Gå til innhold

Feil diagnose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for en tid tilbake diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse, men føler egentlig at diagnosen ikke stemmer helt.

Ja, jeg er veldig lite sosial, men ikke fordi jeg ikke tør, men fordi jeg ikke vil. Jeg trives godt å alene.

Jeg er heller ikke egentlig så sjenert, men bare veldig stille, jeg har liten interesse for "small talk", og holder heller kjeft enn å delta i slike samtaler, men når det kommer opp interessante samtaleemner har jeg ingen problemer med å delta.

Jeg viser kanskje lite følesler, og det er også noe jeg ikke prater noe særlig om. Men det er heller ikke fordi jeg ikke tør, men fordi jeg kanskje ikke har noen? Jeg føler generelt veldig lite, og det er lite som går inn på meg. Her om dagen fikk jeg en trist nyhet om et nært familiemedlem, men jeg føler ingenting, rett og slett likegyldig..,

Da jeg fikk diagnosen, var jeg kanskje mer engstelig enn jeg er nå, og jeg var kanskje mer redd for generelle ting som å være sammen med andre, gå på butikken, ta tlf og så videre, men jeg tenker også at det kanskje bare var en periode med angst, og ikke nok til å kunne kalles en personlighetsforstyrrelse, trekkene må vel være ganske konstant over flere år? Og egentlig har jeg aldri kjent på dette ønsket om å være sosial, jeg har bare følt at jeg "burde" kjent på denne følelsen.

Er en personlighetsforstyrrelse noe som kan forsvinne etter hvert? Eller er det en diagnose som man har resten av livet? Kan man få fjernet den på en eller annen måte?

Anonymous poster hash: f47ed...6ef
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, du kan jo begynne å snakke med vedkommende som stilte diagnosen om årsakene til den? Er vel naturlig å starte med det

AnonymBruker
Skrevet

Tja, du kan jo begynne å snakke med vedkommende som stilte diagnosen om årsakene til den? Er vel naturlig å starte med det

Har ingen kontakt med vedkommende lenger..

Anonymous poster hash: f47ed...6ef

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha en blanding av flere pf? Man skal absolutt ikke diagnostisere her inne, men dette er bare et forslag. Når du sier du har svake følelser, tenker jeg:

"Schizoid personlighetsforstyrrelse

Schizoid personlighetsforstyrrelse kjennetegnes ved at personer er svært innadvendte, er lite interesserte i andre og synes å ha nok med seg selv. Disse personene har en varig tendens til å isolere seg fra sosiale sammenhenger og viser lite følelser i mellommenneskelige relasjoner. Innad kan enkelte ha et rikt tankeliv, utad virker de fjerne, kalde og uinteresserte – samtidig som de er sky, hemmelighetsfulle og isolerte. Verken ros eller kritikk synes å påvirke dem."

Søk på nettet om du tror du kan ha dette. Det er hjelp å få.

Anonymous poster hash: f79bc...c95

Skrevet

Det går selvfølgelig an å få utredning og vurdering på nytt.

Det er viktig å ha rett diagnose for å få riktig behandling.

Kontakt legen din og be om en henvisning til psykiater :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...