Gå til innhold

hva er deres syn på buddhismen?


Anbefalte innlegg

mange har en mening om andre religioner og livssyn.

mitt spørsmål til dere er hva tenker dere om buddhismen som er en av de eneste trosretningene uten noe gud?

grovt sett om buddhismen tatt i fra wiki:

I buddhismen finnes det ikke noen frelse slik som den er kjent i andre religioner, det viktigste i buddhismen er å oppnå nirvana. I buddhistisk tenkning anses ikke dette som noe man legger til eller henter utenfor seg selv, men det som er til stede helt av seg selv når man har fjernet årsakene til lidelse i ens eget sinn. Metoden går derfor ut på å frigjøre seg fra årsakene til lidelsen, de såkalte «sinngiftene» (innbilninger og forutinntatthet, og inngrodde vanemønstre av grådighet, hat, arroganse og misunnelse), ved at man i stedet for å tenke, tale og handle ut fra disse, «våkner opp» og forholder seg til virkeligheten slik den er, og til slutt oppnår nirvana.

Buddhismen omfatter en modell av menneskesinnet som søker å kartlegge de mekanismene som gjør at vi tenker, føler og handler slik vi gjør. Buddhistisk praksis går i stor grad ut på å gjenkjenne og forstå seg selv i henhold til denne modellen slik at ens tanker og handlinger kommer over i et fruktbart, konstruktivt og etisk gavnlig spor. Det er mulig å betrakte visse deler av buddhistisk praksis som en form for kognitiv terapi.

Sentrale læresetninger De fire edle sannheter Gautamas lære fortalte at misnøyen mange har med livet kommer av higen, tilknytninger, aversjoner, og at denne tilstanden kan kureres ved å følge
Den åttedelte veien. Denne læren kalles «De fire edle sannheter»:
  1. Dukkha: Alt verdslig liv er utilfredsstillende, splittet og innebærer lidelse.
  2. Samudaya: Det finnes årsak til lidelse: innbilning og forutinntatthet, grådighet, hat, arroganse og misunnelse (sinnsgiftene).
  3. Nirodha: Det finnes en ende på lidelse, som er nirvana.
  4. Magga: Det finnes en vei som leder ut av lidelsen, Den åttedelte veien.

De fire edle sannheter er strukturert på samme måte som en medisinsk diagnose: Symptom, årsak, prognose og kur.

Den åttedelte veien

Fullkommen forståelse eller perspektiv: at man forstår de fire edle sannheter.For fullt ut å forstå de edle sannhetene og sannhetsteste dem, anbefalte Gautama Buddha å følge en viss livsstil eller sti. Denne består av:

  1. Riktig tankemåte: at man beslutter seg for å gi avkall på fiendtlighet for å fremskape harmløshet.
  2. Riktig tale: å snakke til andre på en vennlig og sannferdig måte. Det betyr at man avstår fra løgn, snakk som setter to mennesker eller grupper opp mot hverandre, fornærmende tale og tomprat.
  3. Riktig oppførsel: å følge de fem retningslinjene for etisk livsførsel.
  4. Riktig levebrød: å leve av et harmløst yrke. Man bør for eksempel ikke være svindler eller innbruddstyv.
  5. Riktig bestrebelse: evnen til å være entusiastisk og utrettelig i sin bestrebelse på å nå de andre syv målene.
  6. Riktig sindighet: evnen til å være nøytralt oppmerksom på sine egne tanker og handlinger her og nå.
  7. Riktig konsentrasjon: evnen til å konsentrere seg om en enkelt ting over lengre tid.

Den åttedelte veien blir i noen tilfeller referert til i pali-kanonen som en slags progressiv serie av nivåer som utøveren går igjennom: kulmineringen av det ene leder til begynnelsen av det andre, men det er mest vanlig å betrakte stegene på 'stien' som om de må utvikles samtidig. Den åttedelte veien består essensielt av meditasjon, å følge De fem retningslinjer for etisk livsførsel (se nedenfor) og å kultivere de positive sidene av disse. Stien kan også betraktes som en måte å utvikle Sila, som betyr mental og moralsk disiplin.

