Gå til innhold

linser


Fremhevede innlegg

Gjest Miranda2011
Skrevet

Linsene mine har ligget i etuiet i samme væsken uten å bli brukt i tre uker nå, noen som vet om de er ufarlige å begynne å bruke igjen? Har lagt dem i ny væske idag da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du legger kontaktlinsene dine i linsevæske, og de så blir liggende lukket i den samme væsken i 3 uker, eller mer, uten at du har tatt ut kontaktlinsene dine i mellomtiden, så kan du fint bruke kontaktlinsene dine uten å måtte rense dem på nytt først.

Jeg regner med at du har månedslinser :) Da skal vannet skiftes ut for hver gang du har tatt kontaktlinsene dine i bruk. Har du dagslinser, så vet du at du skal kaste både vannet og kontaktlinsene etter bruk.

Lykke til!

Gjest Miranda2011
Skrevet

Har månedslinser ja, takk for svar:)

Gjest verses blemparl
Skrevet

Hvis du legger kontaktlinsene dine i linsevæske, og de så blir liggende lukket i den samme væsken i 3 uker, eller mer, uten at du har tatt ut kontaktlinsene dine i mellomtiden, så kan du fint bruke kontaktlinsene dine uten å måtte rense dem på nytt først.

Jeg regner med at du har månedslinser :) Da skal vannet skiftes ut for hver gang du har tatt kontaktlinsene dine i bruk. Har du dagslinser, så vet du at du skal kaste både vannet og kontaktlinsene etter bruk.

Lykke til!

Sistnevnte svar stemmer ikke. Linsevæsken skal skiftes minst hver 7 dag. Og linsene er holdbare i en måned fra åpning. Ikke en mnd bruk altså.

Gjest Gjest
Skrevet

Til Gjest_verses blemparl_* :

Akkurat dette stemmer ikke nødvendigvis. Det kommer an på hva slags linsevæske du bruker, men for sikkerhets skyld så ville jeg faktisk ha anbefalt Miranda 2011 å skifte ut linsevæsken hver dag fremfor å gjøre det èn gang i uken.

Bedre å være FOR hygienisk med tanke på at det tross alt handler om øynene hennes, og det lett kan komme uhumskheter oppi linsevæsken uansett hvor flink hun er til å vaske/rense hendene sine før hun tar oppi linsevæsken for å hente ut kontaktlinsene sine.

Eller spør hos nærmeste brille-/kontaktlinse-forretning for råd og veiledning.

Øynene kan ofte bli veldig såre hvis Miranda 2011 skulle være så uheldig å få lo inni dem. Ikke alltid lett å oppdage, så skift heller ut hver dag fremfor èn gang uken.

Det er nå ihvertfall min anbefaling!!! :)

Lykke til!!!

Skrevet

Har de ligget så lenge i linsevæske så ville jeg nok heller ha åpna en ny pakke linser, og kastet de brukte, sånn for å være på den sikre siden.

  • Liker 1
Skrevet

Har de ligget så lenge i linsevæske så ville jeg nok heller ha åpna en ny pakke linser, og kastet de brukte, sånn for å være på den sikre siden.

Enig. Tror ikke jeg hadde turt å ta sjangsen uansett om noen sa det var trygt. Det er trossalt øynene det er snakk om og det er utrolig ubehagelig å få betennelse eller andre plager der.

Jeg bruker døgnlinser og hadde for noen mnd siden fått rift på det ene øyet :-/ fyyy så vondt. Det var visst fordi små støvpartikler kan feste seg til linsa også gnager det på øyet over tid. Uff...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...