Gjest iGirl Skrevet 14. juli 2013 #1 Skrevet 14. juli 2013 Jeg er litt nysgjerrig på tøybind. Hvordan fungerer det egentlig? En del av meg tenker at det er utrolig ufresht og ekkelt, men en del av meg tenker at det sansynligvis er mer behagelig og hygienisk (puster bedre osv). Noen som bruker tøybind og kan fortelle litt om hvordan det fungerer ? 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #2 Skrevet 14. juli 2013 http://www.vidunderbarn.no/productdetails.php?product=584 Tips! Kjøp så mange bind at du har til hele mensperioden og kan vaske alle sammen når den er over. Bindene kan du ha i en liten bøtte, gjerne med kaldt vann tilsatt litt salt. Skyll og bruk eventuelt Imse Vimses flekkfjerningssåpe før maskinvask. Vaskes på 60-90 grader og henges til tørk. Likte denne bloggen: http://www.antibloggeren.com/2011/01/18/hvorfor-jeg-aldri-kommer-til-a-elske-t%C3%B8ybind/ Jeg kommer til å fortsette og bruke vanlige bind og tamponger jeg altså, men for all del Anonymous poster hash: 7ba0b...61a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #3 Skrevet 14. juli 2013 Hei! Jeg bruker noen tøybind, og er veldig fornøyd med dem Huden min har begynt å reagere på plasten i vanlige bind, og jeg klarer ikke å bruke tamponger. Jeg har kjøpt et par stykker, og har ambisjoner om å sy selv, har bare ikke kommet så langt ennå. Jeg syns også det virket litt rart å skulle vaske bindene og bruke dem på nytt, men jeg slenger dem bare inn i maskinen med annen kokevask, og de blir jo helt rene. Har ingen problemer med det lengre Jeg må innrømme at jeg ennå ikke har kommet over den kneiken å bruke tøybindene når jeg er ute på reise, da jeg per nå ikke er helt sikker på hvordan jeg skal oppbevare dem før de blir vasket. Men, nå kommer mest sannsynlig "tanta" midt i sommerferien, så skal teste det ut da. En del komfortutfordringer man må forsere her. Anonymous poster hash: c91e6...ca3 1
Gjest iGirl Skrevet 14. juli 2013 #4 Skrevet 14. juli 2013 Hei! Jeg bruker noen tøybind, og er veldig fornøyd med dem Huden min har begynt å reagere på plasten i vanlige bind, og jeg klarer ikke å bruke tamponger. Jeg har kjøpt et par stykker, og har ambisjoner om å sy selv, har bare ikke kommet så langt ennå. Jeg syns også det virket litt rart å skulle vaske bindene og bruke dem på nytt, men jeg slenger dem bare inn i maskinen med annen kokevask, og de blir jo helt rene. Har ingen problemer med det lengre Jeg må innrømme at jeg ennå ikke har kommet over den kneiken å bruke tøybindene når jeg er ute på reise, da jeg per nå ikke er helt sikker på hvordan jeg skal oppbevare dem før de blir vasket. Men, nå kommer mest sannsynlig "tanta" midt i sommerferien, så skal teste det ut da. En del komfortutfordringer man må forsere her. Anonymous poster hash: c91e6...ca3 men hva gjør du til vanlig da, med "brukte" tøybind ? For du legger dem vel ikke rett i skittentøyet ? .. det må jo bli litt.. grisete ?
Pringle Skrevet 14. juli 2013 #5 Skrevet 14. juli 2013 Jeg bruker også tøybind, foretrekker det faktisk, når jeg er hjemme alene. Bruker menskopp ute. Har ihvertfall ikke brukt dem ute så lenge at jeg har hatt behov for å skifte. Jeg trodde også at det skulle bli ekkelt... men det er det ikke. Det er bare blod, det samme som vi har i resten av kroppen (og jeg er heller ikke redd for blod). Jeg putter bindet i en isboks med kaldt vann som står ved siden av doen så lenge jeg har mensen (den blir diskret skjøvet inn under skapet hvis det kommer gjester). Etter noen timer skyller jeg bindet/bindene, og når det ikke lenger er farge på vannet, henger jeg dem opp til "mellomtørk". Hvis det er flekker igjen, gnir jeg inn med gallesåpe (fås på Clas Ohlson) og lar ligge i litt lunkent vann i en annen isboks, før de kommer opp og får tørke fram til jeg i alle fall skal vaske tøy på 60 grader. Dette er bare en av utallige måter å gjøre det på. Noen legger bindene rett i skittentøyskurven, noen gnir dem inn eller legger dem i vaskemiddel med en gang, noen vasker dem i en nettingpose, og noen vasker dem for hånd. Når du er ute kan du legge de brukte tøybindene i en våtpose eller en plastpose til du kommer hjem. Jeg synes tøybind er noe helsikes mye bedre enn engangs, det er bare mykt og blir ikke klamt og kaldt og ekkelt, blodet trekker inn istedet for å skli rundt på overflaten (min erfaring). Jeg synes de holder bedre mot lekkasjer også. Lettere å håndtere en trykknapp enn trekkpapir og limflate. Og gnitne meg kan skifte så ofte jeg vil uten å tenke på utgifter eller forsøpling og nyinnkjøp. Herlig. 1
Gjest iGirl Skrevet 15. juli 2013 #6 Skrevet 15. juli 2013 Jeg bruker også tøybind, foretrekker det faktisk, når jeg er hjemme alene. Bruker menskopp ute. Har ihvertfall ikke brukt dem ute så lenge at jeg har hatt behov for å skifte. Jeg trodde også at det skulle bli ekkelt... men det er det ikke. Det er bare blod, det samme som vi har i resten av kroppen (og jeg er heller ikke redd for blod). Jeg putter bindet i en isboks med kaldt vann som står ved siden av doen så lenge jeg har mensen (den blir diskret skjøvet inn under skapet hvis det kommer gjester). Etter noen timer skyller jeg bindet/bindene, og når det ikke lenger er farge på vannet, henger jeg dem opp til "mellomtørk". Hvis det er flekker igjen, gnir jeg inn med gallesåpe (fås på Clas Ohlson) og lar ligge i litt lunkent vann i en annen isboks, før de kommer opp og får tørke fram til jeg i alle fall skal vaske tøy på 60 grader. Dette er bare en av utallige måter å gjøre det på. Noen legger bindene rett i skittentøyskurven, noen gnir dem inn eller legger dem i vaskemiddel med en gang, noen vasker dem i en nettingpose, og noen vasker dem for hånd. Når du er ute kan du legge de brukte tøybindene i en våtpose eller en plastpose til du kommer hjem. Jeg synes tøybind er noe helsikes mye bedre enn engangs, det er bare mykt og blir ikke klamt og kaldt og ekkelt, blodet trekker inn istedet for å skli rundt på overflaten (min erfaring). Jeg synes de holder bedre mot lekkasjer også. Lettere å håndtere en trykknapp enn trekkpapir og limflate. Og gnitne meg kan skifte så ofte jeg vil uten å tenke på utgifter eller forsøpling og nyinnkjøp. Herlig. Nå fikk jeg iallefall lyst å prøve til hjemmebruk 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå