Gå til innhold

Iphone ødelegger synet?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt kjempegodt syn. For to år siden måtte alle på jobben teste synet. Jeg fikk null på begge øynene og optikeren sa at jeg trolig ikke ville trenge briller før jeg blir minst 60!

Men så kjøpte jeg iphone og ble ganske avhengig.. (Før hadde jeg en sånn enkel Nokia man bare kunne ringe og sende sms med...)

Og etter det har det gått nedover med synet. Jeg må holde bøker lenger og lenger unna for å se tydelig. Er det pga mobil-bruk eller tilfeldig? Jeg er 32. Har noen opplevd noe lignende?

Anonymous poster hash: 20e9d...d1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut, tviler på det har noe å gjøre med Iphonen

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Hvis du må holde bøker lenger unna er du i ferd med å bli langsynt, det blir man så vidt jeg vet ikke av lesing/computer/iphonebruk.

Skrevet

Tror ikke du skal skylde på iphonen..

Shit happens..

AnonymBruker
Skrevet

Iphone er roten til alt ond, vi snille kjøper samsung.



Anonymous poster hash: e77f8...9d9
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd. Har iPhone selv og bruker den hver dag.

Men, alt med måte. Bruken av mye titting på skjermer- iPhone, android, iPad, andre typer nettbrett og datamaskiner kan gjøre øynene tørre og såre.

Anonymous poster hash: b23fb...6eb

Skrevet

jo mer du bruker øynene og leser jo dårligere syn får du...

Skrevet

Hvis du må holde bøker lenger unna er du i ferd med å bli langsynt, det blir man så vidt jeg vet ikke av lesing/computer/iphonebruk.

Kan man bli nærsynt av databruk, og den slags?

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Kan man bli nærsynt av databruk, og den slags?

Trodde nå det, eller kanskje det er en myte? Jeg ble ihvertfall nærsynt i løpet av studiet mitt, merket til og med forskjell etter en eksamensperiode.
Skrevet

Trodde nå det, eller kanskje det er en myte? Jeg ble ihvertfall nærsynt i løpet av studiet mitt, merket til og med forskjell etter en eksamensperiode.

Jeg skal se om jeg finner noe om det.

AnonymBruker
Skrevet

I følge min optiker kan man oppleve å bli nærsynt dersom man for eksempel leser mye over lenger tid, som man ofte gjør ved studier. Dette kan gå noe tilbake dersom man slutter med lesingen. Det er anbefalt å "hvile" blikket underveis i leseøkter ved å fokusere på et punkt langt unna med jevne mellomrom.

TS, dersom du opplever å måtte holde bøker, aviser o.l. lenger unna for å se klart, høres det ut som om du begynner å bli langsynt. Mange blir langsynt når de blir eldre.

Anonymous poster hash: 828e2...2b0

  • Liker 2
Skrevet

I følge min optiker kan man oppleve å bli nærsynt dersom man for eksempel leser mye over lenger tid, som man ofte gjør ved studier. Dette kan gå noe tilbake dersom man slutter med lesingen. Det er anbefalt å "hvile" blikket underveis i leseøkter ved å fokusere på et punkt langt unna med jevne mellomrom.

Anonymous poster hash: 828e2...2b0

Ja. det virker som at de fleste som kan noe om det, er enig i dette. Man skader vistnok ikke øynene permanent, men i perioder hvor man ser mye på nære ting, kan man få problemer med å fokusere når man skifter blikket mellom ting. Det de anbefalte var noe de kalte 20-20-20... Hvert 20. minutt skulle man ta en pause og se på noe som var 20 meter unna, i 20 sekunder.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. det virker som at de fleste som kan noe om det, er enig i dette. Man skader vistnok ikke øynene permanent, men i perioder hvor man ser mye på nære ting, kan man få problemer med å fokusere når man skifter blikket mellom ting. Det de anbefalte var noe de kalte 20-20-20... Hvert 20. minutt skulle man ta en pause og se på noe som var 20 meter unna, i 20 sekunder.

Jeg vet ikke om nærsynthet/langsynthet blir regnet som en skade på øyet heller, det er vel "bare" en brytningsfeil.

Synet er rare greier. Jeg er relativt nærsynt, og sist jeg sjekket synet mitt gikk jeg derfra med en ny styrke som jeg syntes virket bra. Etterhvert synd jeg det var rart at jeg så MER uklart med denye linsene, jeg virket liksom mer nærsynt enn før. Gikk tilbake til optikern og diskuterte det hele, vi kom fram til at jeg antakelig har anstrengt synet mitt såpass at jeg ikke har merket hvor mye mer nærsynt jeg faktisk hadde blitt. Først med nye linser slapper jeg av, og fant ut av det. Nå har jeg riktige linser :)

Litt på siden, med likevel. Synet er til en viss grad tilpasningsdyktig.

Anonymous poster hash: 828e2...2b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...