AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #1 Skrevet 10. juli 2013 Jeg skal i bryllup til en av mine beste venninner til høsten, og har akkurat blitt med på bryllupsgave. 1500 på hver, vi er seks enheter. Fire par og to single. Alle betaler lik sum. Alle er invitert til vielse og fest. Jeg er en av de to single. Jeg vil gjerne vise at jeg setter pris på venninnen min og hennes kommende mann, men er dette helt riktig? Det vil jo heller ikke komme fram til brudeparet at jeg alene har betalt like mye som venneparene. Synes ikke dette er helt greit, tar jeg feil? Anonymous poster hash: 58617...64b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #2 Skrevet 10. juli 2013 Jeg synes det er riktig. Ektemennene til de andre venninnene har ikke noe forhold til bruden så det blir feil å forlange at de skal betale. Anonymous poster hash: 873b8...19b 1
Pearl2.0 Skrevet 10. juli 2013 #3 Skrevet 10. juli 2013 Oi, det syntes jeg var skeivfordeling. Du svarer vel egentlig på ditt eget spørsmål. Dere burde dele prisen på antall personer, ikke antall "enheter". Er det fordi alle som er med på gaven ikke er like nære venner kanskje? 1500 er jo mye hvis det ikke er noen spesielle som skal gifte seg 6
Pearl2.0 Skrevet 10. juli 2013 #4 Skrevet 10. juli 2013 Jeg synes det er riktig. Ektemennene til de andre venninnene har ikke noe forhold til bruden så det blir feil å forlange at de skal betale. Anonymous poster hash: 873b8...19b Trodde man ga gave hvis man var bedt i bryllup jeg. Samme om det er dama som er hovedinvitert. 3
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2013 #5 Skrevet 10. juli 2013 Man gir egen gave. Det blir for upersonlig ellers.
Gjest Adriane Skrevet 10. juli 2013 #6 Skrevet 10. juli 2013 Jeg skal i bryllup til en av mine beste venninner til høsten, og har akkurat blitt med på bryllupsgave. 1500 på hver, vi er seks enheter. Fire par og to single. Alle betaler lik sum. Alle er invitert til vielse og fest. Jeg er en av de to single. Jeg vil gjerne vise at jeg setter pris på venninnen min og hennes kommende mann, men er dette helt riktig? Det vil jo heller ikke komme fram til brudeparet at jeg alene har betalt like mye som venneparene. Synes ikke dette er helt greit, tar jeg feil?Anonymous poster hash: 58617...64b Oj, dyr gave - det blir jo 9000 totalt?! That aside: de gangene jeg/vi har vært med på spleisegaver, har man alltid delt på antallet personer som er med på gaven, ikke på antall par/familier. Med andre ord har par betalt det dobbelte av hva single har betalt, noe som for meg er helt fair (så lenge begge parter av paret skal stå på kortet som giver vel å merke) I dette tilfellet burde dere 2 single betale 900 hver, og parene 1800. Jeg syns ikke det blir for upersonlig å spleise med andre; spesielt ikke når dere tydeligvis kjøper en rådyr gave som ingen ellers kunne kjøpt alene. 3
MissEi Skrevet 10. juli 2013 #7 Skrevet 10. juli 2013 Er vant med fekk at par gir 2000 og single 1500 At det er litt forskjell på beløpene
MissEi Skrevet 10. juli 2013 #8 Skrevet 10. juli 2013 Oj, dyr gave - det blir jo 9000 totalt?! That aside: de gangene jeg/vi har vært med på spleisegaver, har man alltid delt på antallet personer som er med på gaven, ikke på antall par/familier. Med andre ord har par betalt det dobbelte av hva single har betalt, noe som for meg er helt fair (så lenge begge parter av paret skal stå på kortet som giver vel å merke) I dette tilfellet burde dere 2 single betale 900 hver, og parene 1800. Jeg syns ikke det blir for upersonlig å spleise med andre; spesielt ikke når dere tydeligvis kjøper en rådyr gave som ingen ellers kunne kjøpt alene. Veldig enig med deg at det ikke er en upersonlig gave, kjempe kjekt å få no man virkelig har lyst på
rosahelikopter Skrevet 10. juli 2013 #9 Skrevet 10. juli 2013 Når jeg skal i bryllup i neste måned er vi 6 stykker som spleiser på en stor gave som paret ønsker seg. Sånn servis. Så det er min kjære, meg, mamma, pappa, lillebror og lillesøss og alle betaler lik sum hver av gaven.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #10 Skrevet 10. juli 2013 Er dette èn dyr ting, eller f.eks 12 asjetter til et servise? Er det flere ting ser jeg ikke poenget med å spleise, da er det mye bedre å skrive eget kort og gi fra seg selv. Er det èn stor ting, f.eks en lysekrune som en ikke ville fått kjøpt om en ikke slo seg sammen, så kan det jo kanskje løses med å skrive summene fra hver deltager...? Eks: Per og Lisa 1500,- MAria 1500,- Jon og Kristine 1500,- Gro 1500,- Maja og Kristian 1500,- Mia og Jonas 1500,- Anonymous poster hash: dfcb4...5d4
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2013 #11 Skrevet 10. juli 2013 Men hvis det skal være spleising, så bør det være like mye på alle mann. Dvs, jevn fordeling på individnivå. Alt annet er å kjøre over de single. 2
Gjest Adriane Skrevet 10. juli 2013 #12 Skrevet 10. juli 2013 Men hvis det skal være spleising, så bør det være like mye på alle mann. Dvs, jevn fordeling på individnivå. Alt annet er å kjøre over de single. Enig Det blir feil at single skal betale samme sum som par - da slipper jo parene billigere unna, mens de single tar støyten; det blir veldig feil. 2
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2013 #13 Skrevet 10. juli 2013 Enig Det blir feil at single skal betale samme sum som par - da slipper jo parene billigere unna, mens de single tar støyten; det blir veldig feil. Hadde noen prøvd seg på det stuntet på meg, så burde vedkommende begynt og springe....
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #14 Skrevet 10. juli 2013 Slik har vi aldri løst det selv. Vi har vært mer eller mindre samme vennegjeng som har gått i annens kameraters bryllup, og da har vi som var par betalt en sum, og de single har betalt halvparten av det. Vi brukte gå for ca 1000-1500 for par, og 500-700 for single. De som ville gi mer/mindre kjøpte enten en ting i tillegg eller gav noe annet. Jeg synes ikke dette blir riktig fordeling i det hele tatt. Anonymous poster hash: ffbc8...1ca 1
CathFoto Skrevet 10. juli 2013 #15 Skrevet 10. juli 2013 Vi har spleiset på endel bryllupsgaver i gjengen vår, og vi har alltid delt sum på antall personer. Synes det er rart man skal betale mer fordi man evt ikke er i et forhold enn de som er det.
Suzi Skrevet 11. juli 2013 #16 Skrevet 11. juli 2013 Enig Det blir feil at single skal betale samme sum som par - da slipper jo parene billigere unna, mens de single tar støyten; det blir veldig feil. Jeg er enig i dette. Det er vel slik at begge personene i parene skal i bryllupet, og da koster det også det dobbelte av de single å ha dem som gjester. Da synes jeg at det også er naturlig at de gir lik gave som de single. 1
juliane Skrevet 11. juli 2013 #17 Skrevet 11. juli 2013 Sånne ting er alltid vanskelig, og det er sånt man bør diskutere før man bestemmer seg. Vi var seks par og en singel som ga felles gave i et bryllup (dyrt speilreflekskamera), og da var det en no-brainer at man delte på antall personer og ikke "enheter". Hadde det derimot bare vært to av de sju gutta (venner av brudgommen) som hadde hatt med følge hadde jeg kanskje vært mer for å dele på antall enheter. Et aspekt ved det hele er jo at et par gjerne blir invitert i dobbelt så mange bryllup og andre gaveanledninger i løpet av et år som en singel, og hvis man skal gi dobbel gave hver gang blir det innmari dyrt for paret... Jeg foretrekker å bare gi gave fra meg og samboeren, så slipper vi å tenke på det. Hilsen hun som snart er klar for bryllup nummer fire i 2013, hvorav bare ett av dem hadde vært et bryllup jeg hadde vært invitert i hvis jeg ikke var samboer...
challenger Skrevet 11. juli 2013 #18 Skrevet 11. juli 2013 Jeg synes det er riktig. Ektemennene til de andre venninnene har ikke noe forhold til bruden så det blir feil å forlange at de skal betale. Anonymous poster hash: 873b8...19b Enig, sånn tenker jeg også. Hvis jeg skal spleise på gave sammen med ei venninne pluss typen hennes(som forøvrig KUN er med i bryllupet fordi HUN kjenner de som gifter seg, ikke han!) så synes jeg det er fair at vi deler det på to. Men det er nå meg da.. Har mest med å gjøre hvor godt den andre parten kjenner de som gifter seg synes jeg. Altså hvis jeg hadde blitt invitert som +1 sammen med kjæresten til noen jeg ikke har et forhold til, så er det han som skal betale gaven, ikke jeg. Det samme andre veien om jeg skulle dratt med meg kjæresten til noen han ikke kjente, da betaler jeg. Hadde det derimot vært et felles vennepar hadde vi delt det mellom oss. Men her kommer jo gjerne felles økonomi inn også da, så i disse tilfellene jeg nevnte her er for de med DELT økonomi:) 2
Amens Skrevet 11. juli 2013 #19 Skrevet 11. juli 2013 Var med på en slik gave selv for noen år siden og da tror jeg vi la i rundt 750,- per pers, noe jeg synes var den rette måten å gjøre det på. Vi kjøpte en sånn kitch aid maskin.
Tallulah Skrevet 14. juli 2013 #20 Skrevet 14. juli 2013 (endret) .. Endret 9. november 2015 av Tallulah
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå