AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #1 Skrevet 11. juli 2013 Jeg fant for noen dager siden en kanin ute og tok den inn. Har prøvd å finne eieren, men uten hell. Lot den "bo" i et hundebur og hadde den ute når jeg var hjemme, ga den mat, vann og kos.. La han i hundeburet når jeg skulle legge meg. Etter en stund hører jeg at han spreller (buret var på soverommet) og så blir han rolig igjen. Så begynner han igjen å sprelle, og jeg slår på lyset og ser at han ligger på siden og prøver å sparke.. Innen jeg har kommet meg ut av senga har han sluttet å puste.. Hva skjedde? Som sagt er ikke dette min kanin, kan den ha hatt en sykdom? Var det noe jeg gjorde galt kanskje? Føler meg helt fortvilet nå.. Er det noe jeg har gjort, at det er min skyld? Evt. hva? Det var en veldig ung kanin.. Og hva gjør jeg videre nå? Kan jeg begrave den i hagen min, eller burde jeg levere den et sted? Anonymous poster hash: 89804...ed3
Thorn Skrevet 11. juli 2013 #2 Skrevet 11. juli 2013 Så leit Jeg er ingen kaninekspert, men jeg tenker at den kan enten ha vært syk, eller fått i seg noe giftig mens den har gått ute. På denne tiden av året er sjansen aller størst for at det er enda et dyr som har blitt dumpet, så noen eier er det liten sjanse for å finne... Du kan jo eventuelt ringe nærmeste veterinær og informere dem, slik at de vet om situasjonen i tilfelle noen skulle etterlyse kaninen. Du kan nok begrave den i hagen, men pass på å grave den langt nok ned. Vi fant ene kanina vår oppgravd og halvspist når vi var barn, det var lite kjekt..
Gjest HappyWaffle Skrevet 11. juli 2013 #3 Skrevet 11. juli 2013 du har ikke gjort noe feil nei. sånt skjer, å han har sikkert som Thorn sa, fått i seg noe giftig mens den gikk ute. syns det er kjempebra at noen som deg tar så godt vare på dyr de finner!
Gjest Ghostwhisperer Skrevet 11. juli 2013 #4 Skrevet 11. juli 2013 Godt se det ennå finnes noen med hjerte for andre Dessverre tror nok jeg også dette er et resultat av dumping, med tanke på at du ikke har fått tak i noen eiere. Hadde noen virkelig savnet den, hadde du nok visst det. Kanskje det også var en kanin som tilhørte en unge som ikke var egnet å ha den, som ved uforsiktighet "mistet" den og foreldrene dermed så en fin anledning til å bare la den fare for å slippe mer av det ansvaret det innebærer å ha dyr. Men at du skal sitte med skyldfølelse for at den døde syns jeg ikke du skal. Du gjorde det du kunne for den og mer var det ikke å gjøre. Ikke kunne du vite at den evt. var syk heller dersom den ikke viste tegn til dette da du fant den. Den har nok fått i seg noe den ikke har tålt mens den var ute, og kanskje den også rett og slett også ikke taklet de store påkjenningene den kan ha vært utsatt for og dermed faktisk ha dødd av stress. I alle fall om den er blitt hentet hjem fra en butikk, for så bli plassert i et bur og blitt utsatt for en overivrig unge som ikke helt har skjønt hvordan man tar vare på dyr, for så plutselig være på egenhånd og ikke vite hvor den skal eller hvor den hører til, for så igjen bli tatt inn i varmen. Dersom ingen melder den savnet, kan du nok begrave den i hagen vil jeg tro. Men som nevnt over ville jeg kanskje også gitt beskjed til veterinær, tilfelle det skulle dukke opp noen som savner den.. Men ikke ha dårlig samvittighet, i motsetning til eierne tok du i alle fall vare på den.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #5 Skrevet 11. juli 2013 Takk for svar. Det var kanskje ikke så mye jeg kunne få gjort.. Den hadde nok vært ute en stund når jeg fant den, og den var veldig redd. Og idag ringte eieren, selvfølgelig. En liten jente som lurte på om vi hadde kaninen hennes.. Uff. Vi har allerede begravd dyret, så hun skulle få komme på minnestund til kaninen sin i morgen.. Anonymous poster hash: beb86...0b8 1
Santflows Skrevet 12. juli 2013 #6 Skrevet 12. juli 2013 Det høres ut som at han har spist noe giftig. Kaniner kan ikke kaste opp og derfor er det lite å gjøre med når de har spist noe de ikke tåler. Eller så kan det hende at den ble stresset (nytt sted, nye ting) og dermed skjedde dette. Men som Marihøna1991 skrev, veldig bra at du vil bruke tid og ressurser på å ta til deg et bortkoment/hjemløst dyr:) Credz for det 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå