrevet 18. juli 2013 Å, takk for denne tråden Vi skal på liten bryllupsreise til Wien i Oktober, så jeg noterer flittig! Vi skal bo på Steigenberger hotel Herrenhoff. Noen tips til bra restaurant? Vi må flotte oss litt en av kveldene, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #7 Skrevet 18. juli 2013 www.falter.at Anonymous poster hash: ad635...4c5 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #8 Skrevet 18. juli 2013 www.falter.at Anonymous poster hash: ad635...4c5 Støttes. Falter har rett og slett de beste anbefalingene innen alle kategorier. Anonymous poster hash: 68030...a99 2
Purple Basil Skrevet 25. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 25. juli 2013 Da har jeg bestilt opphold til oss på Hotel Bellevue Det fint og slitt ut på samme tid, men plasseringen er bra har jeg fått inntrykk av. Noen som vet om det er kronglete å komme seg til Wien fra flyplassen? 2
Rosa Sitron Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 Da har jeg bestilt opphold til oss på Hotel Bellevue Det fint og slitt ut på samme tid, men plasseringen er bra har jeg fått inntrykk av. Noen som vet om det er kronglete å komme seg til Wien fra flyplassen? Vet ikke, men har hørt det bare å ta toget og att det går ofte. Jeg håper det da jeg skal fra Wien til flyplassen om ca 3 uker =)
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 Vet ikke, men har hørt det bare å ta toget og att det går ofte. Jeg håper det da jeg skal fra Wien til flyplassen om ca 3 uker =) Det er egentlig helt feil. Flytoget CAT går bare hver halvtime og kun til Wien Mitte. Det vanlige toget går også ca hver halvtime, koster nesten ingenting, bruker lengre tid, men dekker flere stasjoner. Flybussene går også hver halvtime og går til Schwedenplatz, Meidling, Westbahnhof, Vienna International Centre. Flyplassen er ikke langt unna, men du må vite hvor du skal og treffe på tidene. Anonymous poster hash: 68030...a99 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå