Gjest Gaea Skrevet 13. juli 2013 #21 Skrevet 13. juli 2013 Tydeligvis apateist. Har ikke hørt uttrykket før, men det passet jo bra.
^me^ Skrevet 13. juli 2013 #22 Skrevet 13. juli 2013 er jeg deist hvis jeg tror på universet og ikke gud?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #23 Skrevet 13. juli 2013 er jeg deist hvis jeg tror på universet og ikke gud? Visste ikke at universets eksistens var omtvistet... Anonymous poster hash: eb28a...025 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #24 Skrevet 13. juli 2013 Jeg er paganist. Anonymous poster hash: 76bbb...570
Gjest Gunfreak Skrevet 13. juli 2013 #25 Skrevet 13. juli 2013 er jeg deist hvis jeg tror på universet og ikke gud? Kommer an på hva du mener med tror på, hvis du tror universet har en personlighet og mening bak alt, er du noe rar og new age hippie. Om du tror at universet eksiterer, vel ja det gjør det. En deist, tror på en første skaper, og ikke noe mer, de tror en inteligens startet universet og ga universet dets lover, og siden ikke vist seg.
Mann 42 Skrevet 14. juli 2013 #26 Skrevet 14. juli 2013 Jeg er ateist og mener at alle spørsmål som kan besvares, vil bli besvart av vitenskapen, og inntil det skjer, er jeg ikke tilfreds med å tette noen hull som helst i vår kunnskap med "Gud gjorde det"-forklaringer. Det er helt greit å si "Vet ikke, men vi jobber med å forsøke å forstå det". 8
Fim Skrevet 16. juli 2013 #27 Skrevet 16. juli 2013 Jeg er ateist og mener at alle spørsmål som kan besvares, vil bli besvart av vitenskapen, og inntil det skjer, er jeg ikke tilfreds med å tette noen hull som helst i vår kunnskap med "Gud gjorde det"-forklaringer. Det er helt greit å si "Vet ikke, men vi jobber med å forsøke å forstå det". Som jeg skulle sagt det selv.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #28 Skrevet 16. juli 2013 Jeg er ateist og mener at alle spørsmål som kan besvares, vil bli besvart av vitenskapen, og inntil det skjer, er jeg ikke tilfreds med å tette noen hull som helst i vår kunnskap med "Gud gjorde det"-forklaringer. Det er helt greit å si "Vet ikke, men vi jobber med å forsøke å forstå det". Ja alle spørsmål som kan kan besvares vil bli besvart av vitenskapen Anonymous poster hash: 54413...f83
Bollocks Skrevet 16. juli 2013 #29 Skrevet 16. juli 2013 Jeg er agnostiker, eller snarere en apateist. I grunn bryr jeg meg ikke om det er en gud der ute eller ei, men om det virkelig eksisterer en gud, har han relativt liten innflytelse på mitt liv. Jeg kan heller ikke bevise/motbevise guds eksistens, og det kan kanskje ingen andre heller. Man kan riktignok tenke selv og ha en personlig tro (eller manglende tro, for den saks skyld) uten at det skader meg. Vitenskapen kan svare på mange spørsmål, men begrepet gud i metafysikken er kanskje litt vanskeligere å besvare. Man kan kanskje oppdage at en guddommelig innflytelse er overflødig, for eksempel i the big bang, men mange ser på gud som en abstrakt greie som ikke tilhører vår fysiske verden. Jeg tror ikke jeg forstår hva jeg har skrevet, men pytt...
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #30 Skrevet 16. juli 2013 For å sitére Wikipedia-artikkelen om den deistiske guden: "... men han styrer ikke verden eller åpenbarer seg." Hvorfor han? De fleste religioner er skapt av menn i mannsdominerende kulturer. Det var altså selvsagt fra deres synspunkt at Gud (f.eks den kristne/jødiske/muslimske guden) måtte være et maskulint vesen. Litt av poenget med deisme er vel at den skal være fri for dogmer? At Gud er et maskulint vesen er et typsik religiøst dogme, blir det ikke da feil å omtale den/han/hun som det? Anonymous poster hash: 6f838...173 Alt det folk skal irritere seg over. Ville du fått et bedre liv dersom det sto hun/hen? Uansett, ordet gud er hankjønn. Man sier jo en gud, og ikke ei eller et gud. Dermed er det naturlig å bytte ut "guden" med "han". Anonymous poster hash: 3bddd...fcf
Snufkin Skrevet 20. juli 2013 #32 Skrevet 20. juli 2013 Ateist. Jeg har aldri trodd på guder, spøkelser, tannfeen eller andre skikkelser fra eventyr. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #34 Skrevet 15. mars 2014 Visste ikke at universets eksistens var omtvistet... Anonymous poster hash: eb28a...025 For en solipsist, jo. Litt sånn Matrix, liszm. Anonymous poster hash: e96f8...fde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå