Gå til innhold

Auramigrene hele tiden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir så sliten å hele tiden få migrene med aura der jeg mister synet. Fikk det sist på fredag og igjen i dag. Ble lam i ansiktet og hånden. Tok en paracet, men er kvalm og ekkel enda. Synet er tilbake, men synes dette skjer litt ofte nå. Hva er galt og hva kan man gjøre for å unngå slike anfall?

Anonymous poster hash: 152c0...602
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir så sliten å hele tiden få migrene med aura der jeg mister synet. Fikk det sist på fredag og igjen i dag. Ble lam i ansiktet og hånden. Tok en paracet, men er kvalm og ekkel enda. Synet er tilbake, men synes dette skjer litt ofte nå. Hva er galt og hva kan man gjøre for å unngå slike anfall?

Det skulle jeg også gjerne visst, kan få det flere ganger daglig. Fryktelig slitsomt på jobben når man plutselig blir halveis blind og må prøve å late som ingenting.

Anonymous poster hash: 3700d...b0c

Gjest Twelve12
Skrevet

Jeg har slitt med auramigrene nå i svangerskapet.

Det er skikkelig ekkelt og veldig skremmende, spesielt første gangen.

Det er jo et forvarsel om at migrenen kommer, så ta migrenetabletter så fort du får synsforstyrrelsene, så kanskje du slipper unna den verste smerten ihvertfall.

Jeg må holde meg til paracett grunnet babyene, siden jeg ikke får tatt migrenemedisiner. Hjelper ikke noe særlig på meg.

AnonymBruker
Skrevet

Ja her og. Jeg pleier å legge kald klut på panna, ibux eller paracet, lukke øynene og vente til det går over. Kan ta 1-3 dager her. De sier at vi med auramigrene har større sjanse for hjerneslag, så det er ikke moro å vite. Burde vi ikke fått noe for dette? Blodfortynnende??

Skrevet

Har dere ikke andre medisiner enn paracet?

Om du /dere ikke alt har det,kom dere til en nevrolog. En skikkelig utredning og bedre medisiner påtenkt migreneanfall og forebygning.

Jeg har migrene både med og uten aura, bruker atacand blodtrykkstabletter som forebyggendes samt relpax mot selve anfall. Det finnes mange andre typer og varianter. Men mitt råd er ,nevrolog !

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikkee blitt henvist til noe siden jeg egentlig har sjeldent anfall, maks 1-2 ganger i året, men har økt nå i sommer. Jeg fikk første gang slik aurasyn som 12 åring, etterpå kvalme og kraftig hodepine. Siden har jeg opplevd det 1-2 ganger årlig, og i svangerskapene litt oftere. Også rett etter fødslene fikk jeg det hver dag i en ukes tid. Er nok hormonelt med meg, men det er for sjeldent sier legene til jeg trenger medisiner.

Gjest Twelve12
Skrevet

Ikkee blitt henvist til noe siden jeg egentlig har sjeldent anfall, maks 1-2 ganger i året, men har økt nå i sommer. Jeg fikk første gang slik aurasyn som 12 åring, etterpå kvalme og kraftig hodepine. Siden har jeg opplevd det 1-2 ganger årlig, og i svangerskapene litt oftere. Også rett etter fødslene fikk jeg det hver dag i en ukes tid. Er nok hormonelt med meg, men det er for sjeldent sier legene til jeg trenger medisiner.

Uff nå gruer jeg meg mer til barseltiden enn fødsel :unsure:

AnonymBruker
Skrevet

Unngå stress og sterkt lys. Vær flink til å bruke skikkelig mørke solbriller! Jeg fikk det her en dag etter at jeg sto og så på den hvitmalte husveggen vår som lå badet i sollys. :(

Anonymous poster hash: 1f615...5b1
Skrevet

Jeg har også auramigrene. Ibux og paracet hjelper ikke på auraen, kun en liten effekt på selve hodepinen. Jeg har Cataflam mot migrene, som jeg tar med en gang jeg merker synsforstyrrelser. Hvis jeg er raskt nok går auraen over etter en halvtimes tid, og hodepinen er mye mildere. Voltaren virker på samme måte, men ikke like raskt. Ville bedt om en eller annen form for migrenemedisin hos legen selv om du har sjeldne anfall. Om du f.eks. får migrene når du er ute og kjører, kan det være veldig greit å få i seg noe som gjør at anfallet går fort over så du får kommet deg hjem. Når du i tillegg sier at anfallene kommer oftere, bør legene gi deg et eller annet som kan hjelpe.

Skrevet

Har dere ikke andre medisiner enn paracet?

Om du /dere ikke alt har det,kom dere til en nevrolog. En skikkelig utredning og bedre medisiner påtenkt migreneanfall og forebygning.

Jeg har migrene både med og uten aura, bruker atacand blodtrykkstabletter som forebyggendes samt relpax mot selve anfall. Det finnes mange andre typer og varianter. Men mitt råd er ,nevrolog !

Går du på blodtrykksmedisiner pga migrenen? Jeg har vært til nevrolog på Haukeland på utredning, det var de som gav meg diagnosen migrene og beskjed om å skaffe meg resept på Cataflam. Men blodtrykket nevnte de ikke noe om, selv om jeg har fått beskjed om at det ligger helt på grensen til å være høyt. Kan det ha en sammenheng, altså?

Skrevet

Går du på blodtrykksmedisiner pga migrenen? Jeg har vært til nevrolog på Haukeland på utredning, det var de som gav meg diagnosen migrene og beskjed om å skaffe meg resept på Cataflam. Men blodtrykket nevnte de ikke noe om, selv om jeg har fått beskjed om at det ligger helt på grensen til å være høyt. Kan det ha en sammenheng, altså?

Japp, det er mange som har fått bedring av migrenen ved bruk av blodtrykksmidler. Jeg bruker 16 mg i døgnet.Kan øke om jeg må.Men det holder min migrene i sjakk. Jeg hadde 4 anfall i uka før,som kunne vare opp til 72 timer.Samt noe som heter Klasehodepine (hortons headache) Den ble jeg gal av,fy fanken så vondt.Men der har nok atacanden hatt virkning på sammen med migrenen.

Selv om du har litt høyt blodtrykk ,behøver det ikke ha sammenheng med migrene.Men migrene er jo /eller var i allefall en blodåresykdom

Selv hadde jeg så vidt litt økt trykk ,138 i overtrykk.Det var nok til at nevrologen kunne skrive ut blodtrykksmilder. (på blå) Så jeg får pga høyt trykk men egentlig er det for migrene. Litt omreising med reglene kan du si :)

Forskningen på migrene går heldigvis fremover ,så en må bare henge med i svingene!

http://www.forskning.no/artikler/2013/april/354307

• 6 måneder senere...
Skrevet

Litt gammel tråd, men. Dere som har migrene her, hvilken prevensjon bruker dere? Leser de med migrene egentlig ikke bør ha p-piller. Jeg bruker nå nuvringen, men er i oppstart så vet ikke enda. Så har jeg bare migrene med aura ca 1-2 ganger i året, hver 6.mnd ca. Kan det være farlig da?

Skrevet

Jeg bruker Mercilon, og har mye færre migreneanfall etter jeg begynte på hormonprevensjon. Fra flere anfall i måneden har jeg nå rundt fem-seks anfall i året. Legen min har heller aldri nevnt at det skulle være noe problem, så det tenker jeg overhodet ikke på.

Skrevet

Jeg bruker cerazette og anfallene mine er betraktelig redusert når jeg går på de :) begynte på de for prevasjonen sin del, men nå mest pga den positive effekten på migrenen.

Skrevet

Prøvde cerazette, men blødde non stop i 2 mnd av de, da slutte jeg. Fikk ikke migrene da. Er visst bare cerazette som er litt mer sikker enn p-piller.

Gjest Bringebær55
Skrevet

Jeg hadde auramigrene 1-3 ganger i mnd før, ble redusert til 2-3 ganger i året etter at jeg fikk datteren min (var litt trøblete 2-3 mnd etter fødselen) men jeg har prøvd omtrent alt av medisiner, ingenting som hjelper. Men får jeg bae migrenen (bare veldig vond hodepine) så kan sterke smertestillende hjelpe noe.

Kommer synsforstyrrelsene er det bare å komme seg hjem med en gang og legge seg på et kaldt, mørkt og stille rom, og håpe at du klarer å unngå å gråte og å kaste opp. Aller beste er å sove, men da må jeg sovne før de verste smertene setter inn.

Skrevet

man har som regel uregelmessige blødninger de første månedene, men når jeg har kommet meg over den kneiken der, så har jeg ingen til få blødninger. Når migreben min blir hovedsaklig utløst av hormoner og stress er den gull verdt.

Prøvde cerazette, men blødde non stop i 2 mnd av de, da slutte jeg. Fikk ikke migrene da. Er visst bare cerazette som er litt mer sikker enn p-piller.

Skrevet

Ja mulig jeg prøver C igjen, men ble fryktelig hissig på dem og. At det må være så vanskelig i denne prevensjonsverden!!

• 7 måneder senere...
Skrevet

Gammel tråd, men... Jeg har auramigrene stort sett uten hodepine. Jeg kan få trykkfølelse i hodet etter auraanfallet og blir alltid veldig utladet, men får ikke den voldsomme hodepinen som dere med klassisk migrene får. Det som jeg synes er rart er at jeg kan føle med i dårlig form inntil to uker før jeg får disse synsforstyrrelsene og når de er over og jeg får sovet noen timer føler jeg meg helt frisk igjen. Er det noen her som føler seg "ute av lage" så lenge før et migreneanfall?

Anonymous poster hash: b0901...d0d
Skrevet

Jeg kjenner flere som er plaget av dette, har opplev det selv, men ikke i samme grad som beskrives i denne tråden.

Uansett, det jeg synes er rart ingen har nevnt i denne tråden søvnrutiner.

Det er rådet mine bekjente hadde fått av lege og nevrolog, sørg for å ha gode søvnrutiner, ikke sitt for lenge oppe om kvelden og få generelt nok søvn.

Etter de har fulgt dette rådet har de knapt hatt anfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...