Gå til innhold

Bør jeg hoppe i det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært fryktelig dum de siste årene. Jeg sluttet vgs for å jobbe. Det gikk bra en stund. Etterhvert angret jeg meg, begynte på privatgymnas, samtidig som jeg jobbet to(!) jobber. sluttet til slutt i den ene. Jeg fikk ikke fullført vgs som privatist, og sitter nå å betaler 200 000 i studiegjeld jeg den gang var helt avhengig av for å leve. Den andre arbeidsplassen gikk konkurs, og siden den gang har jeg hoppet frem og tilbake på deltidsjobber, og nå tjener jeg veldig lite, og vet aldri når jeg får jobbe nestegang. I mellomtiden har jeg også vært i en ulykke som gav meg whiplash.

Nå angrer jeg, og vil gjerne gi det å fullføre vgs helhjertet en gang for alle denne gangen. Det gikk tross alt veldig bra sist, fikk gode karakterer, jeg bare avsluttet ikke det jeg begynte på, tok bare en eksamen.

Hva gjør jeg videre nå for å komme meg på skole igjen? Vil det koste meg enorme summer? Jeg har lån på 200, vil ikke ha mer enn nødvendig nå (men det blir vel halvvert om jeg avslutter, og består vgs?) Hvor mange, og hvilke fag må jeg ta for å få¨generell studiekompetanse? Bør jeg gjøre det, eller bør jeg bare fortsette å jobbe, i håp om å en gang få en fulltidsstilling jeg kommer til å trives med?

HJELP!



Anonymous poster hash: 9f526...e2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen kompetanse på hvordan man best fullfører når man har falt av, men jeg kan i hvert fall svare på dette: JA, du bør fullføre. Det er veldig, veldig få mennesker her i landet som får optimalisert evnene sine uten å fullføre videregående. De må enten ha et skikkelig talent, vært sultne på suksess, ha utrolig gode ideer eller rett og slett ha flaks. Spesielt hvis du faktisk ikke sliter rent faglig ville jeg anbefalt deg å fullføre. Du er altfor ung til å bestemme allerede nå at du aldri skal studere noe, profesjonsyrker krever jo også studiekompetanse. Det er veldig trist hvis du om to-tre år har jobbet et sted og finner plutselig ut at du er supermotivert for å bli jurist eller sykepleier, også må du vente et par år fordi du ikke kommer inn. I tillegg er jo alternativet ditt ganske nitrist. Hadde du vært deleier i et bakeri som gikk så det suste med muligheter for utvidelse så greit, da hadde jeg drøyet videregåendefag. Deltidsjobb i lavtlønnsyrker er ikke et fullgodt alternativ. Med studiekompetanse kan du også få litt greiere jobber.



Anonymous poster hash: 6a476...b91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fornuftig svar ab. Jeg er forøvrig 25 i år, men det er jo fremdeles ikke for sent å endre noe vil jeg tro.

Litt av problemet er at jeg ikke vet hva jeg gjør nå, eller hva jeg vil bli. Men det er jo som du sier, om jeg plutselig kommer på noe jeg ønsker å bli, så slipper jeg å vente noen år fordi jeg må fullføre vgs, har jeg tatt vgs, kan jeg bare hive meg på høyskole ved første anledning.

Også er jeg redd for at det skal bli kostbart. derfor kunne det vært interessant å vite hvilke fag man må ta, slik at jeg kunne tatt disse og tatt eksamen som privatist. Skolebøkene har jeg jo enda, og om det er mulig, vil jeg heller spare penger, betale for kurs og eksamen selv.

Alternativet er nitrist har jeg nå innsett. I den første jobben min gikk det veldig bra, og jeg hadde jobbet meg opp en ganske grei stilling før selskapet gikk konkurs. Men ingenting av dette betyr noe så lenge det gikk som det gikk. Nå sitter jeg med en deltidsstilling, lever på nåde av at andre skal være syke, ha ferie, at de trenger ekstra osv. Jeg har alltid jobbet og betalt skatt, og det er noe jeg ønsker å fortsette meg, jeg vil kunne ta vare på meg selv, jeg vil kunne beholde huset når jeg er pensjonist, jeg vil kunne skjemme bort barna mine når den tid kommer, jeg vil kunne plukke den jobben jeg vil, ikke bare ta til takke med den jeg får.. Jeg vil rett og slett ha litt valgmuligheter her i livet.



Anonymous poster hash: 9f526...e2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsalderen for en student i Norge er over 28 år. Så det sier vel sitt, du er på ingen måte unormal som setter deg på skolebenken i en sånn alder. Og når du er ferdig med vgs så åpner jo det til og meg opp muligheter for gode og trygge jobber som feks jernbanekonduktør eller fengselsbetjent. Med lønnet udannelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er altfor ung til å innskrenke valgmulighetene dine, ja. Du kan vel lese litt rundt på nettet om hvilke fag du må ta og tenke over hvilke du tror du klarer ved hjelp av selvstudier og hvilke du trenger kurs i. Personlig ville jeg tatt fag som engelsk, historie og samfunnsfag som selvstudium, men søkt hjelp i matte og eventuelle andre realfag. Det trenger ikke bli så veldig dyrt hvis du har motivasjon og disiplin til å jobbe godt selv.



Anonymous poster hash: 6a476...b91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsalderen for en student i Norge er over 28 år. Så det sier vel sitt, du er på ingen måte unormal som setter deg på skolebenken i en sånn alder. Og når du er ferdig med vgs så åpner jo det til og meg opp muligheter for gode og trygge jobber som feks jernbanekonduktør eller fengselsbetjent. Med lønnet udannelse

Takk for svar! :)

Det var godt å høre. Jeg føler meg så mislykket, harr liksom fått for meg at "alle andre" for lengst er ferdig utdannet, og har trygge jobber.

ang fengselsbetjent har jeg vært inne på tanken, da jeg fra før av har mye erfaring innen vakt/vekter/vakthold o.l. I tillegg bor jeg i nærheten av et fengsel, så burde ikke vært for vrient å hatt en sjangse for å fått jobb der. Er det veldig harde fysiske krav? Har som sagt en skade som gjør at jeg kan bli litt gåen i musklatur. Og det er vel heller ikke en veldig lang utdannelse, hadde jeg tatt allmenn og dette, er det jo fremdeles muligheter for å utdanne seg anderledes/videre senere i livet om jeg skulle "komme på noe annet".

Anonymous poster hash: 9f526...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er altfor ung til å innskrenke valgmulighetene dine, ja. Du kan vel lese litt rundt på nettet om hvilke fag du må ta og tenke over hvilke du tror du klarer ved hjelp av selvstudier og hvilke du trenger kurs i. Personlig ville jeg tatt fag som engelsk, historie og samfunnsfag som selvstudium, men søkt hjelp i matte og eventuelle andre realfag. Det trenger ikke bli så veldig dyrt hvis du har motivasjon og disiplin til å jobbe godt selv.

Anonymous poster hash: 6a476...b91

Tusen takk for svar. :)

Var ikke klar over at man kunne kombinere kurs og selvstudie. Den gangen jeg var privatist, gikk alt gjeennom nettstudier (bortsett fra naturfagskurs). Jeg skal absolutt undersøke dette!

Leste også at man har rett på å bli vurdert for realkompetanse når man fyller 25, er det noen som kunne forklart kortfattet hva dette innebærer, og hvordan utdanningsforløpet går da?

Anonymous poster hash: 9f526...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang fengselsskolen, er dette kun i oslo, og hvor mye/lenge av gangen er man på skolen? Jeg bor ganske langt unna oslo, og har både bolig og en del forpliktelser i hjembyen min jeg ikke bare kan legge på vent.

(spør heller her enn å opprette en ny tråd).



Anonymous poster hash: 9f526...e2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...