De fem retningslinjer for etisk livsførsel Buddhister påtar seg å følge disse fem grunntankene for etisk livsførsel:
  1. Jeg avstår fra å skade levende skapninger (drap, vold).
  2. Jeg avstår fra å ta ting som ikke har blitt gitt meg (tyveri).
  3. Jeg avstår fra seksuelle utskeielser, eksempelvis seksuelt misbruk.
  4. Jeg avstår fra ukorrekt bruk av tale (lyve, frastøtende språk, baktaling, tomt prat).
  5. Jeg avstår fra rusmidler som forkludrer sinnet og resulterer i likegyldighet.

Disse levereglene skal ikke forstås som en plikt som man påtvinges av andre, men som et løfte man gir seg selv, i kjærlighet til andre.

kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Buddhisme

edit: ble litt kluss med quotes her, kommer nytt quote kver gang jeg trykker enter for ny linje :glare:

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rodion Raskolnikov

Jeg liker den grunnlegende filosofien i Buddismen.

Endret av Mephistopheles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan diskuteres hvorvidt buddhismen egentlig er uten guder. Mange buddhister tror på forskjellige guder, noen anser også Buddha som en gud og ber til ham. Vestlige religionsvitere kan sies å ha minimalisert buddhismen og prøvd å få frem en "ren" form der kjernen er en filosofisk og ateistisk trosretning.

Nå finnes det flere retninger innen buddhismen, alt fra theravada til tibetansk buddhisme, zen-buddhisme og så videre.

Det er derfor ikke enkelt å skulle si hva man mener om "buddhismen" all den tid buddhismen er så forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har alltid likt buddhismen. Jeg liker grunnreglene og filosofien bak buddhismen og føler at det er de reglene som må til for å leve et fullverdig liv. Jeg personlig føler meg nærmere buddhismen enn noen annen religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er den eneste religionen jeg har respekt for! Buddhister er så fredelige <3



Anonymous poster hash: 696ee...ef3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempekoselig, så lenge du ikke er født fattig, syk, eller som kvinne.



Anonymous poster hash: ef35e...974
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøver å utrydde islam. Jeg anser det som noe av det mest fredsskapende noen kan gjøre når det dukker opp muslimer i nabolaget. Kan med fordel få noen av de buddhistene der hit til landet for å rydde opp litt etter flere tiår med feilslått immigrasjonspolitikk

Anonymous poster hash: f73e2...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rodion Raskolnikov

De prøver å utrydde islam. Jeg anser det som noe av det mest fredsskapende noen kan gjøre når det dukker opp muslimer i nabolaget. Kan med fordel få noen av de buddhistene der hit til landet for å rydde opp litt etter flere tiår med feilslått immigrasjonspolitikk

Anonymous poster hash: f73e2...bc8

Gratulerer du er den største idioten på forumet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke liker med buddhismen er at folk som lider i dag, gjør det pga hvordan de har levd i tidligere liv. Ellers kjenner jeg igjen tanken om himmelen, nirvana og helvete er å bli gjenfødt som en enbent tigger på et lokalt marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg ikke liker med buddhismen er at folk som lider i dag, gjør det pga hvordan de har levd i tidligere liv. Ellers kjenner jeg igjen tanken om himmelen, nirvana og helvete er å bli gjenfødt som en enbent tigger på et lokalt marked.

Det er helt sant,men også er det ingenting "koselig" med den religionen.

Eneste den går ut på er at livet er lidelse og alt er helvete, og du må jobbe og jobbe for å forbedre de,men hvis du tilfeldigvis er født med feil er det for sent for deg. Lykken er å være monk og aldri oppleve livet. dritkoselig

Anonymous poster hash: ef35e...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...