AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #1 Skrevet 11. juli 2013 Jeg og faren til barnet har hatt et turbulent forhold etter det ble slutt. Faren skal ha barnet mest mulig for å betale minst mulig bidrag - ikke fordi han vil være med barnet (bare for å gjøre det klart, så er ikke bidraget viktig for min del) Når han har samvær, så er han alltid hos andre. det er for så vidt greit det, MEN, barnet kommer i 9 av 10 tilfeller hjem ustelt (skifter f.eks ikke klær eller undertøy på tre dager og kommer hjem og lukter surt, selv om jeg sender med alt skift som trengs..) Alltid sulten og tørst når barnet kommet hjem.. kunne nevnt i fleng.. Nå denne uken (som er første uken feriesamvær) har jeg "gått ¨på"/ truffet barnet to ganger med noen andre enn faren. Barnet roper selvfølgelig mamma og vil til meg. De som har vært med barnet blir helt rare når jeg treffer de, og er veldig raske på å begynne å forklare at de kun er med barnet en liten stund - før jeg har sagt en ting. Jeg stoler ikke på at faren har barnet når han har samvær, spesielt ikke nå i ferien hvor kamerater er hjemme/ har fri fra jobb osv.. Og nå har jeg fått høre gjennom felles bekjente at faren skal til Estland neste samværsuke nå i ferien. Far bortforklarer og sier han skal være et annet sted. sier jeg ikke skal bry meg om hvor han er når det er samvær.. Men han har tidligere løyet om hvor de har vært når han har hatt samvær. kan jeg holde henne tilbake fra neste ferieuke, til jeg får vite mer, og faktisk få vite at det er han som skal ha henne, og ikke noen andre? Anonymous poster hash: 89373...f49 1
Løvetanten Skrevet 11. juli 2013 #2 Skrevet 11. juli 2013 Nei, du kan ikke det. Du har i prinsippet ikke noe med hvordan far organiserer tiden sin under samvær. Men jeg skjønner at du reagerer...
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #3 Skrevet 11. juli 2013 hva de finner på under samvær har jeg jo igrunn ikke noe med.. men grunnen til samvær er jo at far og barn skal få være sammen. men jeg stusser veldig på at han plutselig skal en annen plass når han skal ha samvær nå neste gang.. om han drar, så passer jo andre barnet, for i Estland og de landene der, så trenger man vel pass for å komme inn/ut? barnet har ikke pass enda, så han kan vel ikke ta med barnet dit da? skal det i så fall bare være greit at far lyver om hvor de skal være? og at han lyver om hvem som passer barnet? I mine ører så skurrer det fryktelig! Anonymous poster hash: 89373...f49
Løvetanten Skrevet 11. juli 2013 #4 Skrevet 11. juli 2013 Ja, enig. Det er ikke kult å finne ut sånn, men du har ingen rett til å nekte samvær likevel. Sånn er det bare. Det du evt kan gjøre er jo å få han i tale og snakke mer om dette. Om bidraget ikke er en faktor så er det jo f.eks mulig for deg å si at datteren deres kan være hos deg når han skal bort uten at det trenger å bli mer bidrag av det. Penger har desverre alt for mye å si for noen, men hvis det er nok til å få han på gli så er jo det bra. 1
Gjest lisha Skrevet 11. juli 2013 #5 Skrevet 11. juli 2013 (endret) Jeg hadde nektet å sende han eller henne på samvær, før jeg visste hvem som faktisk passer på barnet! Endret 11. juli 2013 av lisha 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #6 Skrevet 11. juli 2013 penger har dessverre mye å si for faren og familien hans.. familien hans har til og med vært frekke nok til å spørre og grave om både min og min manns økonomi.. tror det har blitt som en agenda for han.. han skal betale minst mulig, og samtidig skal han for å være jævlig ha barnet mest mulig borte fra meg. (selv om han ikke bryr seg om hverken mat eller stell, rutiner eller noe.. er jeg som sitter igjen med et barn etter samvær, som er vanskelig, stresset, sur og usikker.) det begynner å bli på tide med ny rettsmekling uansett, så får vel ta opp hele problemstillingen der.. Men syns det er trist at han praktiserer "samvær" slik, at barnet ikke betyr mer for han.. Anonymous poster hash: 89373...f49
Løvetanten Skrevet 11. juli 2013 #7 Skrevet 11. juli 2013 Jeg hadde nektet å sende han eller henne på samvær, før jeg visste hvem som faktisk passer på barnet! Vel, deg om det. Det er uansett ikke lov. Du har ingen rett til å detaljstyre fars samværstid. Han kan selv velge hvem han vil skal passe barnet sitt.
Løvetanten Skrevet 11. juli 2013 #8 Skrevet 11. juli 2013 penger har dessverre mye å si for faren og familien hans.. Anonymous poster hash: 89373...f49 Desverre er det sånn med noen. Vi har det sånn i andre enden- her har far måttet kjempe i alle år for samvær fordi mor vil ha mest mulig penger på konto... Men hva med å "tilby" han mindre samvær og samme bidrag? 1
Britt Banditt Skrevet 11. juli 2013 #9 Skrevet 11. juli 2013 Hadde lett skrevet under på en avtale om privat bidrag hvor du går med på mye mindre bidrag enn du har krav på bare for at barnet ditt skal slippe å være der så mye. Så kan folk syte om at far også må bidra osv, men jeg ville heller hatt datteren min mer enn at far bare skulle sette henne bort til hvem som helst.. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #10 Skrevet 11. juli 2013 Hadde lett skrevet under på en avtale om privat bidrag hvor du går med på mye mindre bidrag enn du har krav på bare for at barnet ditt skal slippe å være der så mye. Så kan folk syte om at far også må bidra osv, men jeg ville heller hatt datteren min mer enn at far bare skulle sette henne bort til hvem som helst.. jeg er helt enig! og jeg har også en slik privat avtale - men han skal likevel ha henne mest mulig bort fra meg. jeg tror største grunnen er at han skal "straffe" meg.. prøvde å snakke med han tidligere, der jeg spurte om hvor de skulle, slik at jeg kunne pakke deretter til barnet (for å prøve å finne ut litt mer) men fikk bare et kort svar som ikke sa noen ting. Det er så frustrerende!! Anonymous poster hash: 89373...f49
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2013 #11 Skrevet 11. juli 2013 Jeg og faren til barnet har hatt et turbulent forhold etter det ble slutt. Faren skal ha barnet mest mulig for å betale minst mulig bidrag - ikke fordi han vil være med barnet (bare for å gjøre det klart, så er ikke bidraget viktig for min del) Når han har samvær, så er han alltid hos andre. det er for så vidt greit det, MEN, barnet kommer i 9 av 10 tilfeller hjem ustelt (skifter f.eks ikke klær eller undertøy på tre dager og kommer hjem og lukter surt, selv om jeg sender med alt skift som trengs..) Alltid sulten og tørst når barnet kommet hjem.. kunne nevnt i fleng.. Nå denne uken (som er første uken feriesamvær) har jeg "gått ¨på"/ truffet barnet to ganger med noen andre enn faren. Barnet roper selvfølgelig mamma og vil til meg. De som har vært med barnet blir helt rare når jeg treffer de, og er veldig raske på å begynne å forklare at de kun er med barnet en liten stund - før jeg har sagt en ting. Jeg stoler ikke på at faren har barnet når han har samvær, spesielt ikke nå i ferien hvor kamerater er hjemme/ har fri fra jobb osv.. Og nå har jeg fått høre gjennom felles bekjente at faren skal til Estland neste samværsuke nå i ferien. Far bortforklarer og sier han skal være et annet sted. sier jeg ikke skal bry meg om hvor han er når det er samvær.. Men han har tidligere løyet om hvor de har vært når han har hatt samvær. kan jeg holde henne tilbake fra neste ferieuke, til jeg får vite mer, og faktisk få vite at det er han som skal ha henne, og ikke noen andre? Anonymous poster hash: 89373...f49 Du skal følge avtalen, ellers kan det gå deg ille og barnet havne hos far. Dette du gjør gir grunnlag for og reise sak om bosted barnet.Om barnet får den omsorgen det skal ha er ikke opp til deg og avgjøre til slutt. Når det gjelder skitne klær er ikke det nok til og miste samvær. Skulle det være skikkelig ille plikter barnevernet gi opplæring til den det gjelder. Les og lær^: Barnelova. § 42.Barnet sin rett til samvær. Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga. Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet. Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8 (ikr. 1 mai 1989, men slik at endringa i andre leden ikkje gjeld for barn fødd før 1 mai 1989), 25 sep 1992 nr. 106, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 44 (ikr. 1 apr 2004 etter res. 20 juni 2003 nr. 728), 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 1 juli 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). § 43.Omfanget av samværet mv. Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær. Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie. Det kan i avtale eller i dom setjast vilkår for gjennomføringa av samværsretten. Dersom tilsyn vert sett som vilkår for samvær, kan retten i særlege høve påleggje departementet å oppnemne tilsynsperson. Departementet kan gje forskrifter med nærare føresegner om oppnemning av tilsynsperson, utøving av tilsynet og godtgjering for dette. Den andre av foreldra skal få melding i rimeleg tid føreåt når samværet ikkje kan finne stad som fastsett, eller når tida for samværet må avtalast nærare. Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 64.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #13 Skrevet 12. juli 2013 Gamle dere? hva har alder å si da når man er bekymret for barnet sitt? men både jeg og faren er 28, og barnet er langt under skolealder.. Anonymous poster hash: 89373...f49 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #14 Skrevet 12. juli 2013 Kan du ikke tilby han å bytte ferieuke til en uke hvor han skal være hjemme? Legg det fram som en tjeneste til ham. Ellers så kan det funke hvis du tilbyr like mye, eller mindre i bidrag, mot at han har barnet mindre. Jeg kjempet meg fram til 50/50 samvær med min sønn, men da måtte jeg si i fra meg alle økonomiske rettigheter(privat). Vi har det trangt, men det er absolutt verdt det. Anonymous poster hash: a35c7...801
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #15 Skrevet 12. juli 2013 Kan du ikke tilby han å bytte ferieuke til en uke hvor han skal være hjemme? Legg det fram som en tjeneste til ham. Ellers så kan det funke hvis du tilbyr like mye, eller mindre i bidrag, mot at han har barnet mindre. Jeg kjempet meg fram til 50/50 samvær med min sønn, men da måtte jeg si i fra meg alle økonomiske rettigheter(privat). Vi har det trangt, men det er absolutt verdt det. Anonymous poster hash: a35c7...801 jeg har tilbudt han å bytte uke, men han er ikke interessert i det.. jeg har gitt han flere muligheter, men det går rett og slett ikke an å samarbeide dessverre.. Anonymous poster hash: 89373...f49
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #16 Skrevet 12. juli 2013 Du skal følge avtalen, ellers kan det gå deg ille og barnet havne hos far. Dette du gjør gir grunnlag for og reise sak om bosted barnet.Om barnet får den omsorgen det skal ha er ikke opp til deg og avgjøre til slutt. Når det gjelder skitne klær er ikke det nok til og miste samvær. Skulle det være skikkelig ille plikter barnevernet gi opplæring til den det gjelder. Les og lær^: Barnelova. § 42.Barnet sin rett til samvær. Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga. Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet. Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8 (ikr. 1 mai 1989, men slik at endringa i andre leden ikkje gjeld for barn fødd før 1 mai 1989), 25 sep 1992 nr. 106, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 44 (ikr. 1 apr 2004 etter res. 20 juni 2003 nr. 728), 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 1 juli 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). § 43.Omfanget av samværet mv. Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær. Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie. Det kan i avtale eller i dom setjast vilkår for gjennomføringa av samværsretten. Dersom tilsyn vert sett som vilkår for samvær, kan retten i særlege høve påleggje departementet å oppnemne tilsynsperson. Departementet kan gje forskrifter med nærare føresegner om oppnemning av tilsynsperson, utøving av tilsynet og godtgjering for dette. Den andre av foreldra skal få melding i rimeleg tid føreåt når samværet ikkje kan finne stad som fastsett, eller når tida for samværet må avtalast nærare. Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 64. og denne loven har jeg lest flere ganger! det er flere forhold som spiller inn her, uten at jeg vil legge ut for mye. men jeg har meldt far inn til barnevernet pga uskikkede forhold og omsorgssvikt, men har ikke fått noe oppfølgning videre på det. Anonymous poster hash: 89373...f49
Gjest Regine Skrevet 12. juli 2013 #17 Skrevet 12. juli 2013 Dersom du har hovedomsorgen så er det ditt ansvar at barnet ivaretas på forsvarligvis, også når det er hos far. Slik du skildrer dette, er ikke far i stand til å gjøre det, og i siste instas så må du da nekte samvær. Jeg håper du loggfører nøye alt som skjer, inkl at barnet passes av andre og hvem dette er. Selv om far kan gjøre som han vil i samværstiden, taler det mot mye samvær når han stadig lar andre passe ungen. Og han kan heller ikke gjøre som han vil når dette går utover ungen.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #18 Skrevet 12. juli 2013 Dersom du har hovedomsorgen så er det ditt ansvar at barnet ivaretas på forsvarligvis, også når det er hos far. Slik du skildrer dette, er ikke far i stand til å gjøre det, og i siste instas så må du da nekte samvær. Jeg håper du loggfører nøye alt som skjer, inkl at barnet passes av andre og hvem dette er. Selv om far kan gjøre som han vil i samværstiden, taler det mot mye samvær når han stadig lar andre passe ungen. Og han kan heller ikke gjøre som han vil når dette går utover ungen. ja, jeg fører en god logg. traff også ei som jobber innen barnevernet tidligere i dag, og jeg luftet saken for henne. Hun sa at det hørtes ikke greit ut, og at jeg hadde full mulighet til å holde henne igjen for dette feriesamværet - om det var det som kjentes riktig for meg. Anonymous poster hash: 89373...f49
Løvetanten Skrevet 12. juli 2013 #19 Skrevet 12. juli 2013 (endret) ja, jeg fører en god logg. traff også ei som jobber innen barnevernet tidligere i dag, og jeg luftet saken for henne. Hun sa at det hørtes ikke greit ut, og at jeg hadde full mulighet til å holde henne igjen for dette feriesamværet - om det var det som kjentes riktig for meg. Anonymous poster hash: 89373...f49 Du har mulighet, men du har ikke loven på din side. Barneveret har ikke rett til å blande seg inn i samværet på denne måten. Hun du snakket med har ikke foretatt noen formell undersøkelse, så det var svært uprofesjonelt av henne å si noe sånt til deg. Du kan ikke nekte samvær om det "ikke kjennes riktig for deg". Det er et kraftig overtramp mot både barnets rett til samvær og den andre forelderens rettigheter. Endret 12. juli 2013 av Løvetanten
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2013 #20 Skrevet 12. juli 2013 og denne loven har jeg lest flere ganger! det er flere forhold som spiller inn her, uten at jeg vil legge ut for mye. men jeg har meldt far inn til barnevernet pga uskikkede forhold og omsorgssvikt, men har ikke fått noe oppfølgning videre på det.Anonymous poster hash: 89373...f49 Du burde skam få ei tilbakemelding på ststus i saken. Nå er det ikke sikkert far jos deg har overtrådt barneloven slik det er tenkt forståes. Kontakt barnevernet og jør på statusen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå