Gå til innhold

arbeidsledig og ferdig utdannet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er det en "normal" situasjone og isåfall hvor lenge?

hvor lenge gikk du arbeidsledig/søkte jobb etter endt utdannelse?

kanskje relevant å nevne hva slags utdannelse du har i tillegg..



Anonymous poster hash: b6afd...012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært vanlig situasjon å sitte i dersom du har studert feks litteratur, historie, media, journalistikk eller liknende. Men hvis du gjorde det kan du faen i meg bare ha det så godt..

Det samme gjelder for studier der arbeidsgivere faktisk krever at du har skikkelig gode karakterer etter endt utdanning, hvis du ikke har det er ikke utdannelsen din verdt en dritt. Gjelder for eksempel for jurister



Anonymous poster hash: 54af7...1dd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C4r1n3

Jeg søkte jobb som lærling før skolen var ferdig, fikk jobb og begynte når skolen var slutt. Det samme gjaldt alle jeg gikk i klasse med og for andre som gikk på "praktiske" linjer - elektrikere, mekanikere, etc. Gikk på kjemi og prosess, så ville endt opp som prosessoperatør på fabrikk når jeg var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært vanlig situasjon å sitte i dersom du har studert feks litteratur, historie, media, journalistikk eller liknende. Men hvis du gjorde det kan du faen i meg bare ha det så godt..

Det samme gjelder for studier der arbeidsgivere faktisk krever at du har skikkelig gode karakterer etter endt utdanning, hvis du ikke har det er ikke utdannelsen din verdt en dritt. Gjelder for eksempel for jurister

Anonymous poster hash: 54af7...1dd

hva for en perfekt utdannelse har du da? hovmod står for fall. og utdannelsen min favner ikke noe av det du nevner

Anonymous poster hash: b6afd...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva for en perfekt utdannelse har du da? hovmod står for fall. og utdannelsen min favner ikke noe av det du nevner

Anonymous poster hash: b6afd...012

En som kvalifiserer meg til mer interessante jobber en kassadame på Rimi. ;)

Anonymous poster hash: 54af7...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fagene du nevner ovenfor kvalifiserer så absolut til mer enn rema1000.

litteratur + historie - mange lektorer i vgs med denne fagkombinasjonen.

media og journalistiskk - utrolig mange kommunikasjonsrådgivere i alle bransjer over hele landet med denne utdannelsen.



Anonymous poster hash: b6afd...012
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det en "normal" situasjone og isåfall hvor lenge?

hvor lenge gikk du arbeidsledig/søkte jobb etter endt utdannelse?

kanskje relevant å nevne hva slags utdannelse du har i tillegg..

Anonymous poster hash: b6afd...012

Det er en helt normal situasjon ja, men hvis du går ledig mer enn 6 måneder er det grunn til å bli litt bekymret. Det lengste jeg kjenner en som har gått ledig er 2 år, men han fikk relevant jobb til slutt. Rent statistisk så går det også helt greit med de aller fleste som har tatt høyere utdannelse, det kan bare ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ferdig utdannet Telekommunikasjonsmontør med fagbrev i mars, stått uten jobb fra 1.mai.

Overhodet ikke vanlig for mitt felt, men her jeg bor var markedet mettet, og ingen av de jeg gikk skole med fikk jobb etter fagprøven var tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fagene du nevner ovenfor kvalifiserer så absolut til mer enn rema1000.

litteratur + historie - mange lektorer i vgs med denne fagkombinasjonen.

media og journalistiskk - utrolig mange kommunikasjonsrådgivere i alle bransjer over hele landet med denne utdannelsen.

Anonymous poster hash: b6afd...012

At det finnes gode jobber innenfor fagfeltet har ikke en dritt å si når man utdanner 3 studenter for hver ledige arbeidsplass. Og resultatet er at mange blir stående med stort studielån og uten relevant jobb på slutten av studiet.

Og trenger egentlig en journalist en jævla mastergrad? ;) De aller færreste journalister får noe som helst utbytte av det

Anonymous poster hash: 54af7...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes gode jobber innenfor fagfeltet har ikke en dritt å si når man utdanner 3 studenter for hver ledige arbeidsplass. Og resultatet er at mange blir stående med stort studielån og uten relevant jobb på slutten av studiet.

Og trenger egentlig en journalist en jævla mastergrad? ;) De aller færreste journalister får noe som helst utbytte av det

Anonymous poster hash: 54af7...1dd

les hva jeg skriver.

jeg skrev ikke at en journalist trenger en jævla mastergrad for å være journalist.

ps: det er jaggu moro med hissige diskusjoner på KG en ellers kjedelig kveld. det synes tydeligvis du også. bra du er med

Anonymous poster hash: b6afd...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det en "normal" situasjone og isåfall hvor lenge?

hvor lenge gikk du arbeidsledig/søkte jobb etter endt utdannelse?

kanskje relevant å nevne hva slags utdannelse du har i tillegg..

Anonymous poster hash: b6afd...012

Jeg tok mastergrad i humanistiske fag og gikk arbeidsledig i noen uker før jeg begynte å jobbe. Arbeidet i studierelevant jobb gjennom nesten hele studiet, så hadde mye erfaring da jeg var ferdig. Jeg jobbet på prosjekt i 4 år før jeg fikk fast jobb, og da måtte jeg skifte sektor.

Anonymous poster hash: 6d20c...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Det lengste jeg kjenner en som har gått ledig er 2 år, men han fikk relevant jobb til slutt.

...

Hva er det vanlig å gjøre i mellomtiden når det går så lang tid? Tar man en jobb på Rema 1000 eller går man på NAV mens man søker for å få endene til å møtes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Det samme gjelder for studier der arbeidsgivere faktisk krever at du har skikkelig gode karakterer etter endt utdanning, hvis du ikke har det er ikke utdannelsen din verdt en dritt. Gjelder for eksempel for jurister

Anonymous poster hash: 54af7...1dd

Siden du vet alt, hvorfor vet du ikke at man ikke trenger A i snitt for juristjobb? Det kommer helt ann på hvor høyt man sikter. Juristutdannelse er verdt mye uansett snitt, og storparten får seg jobb kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det vanlig å gjøre i mellomtiden når det går så lang tid? Tar man en jobb på Rema 1000 eller går man på NAV mens man søker for å få endene til å møtes?

Det er endel som tar en jobb på Rema 1000, om de faktisk kan få det. Det kan være lurt å ha en deltidsjobb ved siden av studiene, da du faktisk kan fortsette i den til du finner en relevant jobb. Det som har vært en nødløsning for flere jeg kjenner er å jobbe deltid med en eller annen form for undervisning. En kan jobbe som seminarleder på Blindern eller undervise på voksenopplæringen. Dette er faktisk enklere å få enn en Rema 1000 jobb av det jeg har sett ihvertfall. Siden det er midlertidig av natur slipper man "overkvalifisert" maset.

Om man må gå på NAV, så er mitt råd å så raskt som mulig forsøke å bli satt ut på praksisplass i et fagrelevant område, heller enn å bare motta støtte eller gå på jobbsøkerkurs. Er kanskje ikke artig å jobbe for en så minimal sum, men det er verdt det på sikt da det gir relevant kompetanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master i matematikk, fikk relevant jobb 10 måneder før jeg var ferdig.



Anonymous poster hash: b457e...78d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...